×
×

استرس ناشی ازغربالگری هاوسقط جنین های غیرقانونی

  • کد نوشته: 19396
  • ۱۳۹۹-۱۰-۱۵
  • ۰
  • به گزارش هنگامه خاندوزی خبرنگار بازار کسب و کار آنلاین، امروزه بیشتر مادران باردار واژه "غربالگری بارداری" به خوبی آشنا هستند که به منظور کشف جنین‌های مبتلا به "سندروم داون" و سقط آنها قبل از تولدانجام می شود، سندروم داون یا "پریزومی۲۱" یکی از انواع ناهنجاری‌ ژنتیکی است که میزان شیوع آن به‌طور تقریبی یک مورد در هزار تولد است!
    استرس ناشی ازغربالگری هاوسقط جنین های غیرقانونی
  • تبلیغ هدفمند

    غربالگری بارداری در وضعیت بحرانی جمعیت ایران تبدیل به ماشین مدرن “سقط جنین” شده و علاوه بر آن استرس های آن در کنار هزینه های مالی که به خانواده ها تحمیل می شود لطمات جبران ناپذیری برای مادر و فرزند به همراه خواهد داشت.

    استرس ناشی ازغربالگری هاوسقط جنین های غیرقانونی

    استرس ناشی ازغربالگری هاوسقط جنین های غیرقانونی
    استرس ناشی ازغربالگری هاوسقط جنین های غیرقانونی

    به گزارش هنگامه خاندوزی خبرنگار بازار کسب و کار آنلاین، امروزه بیشتر مادران باردار واژه “غربالگری بارداری” به خوبی آشنا هستند که به منظور کشف جنین‌های مبتلا به “سندروم داون” و سقط آنها قبل از تولدانجام می شود، سندروم داون یا “پریزومی۲۱” یکی از انواع ناهنجاری‌ ژنتیکی است که میزان شیوع آن به‌طور تقریبی یک مورد در هزار تولد است!

    این ناهنجاری در دوره حیات فرد به‌صورت طیفی از ناتوانی‌ها از مسائل جسمی تا ذهنی بروز می‌یابد؛

    وقتی به مادری می گویند ریسگ سندرم داون بودن فرزند شما بالاست چنان استرسی به مادر وارد می شود شاید بتوان گفت به اندازه چندین سال در یک لحظه پیرتر می شود نمی دانم شما این مسئله را تجربه کرده اید یا خیر؟

    بسیاری از مادران که در آزمایش غربالگری دچار این ریسگ می شوند فرزند سالمی دارند اما تا آزمایش آمینوسنتز داده شود و نتیجه برای مادر روشن شود جنین خود را با استرس در شکم بزرگ می کند و حتی برخی مادران دچار بیماری روحی و روانی شده و اقدام به سقط جنین غیر قانونی می کنند.

    در زمان حاضر حداقل ۱۰ درصد از زنانی که تست‌های غربالگری را در کشور انجام می‌دهند، نتیجه غربالگری‌شان مثبت گزارش می‌شود، چنانچه در تست‌های تکمیلی، وجود سندروم داون تأیید شد و سن جنین قبل از ۴ ماه قمری بود، پزشکی قانونی مجوز سقط جنین را صادر می‌کند!

    این برنامه از اشکالات بسیار مهمی رنج می‌برد که باعث شده نتایجی بسیار تأسف‌برانگیز برای کشورمان رقم بخورد با توجه به آمار ولادت‌های سالانه که یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تولد است، بدون هیچ‌گونه غربالگری، ۱۲۰۰ نوزاد داون به دنیا خواهد آمد اما در زمان حاضر حدود ۱۲۰ هزار مادر باردار در مرحله اول غربالگری به‌عنوان پرخطر شناسایی و برای تست‌های تکمیلی معرفی می‌شوند اما با توجه به هزینه بالای تست‌های تکمیلی که در زمان حاضر حداقل ۳ میلیون تومان است و کاملاً با افزایش قیمت دلار روند صعودی دارد و فاقد هرگونه حمایت بیمه‌ای و… است، بسیاری از خانواده‌ها که توانمندی مالی را ندارند، سقط غیرقانونی را تنها راه پیش‌پای خود برای فرار از احتمال بسیار ضعیف فرزند مبتلا به سندروم داون می‌بینند!

    برآورد می‌شود از ۱۲۰ هزار مورد یادشده حدود ۲۰ هزار مورد بدون انجام تست‌های تکمیلی، خودشان اقدام به سقط غیرقانونی جنین می‌کنند! به‌علاوه انجام تست “آمنیو سنتز” که رایج‌ترین تست تکمیلی برای تشخیص قطعی سندروم داون است فارغ از اینکه جنین سالم است یا مبتلا، به‌دلیل ماهیت تهاجمی این تست یک درصد عارضه سقط را به‌دنبال دارد.

    نهایتاً غربالگری بارداری در وضعیت بحرانی جمعیت ایران، تبدیل به ماشین مدرن جلوگیری از زاد و ولد در خانواده‌های خواهان فرزند شده است چرا که از نظر تحمیل هزینه‌های سنگین مالی، ایجاد استرس و هراس روانی همچنین در معرض سقط قراردادن بارداری سالم، تجربه فرزند‌آوری را در کام خانواده‌های ایرانی بسیار تلخ کرده است.

    جلوگیری از بدنیا آمدن فرزندان دارای مشکل بسیار خوب است و جلوی بسیاری از هزینه های که به خانواده و جامعه تحمیل می شود را خواهد گرفت اما بهتر است در خصوص اجرای این غربالگری ها، ارائه مشاوره به زنان باردار برای کم شدن استرس و مشکلات روحی و روانی و همچنین کمک به خانواده های که توان پرداخت این هزینه ها را ندارند تمهیداتی در نظر گرفته شود. تا معایب اجرای غربالگری بارداری بیشتر از محاسن آن نباشد

    نویسنده: هنگامه خاندوزی
    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *