×
×

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی
آبگیری تالاب کجی نمکزارنهبندان

  • کد نوشته: 15638
  • ۱۳۹۹-۰۹-۰۹
  • ۰
  • مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: با توجه به بارندگی‌ اخیر و آبگیری ۱۰ درصدی تالاب کجی نمکزار نهبندان شاهد میزبانی از پرندگان آبزی و کنار آبزی از مناطق سرد شمالی به این شهرستان هستیم.
    آبگیری تالاب کجی نمکزارنهبندان
  • تبلیغ هدفمند

    مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: با توجه به بارندگی‌ اخیر و آبگیری ۱۰ درصدی تالاب کجی نمکزار نهبندان شاهد میزبانی از پرندگان آبزی و کنار آبزی از مناطق سرد شمالی به این شهرستان هستیم.

    حسن اکبری افزود: مهاجرت پرندگان آبزی و کنار آبزی از مناطق سرد شمالی (سیبری) به سمت مناطق گرم جنوبی معمولا از اوایل پاییز آغاز می‌شود و تا اواسط اردیبهشت ماه طول می‌کشد مع در سطح آبگیرهای شهرستان قابل مشاهده هستند. 

    وی گفت: یکی از این آبگیرها پناهگاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار نهبندان با وسعت حدود ۲۲ هزار هکتار مکان امنی برای زمستان گذرانی و استراحت این پرندگان مهاجر است.

    اکبری تصریح کرد: تالاب کجی یک تالاب فصلی است که آبگیری آن به ریزش باران و جوشش چشمه‌های کرانه تالاب بستگی دارد  و معمولا از اواسط پاییز آغاز که درحال حاضر پهنه آبی و مدت زمان آبی آن به دلیل کاهش بارندگی‌ها و همچنین برداشت بی‌رویه آب توسط چاه موتورهای اطراف تالاب کاهش چشمگیری داشته است.

    وی اظهار داشت: طی بارندگی‌های اخیر حدود ۱۰ درصد از سطح تالاب آبگیری شده و ما شاهد فرود پرندگانی نظیر مرغابی سر سبز، خودکا، حواصیل خاکستری و اگرت در این تالاب هستیم و انتظار می‌رود درصورت تداوم بارندگی‌ها وآبگیری تالاب شاهد حضور پرندگانی نظیر فلامینگو، کاکایی، پرستوی دریایی،چنگر، باکلان، کفچه نوک، فالاروپ، سلیم طوقی و آبیا در این تالاب باشیم.

    مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی یادآور شد:  لایروبی رودخانه‌ها، اجرای پروژه قرق و آموزش جوامع محلی  از جمله اقدامات این اداره کل برای احیا وحفظ تالاب است.

    تالاب کجی نمکزار در ادوار گذشته یکی از تالاب‌های دایمی ایران بوده است و پرندگان مهاجر در تمام فصول در این منطقه حضور داشته‌اند اما با گذر زمان و خشکسالی‌های به وجود آمده این تالاب به صورت فصلی آبگیری می‌شود.

    پناهگاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار با ۲۲ هزار هکتار شامل تالاب و محدوده جنگلی است که در ۷۵ کیلومتری شهر نهبندان و در حاشیه جاده ارتباطی بیرجند – زاهدان قرار دارد.

    گز و تاغ نیز از گیاهان این تالاب است و زاغ بور، هوبره، عقاب طلایی، پرستو، کبک و کلاغ سیاه نیز از پرندگان بومی و روباه، خرگوش، پامسواکی کوچک و موش خانگی هم از پستانداران موجود در تالاب کجی نمکزار شهرستان نهبندان محسوب می‌شود.

    نهبندان مرکز این شهرستان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *