×
×

بازارکسب و کار بررسی می کند؛
سگ های خیابانی زیر چتر حمایت

  • کد نوشته: 1802
  • ۱۳۹۸-۰۸-۱۴
  • ۰
  • خوراندن سم، تزریق اسید و تیر زدن. واژه ها یی که این روزها در فضای مجازی و پس از کشتار سگ های بی پناه و خیابانی دل هر ببینده ای را می لزراند و به درد می آورد. کشتارهای بی رحمانه ای که این روزها در برخی از شهرهای کشور به جان سگ های بی […]

    سگ های خیابانی  زیر چتر حمایت
  • تبلیغ هدفمند

    خوراندن سم، تزریق اسید و تیر زدن. واژه ها یی که این روزها در فضای مجازی و پس از کشتار سگ های بی پناه و خیابانی دل هر ببینده ای را می لزراند و به درد می آورد.
    کشتارهای بی رحمانه ای که این روزها در برخی از شهرهای کشور به جان سگ های بی پناه افتاده است و به رغم تصویب دست و پا شکسته طرح حمایت از حقوق حیوانات اما همچنان برخی شهرداری ها به این کار ادامه می دهند و به رغم اعتراض های مردمی برنامه ای برای پیشگیری از این وضعیت ارائه نمیدهند.
    اجرای طرح ساماندهی سگ های خیابانی سال ها است بر روی میز مدیران شهری خاک می خورد و اجرا نشدن برنامه‌های کنترل و مبارزه با سگ‌های بی‌صاحب توسط شهرداری‌ها، جمعیت این حیوان را به سرعت افزایش داده است.
    از سوی دیگر با گسترده شدن شهرها و ساخت و سازهای بی رویه در حاشیه شهرها و ویلا سازی در روستاهای ییلاقی نزدیک شهرها، زمینه ورود این حیوان را برای تامین غذا به داخل شهرها بیشتر کرده است که موجب هراس مردم و کشتار آن ها شده است.
    اگر چه سال ها است حامیان حقوق حیوانات با ایجاد پناهگاه اقدام به حمایت، درمان، واکسینه کردن و عقیم سازی این سگ ها کرده اند اما هزینه بالای این پناهگاه ها و فقدان حمایت دستگاه های متولی برای رها سازی بعد از پلاک گذاری در محیط های امن در بسیاری مواقع موجب کشتار سگ های پلاک گذاری نیز شده است.
    در این بین آنچه که شهرهای گلستان را از دیگر شهرهای کشور در زمینه مقابله با آسیب سگ های خیابانی متمایز کرده، ممانعت از کشتار این سگ ها توسط شهرداری ها بوده است، اما فقدان اجرای طرح ساماندهی و حمایت های کافی از پناهگاه های موجود در شهر های استان حامیان را در اجرای طرح ساماندهی همچنان ناکام گذاشته است.
    عقیم سازی ، تنها راه کاهش سگ های خیابانی
    مدیر پناهگاه محبت شصت کلای گرگان که نخستین پناهگاه حمایت از سگ های آسیب دیده در استان را بنیان گذاشته است، با بیان اینکه ساماندهی جدی و اساسی سگ های خیابانی بدون حمایت مسئولان امکان پذیر نیست، به بازار کسب و کار گفت: اجرای این طرح نیازمند حمایت جدی مسئولان امر در کنار توان افرادی است که نسبت به موضوع ساماندهی سگ های خیابانی وظیفه شناس و دارای تجربه هستند، می باشد.
    ایمان حسن پور افزود: جمعیت سگ های خیابانی فقط و فقط از راه عقیم سازی رو به کاهش خواهد گذاشت و طرح های زودگذر نه فقط این مساله را سامان نمی بخشد که هر روز بر معضل آسیب سگ های خیابانی و نگرانی مردم از حضور آن ها در محیط های شهری و حتی روستائی می افزاید.
    وی با اشاره به اینکه پناهگاه های فعلی از جمله پناهگاه شصت کلا فقط توان درمان سگ های آسیب دیده را دارند، تصریح کرد: در این پناهگاه ها سگ های مورد آزار قرار گرفته و یا آسیب دیده پذیرش می شوند که در بسیاری از مواقع این سگ ها نجات داده می شوند.
    حسن پور ادامه داد: این سگ ها پس از ورود وارد قرنطینه شده، درمان، واکسن و عیقیم سازی می شوند و پس از مدتی با انجام مراحل اداری و کسب تعهد به برخی حامیان واگذار می شوند و یکی از مشکلات این پناهگاه فقدان کمبود فضا و مکان سازی برای سگ ها است و از سوی دیگر وجود ساکنان روستا است که موجب شده تا نتوانیم به دلیل پارس این حیوان تعداد زیادی از آنها در پناهاه اسکان دهیم.
    وی گفت: این سگ ها پس از مراحل درمان باید در محیط های امن در نظر گرفته شده رها سازی و غذا رسانی شوند تا فضای بیشتری برای سگ های ورودی جدید فراهم شود که این امر مستلزم حمایت دستگاه های متولی است.
    مدیر پناهگاه شصت کلا گرگان افزود: با توجه بعه اینکه هزینه نگهداری، درمان و عقیم سازی سگ ها در توان پناهگاه نیست و نیاز بیشتری به حمایت های مالی دارد و این مساله هم فقط از راه عقد قرارداد با مسئولان حوزه شهری و پشتیبانی آنان امکان پذیر است.
    وی ادامه داد: چنانچه حمایت خیران و حامیان نباشد بی شک همین اندازه حمایت از سگ های آسیب دیده و رها شده نیز مقدور نخواهد بود.
    حسن پور افزود: مدت زیادی است که جلسات مختلفی را با مسئولان شهری و بهداشتی گرگان در رابطه با ساماندهی سگ های آزاد، بی پناه و آسیب دیده برگزار کرده ایم اما هنوز خروجی مناسبی از این جلسات دریافت نکرده ایم و امید داریم قول هایی که وی برای مساعدت در این رابطه داده شده هر چه زودتر اجرائی شود.
    وی ادامه داد: یک مرکز نگهداری نیازمند جاده، فضای آزاد به دور از اسکان مردم، آب و برق است و بدون وجود چنین امکاناتی بی شک اجرای طرح ساماندهی هم ممکن نخواهد بود.
    حسن پور افزود: در حال حاضر با همه فعالیت های انجام شده این پناهگاه با مشکل آب و برق روبرو است و مسئولان باید برای ساماندهی سگ های آواره و آسیبب دیده مکان های جدیدی با امکانات برق و آب و جاده را در نظر بگیرند.

    طرح ساماندهی سگ های آزاد مورد حمایت قرار می گیرد
    در ادامه تهیه این گزارش فرماندار گرگان بعد از نشست اختصاصی با خبرنگار بازار کسب و کار، معاون خدمات شهری شهرداری گرگان و بخشدار مرکزی گرگان اظهار کرد که از اجرای طرح ساماندهی سگ های بی پناه و آسیب دیده به طوری جدی حمایت می کنیم.
    محمد حمیدی اظهار کرد: با توجه به اینکه معضل سگ های خیابانی و بی پناه یکی از مهم ترین دغدغه های مسئولان شهری و از جمله فرماندارن وشهرداران است لذا اجرای طرح جمع آوری این سگ ها از سطح شهر و روستاهای اطراف گرگان امری ضروری است.
    وی افزود: شهرهای گلستان و از جمله مرکز استان هیچ گاه گزارشی در رابطه با سگ کشی در کشور نداشته اند چرا که این موضوع نه فقط موجب ناراحتی های روحی برای مردم می شود که هزینه زیادی بر روی دست دستگاه های متولی می گذارد که ثمری هم در پی ندارد.
    حمیدی ادامه داد: در همین راستا به دنبال اجرائی شدن طرحی جامع و مثمر ثمر در رابطه با جمع آوری و ساماندهی سگ های بی پناه و حتی آسیب دیده هستیم که هم اکنون با وجود یکی از حامیان ساماندهی سگ های بی پناه که چند سالی است که به صورت خودجوش و با کمک های مردمی پناهگاه شصت کلا را اداره می کند به مذاکره نشستیم تا پس از کسب مجوزهای مورد نیاز توسط وی، طرح جمع آوری و ساماندهی سگ ها را به اجرا بگذاریم.
    فرماندار گرگان با بیان اینکه مخلوقات خداوند همگی حق زندگی دارند و کشتار نتیجه ای در پی نخواهد داشت ، گفت: عقیم کردن ، درمان ، واکسینه کردن، پلاک گذاری و بعد رها سازی در محیط های امن از یک سو و افزایش اطلاع رسانی در رابطه با بی ازار بودن سگ های پلاکدار و غذارسانی مردم به این سگ ها در مناطق اعلام شده یکی از موثر ترین راهکارهای مقابله با کاهش تعداد سگ های آزاد و ایجاد امنیت برای شهروندان است.

    وی تصریح کرد: در حال حاضر مرکز بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی برای واکسن هاری هزینه های زیادی را در سال می پردازد که اجرای این طرح گام بزرگی در کاهش این هزینه و ایجاد امنیت و سلامت برای مردم خواهد بود.
    حمیدی با اشاره به اینکه در برخی شهر های کشور اجرای طرح ساماندهی موثر بوده است، اظهار کرد: پس از کسب مجوز توسط مجری طرح، اعلام می کنم که با جدیت طرح را در جلسه کارگروه شهرستانی و استانی پیگیری می کنم و تا زمان اجرائی شدن آن وهمکاری با فرد مورد نظر یا هر علاقمند دیگر که مجوز اخذ کرده باشد در چار چوب مقررات از آنها حمایت می کنم.
    وی افزود: در فاز اول اجرا دو مکان به عنوان زون های غربی و شرقی استان در نظر گرفته خواهد شد که امیدواریم در جلسه کارگروه نیز به تصویب برسد و حتی بتوانیم مکان های دیگری را هم برای اجرای طرح در نظر بگیریم، چرا که این ساماندهی فقط نباید معطوف به شهر گرگان باشد و با وجود آمار بالای سگ های بی پناه در دیگر شهرها نیازمند گسترش این طرح و ساماندهی هستیم.
    فرماندار گرگان ادامه داد: چناچه اجرای این طرح در مرکز استان جواب دهد بدون شک دیگر شهرهای استان برای ساماندهی سگ های بی پناه نیازمند اجراء و استفاده از توان مجریان آن هستند.

    وی اجرای هر چه سریعتر این طرح را منوط به اخذ مجوز ایجاد پناهگاه از سازمان محیط زیست عنوان کرد و گفت: چنانچه این مجوز از دستگاه متولی اخذ نشود نمی توان قول همکاری و عقد قرارداد داد چراکه پناهگاه فعلی شصت کلا گرگان ثبت شرکت شده و به صورت یک تشکل غیر دولتی و با حمایت های مردمی اداره می شود اما از دستگاه متولی هنوز مجوز دریافت نکرده است.

    اتلاف سگ ها ممنوع است؛ ساماندهی در اولویت برنامه ها است
    معاون خدمات شهری شهرداری گرگان هم در ادامه این نشست اظها کرد که ساماندهی سگ های خیابانی و آزاد در قانون به شهرداری ها واگذار شده است.

    موسی الرضا صفری افزود: بر اساس اعلام وزارت کشور اتلاف سگ های آزاد به دلیل مشکلاتی که برای شهروندان به وجود می آورد ممنوع اعلام شده است و بر اساس همین دستورالعمل «کنترل جمعیت سگ های ولگرد » در اولویت برنامه های شهرداری ها قرار دارد.

    عکس-بازار کسب وکار-آرمین سرابی

    وی افزود: معضل سگ های آواره امروز به یکی از دغدغه های مهم شهرداری ها تبدیل شده است و گرگان هم از این مساله بی نصیب نیست.
    صفری گفت: اگر چه تا کنون قدم هایی برای ساماندهی آن ها صورت گرفته اما به دلیل فقدان عقد قرار داد اصولی و برنامه ریزی مدت دارد این معضل همچنان ادامه دارد ولی شهرداری گرگان به رغم وجود این معضل هیچ گاه اقدام به کشتار نکرده است.
    وی ادامه داد: دستورالعملی که برای ساماندهی سگ های خیابانی صادر شده با نواقصی از جمله مشخص نبودن انتهای اجرای طرح پس از جمع آوری، واکسینه و عقیم کردن روبرو است به این صورت که مشخص نیست این سگ ها غیر از واگذاری به متقاضیان چه سرانجامی دارند.
    معاون خدمات شهری شهرداری گرگان ادامه داد: به دلیل افزایش تعدد سگ ها پس از جمع آوری نه می توان آن ها را مدام نگهداری کرد و نه اینکه بدون برنامه ریزی رها سازی کرد . از این رو متممی به این دستورالعمل در جلسه کارگروه استانی اضافه شده که در برخی شهرها هم انجام شده و نتیجه بخش بوده است به این صورت که مکانی را با نظارت دستگاه مربوطه از جمله محیط زیست برای رهاسازی سگ های عقیم و پلاک گذاری شده در نظر بگیرند تا اجرای دستور العمل با مشکلات بعدی روبرو نشود چرا که نگداری از سگ ها در کمپ ها به شدت هزینه بر و غیر ممکن است.
    وی افزود: ما نیز به همراه مدیران حوزه شهری و استانی مرتبط با اجرای این طرح ، از این متمم استفاده خواهیم کرد و پس از عقد قرارداد آن را به اجرا خواهیم گذاشت.
    صفری بیان کرد: امید داریم اجرای موفق این طرح در گرگان موجب تشویق دیگر شهرهای استان برای ساماندهی و کنترل جمعیت سگ های خیابانی و و آزاد شود تا معضل سگ های ولگرد در شهرها حل و شهروندان در امنیت قرار گیرند.
    صفری با بیان اینکه ممکن است اجرای نادرست طرح هزینه های زیادی بر دوش شهرداری بگذارد، گفت: در حال حاضر مسئول پناهگاه شصت کلا گرگان که برای این موضوع پا پیش گذاشته مجوز خود را به صورت یک تشکل فقط در ثبت شرکت ها انجام داده و باید برای عقد قرارداد از محیط زیست مجوز دریافت کند.
    وی ادامه داد: در قدم بعدی شهرداری مکلف است مکان هایی را برای جمع آوری، عقیم کردن و درمان و پلاک گذاری سگ ها در نظر بگیرد که در حال حاضر مکانی در محور توسکستان و سایت پسماند به عنوان زون غربی و شرقی در نظر گرفته شده که هر کدام در جلسه کارگروه شهرستان گرگان مورد تصویب قرار بگیرد برای اجرای طرح واگذار خواهد شد.
    صفری با ابراز خرسندی از پیگیری مداوم مدیر پناهگاه محبت گرگان و رسانه بازار کسب و کار برای ساماندهی سگ های آزاد اظهار کرد: حضور این حامیان و رسانه مورد نظر موجب شده تا اجرای سریع تر این مساله نیز در دستور کار مدیران شهرستان گرگان قرار گیرد و بعد از اخد مجوز توسط مدیر پناهگاه محبت بی شک ما نیز از اجرای سریع تر طرح و در اختیار قرار دادن امکانات و مکان مورد نظر از آن حمایت جدی خواهیم کرد.
    بخشدار مرکزی گرگان نیز در این نشست حمایت خود را از اجرای طرح ساماندهی در اطراف شهر گرگان و حتی روستاها آن اعلام و عنوان کرد که علاوه بر عقیم سازی و رها سازی باید به دنبال شناسنامه دار کردن سگ های روستائی نیز باشیم تا به عنوان یک شهرستان موفق، الگوی اجرای آن در دیگر شهرهای کشور باشیم.
    اجرای طرح ساماندهی سگ های آزاد و بی پناه اگر چه کمی دیرتر در مرکز استان در دستور کار جدی قرار گرفته است اما این بار مدیران مسئول حوزه این شهرستان عزم خود را برای همکاری با بخش خصوصی در اجرای این طرح عزم کرده اند و بازار کسب و کار نیز در شماره های آتی خود روند دریافت مجوز ها و عقد قرارداد برای اجرای این طرح ، که اجرای آن سال ها است بلاتکلیف مانده را بررسی و به اطلاع شهروندان و حامیان خواهند رساند.

    نویسنده: مهین نورافروز
    منبع: بازار کسب وکار

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *