×
×

گلستان آمادگی دوره سالمندی را ندارد

  • کد نوشته: 1872
  • ۱۳۹۸-۰۹-۰۶
  • ۰
  • نگاهمان به خانه سالمندان بد است؛ باید تعریف جدیدی از خانه سالمندان داشته باشیم زیر در آینده ناگریز به استفاده از آن هستیم بنابراین باید استانداردهای لازم در این نوع مراکز دیده شود.
    گلستان آمادگی دوره سالمندی را ندارد
  • تبلیغ هدفمند

    هرچندکه بسیاری از کارشناسان به پدیده افزایش جمعیت سالمندی در استان هشدار داده و خواستار ایجاد بسترهای لازم در این حوزه شدند اما هیچ یک از نهادهای دولتی زیرساختی برای این دوره از عمر گلستانی ها در نظر نگرفته اند.
    سالمندی دوره سنی است که اغلب انسان ها آن را تجربه می کنند اما بسیاری از کارشناسان متعقدند کیفیت گذراندن این دوره منوط به ایجاد زیرساخت هایی است که دولت به کمک بخش خصوصی می تواند آن را ایجاد کند اقدامی که تاکنون از سوی هیچ دستگاهی در استان صورت نگرفته است.

    به گفته برخی صاحب نظران تا سال ۱۴۰۰ جمعیت ایران و به تبع آن استان گلستان در حالی وارد فاز اول سالمندی می شود که زیرساخت های مورد نیاز آن فراهم نشده است و این در حالی است که به اعتقاد آنها موج جمعیت سالمندی در استان و نیازهای بهداشتی ودرمانی، روحی و روانی سالمندان می طلبد تا طب سالمندی که در کشورهای توسعه یافته بیش از صد سال قدمت دارد هم در این منطقه رواج یابد.

    موضوعی که زینب السادات حسینی متخصص طب سالمندی هم از آن به عنوان یک ضرورت یاد می کند و می افزاید: تاکنون این رشته ۱۰ فارغ التحصیل در کشور داشته است که با توجه به نیاز جامعه بسیار اندک است.

    ضرورت احداث کلینیک سالمندی

    وی ادامه می دهد: کار متخصص طب سالمندی در سه بخش پیشگیری یعنی سلامت فردی و ارتقای سطح سلامت، درمان سندرم های شایع سالمندی مانند دیابت، فشارخون، پوکی استخوان، افسردگی، اضطراب و توان بخشی یعنی شناخت توانایی های عارض شده در اثر بیماری و تلاش برای کاهش آنها خلاصه می شود؛ به عبارتی طب سالمندی در مجموع خدمات خود را در سه شاخه اصلی پیشگیری، درمان و توان بخشی ارائه می کند.

    به گفته حسینی، وقتی افراد سالمند می شوند، تغییراتی در بخش های مختلف بدن آنان مانند تغییر در خلق و خو، تغییر الگوی مصرف غذا، تغییر ساعت و مدت خواب و بیداری و همچنین ابتلای هم زمان به چندین بیماری ایجاد می شود که این موارد در کلینیک های تخصصی طب سالمندان قتبل بررسی است.

    این متخصص طب سالمندی به احداث یک کلینیک سالمندی در گلستان تاکید می کند و می گوید: تخصص طب سالمندی به دلیل نوپایی هنوز گسترش نیافته اما با توجه به قرار گرفتن جمعیت زیادی از استان در آستانه دوره سالمندی، نیاز است تا این کلینیک با حمایت های دولت و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در استان ایجاد شود تا در آینده با مشکل متخصص در حوزه سالمندی مواجه نباشیم.

    زیر ساختی در حوزه سالمندی نیست

    اما یک دانشجوی دکترای رشته سالمند شناسی نیز از نبود زیرساخت های حوزه سالمندی در استان انتقاد می کند و می گوید: تا کنون هیچ دستگاهی مسئولیت این بخش را به عهده نگرفته است.
    مریم چهره گشا ادامه می دهد: دستگاهی به عنوان متولی حوزه سالمندان در استان مشخص نشده است. بخشی از خدمات حوزه سالمندی را بهزیستی و بخشی دیگر را علوم پزشکی انجام می دهد امام هیچ کدام به درستی مسئولیت سالمندان را قبول نمی کنند.
    وی با بیان اینکه سالمندان سالم و نیمه مستقل با سالمند وابسطه و یا مستقر در خانه تفاوت دارند، می افزاید: برای هر یک از این سالمندان باید زیرساخت های متناسب با آن مهیاشود.

    اوخواستار بیمه ای مختص سالمندان برای پوشش هزینه آنها می شود و ادامه می دهد: سیستم بیمه ای اکنون نگران حوزه سالمندی نیست.
    چهره گشا با بیان اینکه ایجاد خانه سالمندان با امکانات و استانداردهای مناسب از نیاز های ضروری جامعه در آینده است، می افزاید: علاوه بر خانه سالمندان شبانه روزی، وجود مرکزی روزانه باعنوان خانه سالمندان همراه با امکانات آموزشی و تفریحی برای این قشر نیاز است.

    این دانشجوی دکترای رشته سالمندشناسی وضعیت خانه سالمندان استان را نامناسب ارزیابی می کند و می افزاید: نگاهمان به خانه سالمندان بد است؛ باید تعریف جدیدی از خانه سالمندان داشته باشیم زیرا در آینده ناگریز به استفاده از آن هستیم بنابر این باید استانداردهای لازم در این نوع مراکز دیده شود.

    وی ضمن یادآوری این نکته که خانه سالمندان در تهران با امکانات خوب وجود دارد، می گوید: متاسفانه هزینه های این مرکز بسیار بالاست و تمام افراد جامعه به دلیل مشکلات اقتصادی قادر به استفاده از آن نیستند بنابراین بهتر است هزینه ها با توجه به سطح درآمدی جامعه تعریف شود.
    این دانشجوی دکترای رشته سالمند شناسی خدمات بیمارستان ها در حوزه سالمندی را ضعیف می داند و می گوید: هیچ تعریفی در بیمارستان ها برای مراقبت از این افراد نشده است چون زیر ساخت های آن را نداریم.

    جای خالی ویژه سالمندان در بیمارستان

    موضوعی که سرپرست دفتر خدمات پرستاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان هم آن را تایید می کند و می گوید: اینکه فضایی مختص سالمندان در بیمارستان تعریف شده باشد را نداریم اما جوان یا سالمند برای ما در بیمارستان، بیمار محسوب می شود بنابراین هر خدمتی که نیاز باشد به تمامی رده های سنی داده می شود.
    سکینه بیگم کاظمی گروه سنی ۶۰ سال را سالمند اعلام می کند و می افزاید: مراقبت از سالمندان تحت عنوان خدمات نوین در ۲ بخش پزشکی و غیر پزشکی ارائه می شود.

    وی بیش از هشت درصد از جمعیت استان را سالمند می داند و می گوید: طبق آمار سرشماری سال ۹۵ اداره کل ثبت احوال بالغ بر ۱۴۶هزار سالمند در استان داریم.
    وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی به ۲۰ درصد از این جامعه آماری خدمات می دهد، می افزاید: بررسی وضعیت تغذیه، سلامت روان و بیماری های سالمندان مانند دیابت، فشارخون، قلبی و عروقی و غربالگری یک سری سرطان ها برای این افراد انجام می شود.

    سرپرست دفتر خدمات پرستاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی در پاسخ به اسن سوال که حوزه ای مختص ارائه خدمات به سالمندان در دانشگاه وجود دارد، می گوید: در گروه سلامت خانواده از رده های مختلف سنی داریم که سالمندان و میانسالان هم شامل آن می شوند.
    با توجه به اینکه استفاده از امکانات در هر دوره از سنی یکی از حقوق اولیه هر شهروندی به شمار می رود انتظار می رود تا مسئولان استانی زیرساخت های لازم را برای موج جمعیتی که در سالهای آینده به دوره سالمندی می رسند مهیاکنند.

    نویسنده: الهام رئوفی
    منبع: بازار کسب و کار
    برچسب ها

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *