×
×

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی
۱.۵برابرشدن تولید گوشت قرمز

  • کد نوشته: 14012
  • ۱۳۹۹-۰۸-۲۲
  • ۰
  • رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: مجموع گوشت قرمز تولیدی نیمه نخست امسال در این استان نسبت به سال ۹۲ ابتدای دولت تدبیر و امید، ۱.۵ برابر شده است.
    ۱.۵برابرشدن تولید گوشت قرمز
  • تبلیغ هدفمند

    رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: مجموع گوشت قرمز تولیدی نیمه نخست امسال در این استان نسبت به سال ۹۲ ابتدای دولت تدبیر و امید، ۱.۵ برابر شده است.

    عبدالله یوسفی اظهار داشت: میزان تولید گوشت قرمز در این استان در ابتدای دولت یازدهم ۱۷ هزار و ۱۹۶ تن بوده است که در سال جاری به ۲۲ هزار و ۱۴۰ تن رسیده است.

    وی افزود: در استان خراسان شمالی ۲ میلیون و ۱۲ هزار راس دام سبک شامل گوسفند و بز، ۷۹ هزار راس دام سنگین از جمله گاو و گوساله، ۲ هزار و ۴۰۰ نفر شتر وجود دارد که سالانه ۲۲۱ هزار و ۱۱۸ تن انواع محصول از جمله گوشت قرمز، گوشت مرغ، شیر، عسل و تخم مرغ تولید می شود.  

    وی اظهار داشت: استان در تولید گوشت قرمز در سطح کشور رتبه ۲۱ را دارد و از نظر زنجیره تولید و ارزش در بخش دام سبک و طیور در جایگاه نهم کشور است.

    رشد ۱.۵ برابری تولید شیر در استان 

    رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه این استان در تولید شیر نیز در این مدت ۱.۵ برابر رشد یافته است گفت: میزان تولید شیر خام در استان در سال ۹۲ ، ۱۰۷ هزار و ۴۵۰ تن بود که با بستر سازی ها و اقدامات صورت گرفته در معاونت بهبود تولیدات دامی و حمایت های دولت از تولید این محصول در حال حاضر به ۱۵۳ هزار و ۵۰۰ تن رسیده است.

    وی با بیان اینکه بیشتر محصولات دامی این استان مازاد بر مصرف تولید می شود افزود: در این امر نیازمند سرمایه گذاری هستیم.

    حدود ۹۰ درصد از جمعیت ۲ میلیون و ۱۲ هزار راس دام سبک استان به صورت معیشتی و سنتی پرورش داده می شود که باید تحول اساسی در زمینه صنعتی شدن پرورش دام داده شود.

    یوسفی بر تولیدات محصولات پاک و سالم دامی این استان اشاره کرد و افزود: ۲۲ هزار تن سالانه گوشت قرمز با کیفیت در این استان تولید می شود که نیاز به سرمایه گذاری برای برند سازی در حوزه صادرات این محصول هستیم.

    وی به ظرفیت دام عشایر این استان نیز اشاره کرد و گفت: عشایر استان ۷۰۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند که به دلیل شرایط اقلیمی و استفاده از مراتع برای چرای دام ها سالانه بیش از ۴۰۰ هزار راس دام پروار بندی و به بازار عرضه می شود که از نظر کیفیت بسیار مطلوب و پاک و سالم است که این امر نیز نیازمند سرمایه گذاری است.

    وی بر سرمایه گذاری در حوزه محصولات دامی این استان تاکید کرد و افزود: متاسفانه هم اکنون بیشتر محصولات استان از این حوزه به صورت خام به فروش می رسد که برای بالا بردن ارزش افزوده باید صنایع تبدیلی و تکمیلی، صنایع بسته بندی و ایجاد زنجیره تولید را رونق دهیم. 

    یوسفی افزود: استان خراسان شمالی از نظر واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی حوزه دامی بسیار فقیر است و تنها یک کشتارگاه صنعتی در استان با ظرفیت ۱۳ هزار و ۵۰۰ تن فعال است.  

    ۹۹ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی خراسان شمالی وجود دارد که هم‌اکنون ۵۰ درصد آن فعال، ۲۵ درصد نیمه‌فعال و ۲۵ درصد راکد است.

    از مجموع واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی این استان، ۱۲ واحد مربوط به فراورده های لبنی، ۹ واحد خوراک دام و طیور، چهار کشتارگاه صنعتی دام و طیور، ۱۱ مورد صنایع رب و عصاره محصولات کشاورزی، ۳۴ واحد بسته بندی محصولات کشاورزی، یک واحد جایگزین فراورده های گوشتی بر پایه سویا، هفت سردخانه، چهار برنجکوبی، یک واحد تولید قند و ۱۰ واحد نیز مربوط به سایر بخش ها است.  

    استان خراسان شمالی با داشتن ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد دامی یکی از  قطب های دامپروری کشور محسوب می شود.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *