×
×

سهیلا علاالدین
تنهاجایی که آدم قیافه اش جدیست

  • کد نوشته: 11102
  • ۱۳۹۹-۰۷-۲۰
  • ۰
  • این کلمه چه احساسی را در شما برمی‌انگیزد؟ راحتی و طراوت، انزجاز و کراهت، تنهایی و خلوت یا تمسخر و اهانت؟ شاید کمتر کلمه‌ای باشد که با چنین تنوعی احساسات را متاثر می‌کند، و البته یک چیز دیگر را هم با شنیدن آن تداعی می‌شود: تمدن و تربیت.
    تنهاجایی که آدم قیافه اش جدیست
  • تبلیغ هدفمند

    نبود سرویس بهداشتی در سطح شهر
    توالت


    این کلمه چه احساسی را در شما برمی‌انگیزد؟ راحتی و طراوت، انزجاز و کراهت، تنهایی و خلوت یا تمسخر و اهانت؟ شاید کمتر کلمه‌ای باشد که با چنین تنوعی احساسات را متاثر می‌کند، و البته یک چیز دیگر را هم با شنیدن آن تداعی می‌شود: تمدن و تربیت.

    در زمانی دور ما انسان‌ها بر روی این کره خاکی هیچ نداشتیم ولی کم‌کم یادگرفتیم که چطور با شکار و کشاورزی خود را سیر کنیم و چگونه با ساخت لباس از سرما و برهنگی نجات پیدا کنیم و در نهایت ابزارهای گوناگونی ساختیم تا راحت‌تر کارهایمان را انجام دهیم.

    یکی از ابزارهایی که در خط سیر به سمت تمدن ساخته شد توالت بود توالت ابزاری است که با استفاده از آن انسان می‌تواند عمل دفع را به شیوه‌ای راحت، بهداشتی و با ایجاد کمترین مزاحمت برای سایر انسان‌ها به انجام رساند.


    توالت یکی از ابزارهای ساخته ماست که مانند بقیه ابزارها، زندگی را برایمان بهتر کرده است دوستی در جمع سر صحبت را در مورد توالت باز می‌کند تفاوتی نمی‌کند که او چه می‌خواهد بگوید چون در هر صورت پس از چند ثانیه چهره‌ها در هم کشیده می‌شود و اگر کسی مشغول خوردن چیزی است به این بهانه گوینده را متوقف می‌کنند وگرنه با گفتن «حالا یک بحث دیگر بکنیم» و پیش کشیدن یک موضوع جدید صحبت را منحرف می‌کنند و شاید هم به همین بهانه سر شوخی و خنده باز شود و در هر صورت بحث به صورت جدی ادامه نمی‌یابد.

    صحبت کردن در مورد توالت در اکثر فرهنگ‌ها تابو است. چنین صحبت‌هایی هم شرم‌آورند چون اعضایی که وظیفه دفع را دارند با اعضای جنسی یکی هستند، هم تهوع‌آورند چون شنودگان را یاد توالت‌های بسیار کثیف می‌اندازند و هم اهانت‌آمیزند چون فحش‌های سنگین در مورد توالت هستنداین‌ها فقط بخش کوچکی بود از گفتنی‌هایی که در مورد توالت وجود دارد، موضوعی که خیلی از ما آن را دست کم می‌گیریم.

    چه آموزنده است این حکایت که روزی از فردی پرسیدند درد عاشقی بدتر است یا درد دندان؟ گفت تا به حال در اتوبوس نیاز به توالت پیدا نکرده‌ای که هر درد فراموشت شوند.

    یاهنگام ترددهایتان در شهر حتما برای یک بارهم که شده با صحنه‌هایی همچون مادری که در باغچه کنار پیاده رو درحال سرپا گرفتن کودکش است یا فردی که گوشه دنجی از خیابان پشت به مردم یا پشت شمشادها در حال قضای حاجت است؛ مواجه شده‌اید هرچند بیان کردن این حقایق کمی ناپسند به نظر می‌آید، اما به دور از واقعیت نیست، این رفتارها نشان می‌دهد که شهر ما واقعا با کمبود سرویس‌های بهداشتی مواجه است و توالت‌های عمومی شهری هم محدود به توالت‌هایی می‌شود که در پارک‌ها و بوستان‌های شهر وجود دارد و بعضا برای رسیدن به یک سرویس بهداشتی باید یک کیلومتر راه بروید تا موفق به قضای حاجت شوید.

    زندگی شهری زیر‌ساخت‌های بسیاری را طلب می‌کند و باید برای همه اقشار مناسب‌سازی شود. برخی مشاغل به گونه‌ای است که زمان زیادی در خیابان باید سپری کرد یا کودکانی که تاب خیلی از مسائل را ندارند و باید محیط شهری برایشان تسهیل شود از این رو سرویس‌های بهداشتی عمومی از نیازهای اولیه‌ای است که باید بدان توجه کرد.

    طراحی، ساخت و تجهیز فضاهای عمومی به این امکانات، کیفیت بهداشت و زندگی شهری را بهبود می‌بخشد. سرویس‌های بهداشتی درون شهری که در فضای باز عمومی مورد استفاده همگانی قرار دارند معمولاً به صورت اتاقک‌های نیمه سبک با اسکلت فلزی محکم و مواد پلیمری ساخته می‌شوند که قابلیت جابه‌جایی داشته باشند.

    در این صورت به سادگی توسط جرثقیل شهری قابل حمل خواهند بود و در صورت نیاز به اصلاح هندسی معابر و خیابان‌های شهری، به همان صورت اولیه به مکان دیگری منتقل خواهند شد. این نوع از سرویس‌های بهداشتی به صورت مدرن، مکانیزه و با شیرآلات و تجهیزات اتوماتیک و الکترونیک با طراحی زیبا ساخته می‌شوند تا عموم شهروندان قادر باشند با خیالی آسوده و راحت از آن استفاده نمایند.

    گرگان نیز با کمبود سرویس‌های بهداشتی بین شهری مواجه است و توالت‌های عمومی شهری محدود به توالت‌هایی می‌شود که در پارک‌ها ی شهر وجود دارد و در حالی که امروزه در کشورهای توسعه‌یافته مکان‌یابی سرویس‌های بهداشتی به تعداد کافی و در مکان‌های مناسب همزمان با طراحی نقشه جامع شهر انجام می‌شود، اما مسئله سرویس‌های عمومی در گرگان هنوز حل نشده باقی مانده است و مدیریت شهری گرگان استراتژی مشخصی برای بهره‌برداری و نظارت سرویس‌های موجود و برنامه‌ریزی برای احداث و توسعه سرویس‌های بهداشتی جدید ندارد.

    حال آنکه دسترسی سریع و آسان شهروندان به امکانات شهری به عنوان یک اصل ضروری در بحث حقوق شهروندی ایجاب می‌کند این موضوع از سوی شهرداری به طور جدی‌تری مورد توجه قرار گیرد.

    در کنار کمبود سرویس بهداشتی عمومی در سطح شهر، آن مقدار از سرویس‌هایی که وجود دارد از استانداردهای کافی برخوردار نیست. کانکس‌هایی در سطح شهر موجود است که گاهی بهداشت آن رعایت نشده و رغبتی برای استفاده باقی نمی‌گذارد.

    از این رو هجوم شهروندان به سمت پارک‌ها و مراکزی است که اساساً برای این امر در نظر گرفته نشده است. از این رو نبود استانداردهای شهری مشکلاتی برای رده‌های سنی مختلف ایجاد می‌کند.

    تنها جای دنیا که … کسی با کسی شوخی نمیکنه کسی باکسی حرف نمیزنه قیافه فوق العاده جدی داره٬ و نمیذاره که کسی حقشو بخوره؟؟؟ صف دستشوییه میفهمیییی اصلا جای شوخی نیست !. . . .

    منبع: بازار کسب کار

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *