×
×

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی
توزیع یک میلیون و۵۰۰ هزارلیترسوخت بین عشایر

  • کد نوشته: 20149
  • ۱۳۹۹-۱۰-۲۲
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین محمدرضا قلی پور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران این استان اظهار داشت: هر چند سهمیه نفت سفید هر خانوار عشایر استان بتازگی ۲.۵ برابر افزایش یافته، اما پاسخگوی نیاز این قشر از جامعه نیست.
    توزیع یک میلیون و۵۰۰ هزارلیترسوخت بین عشایر
  • تبلیغ هدفمند

    مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی با بیان اینکه امسال یک میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر سوخت بین خانوارهای عشایری این استان توزیع شد گفت: سهمیه نفت سفید ماهانه عشایر باید به ۲۴۰ لیتر برسد.

    توزیع یک میلیون و۵۰۰ هزارلیترسوخت بین عشایر

    توزیع یک میلیون و۵۰۰ هزارلیترسوخت بین عشایر
    توزیع یک میلیون و۵۰۰ هزارلیترسوخت بین عشایر

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین محمدرضا قلی پور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران این استان اظهار داشت: هر چند سهمیه نفت سفید هر خانوار عشایر استان بتازگی ۲.۵ برابر افزایش یافته، اما پاسخگوی نیاز این قشر از جامعه نیست.

    وی افزود: علاوه بر توزیع نفت سفید، ماهانه سه عدد کپسول ۱۱ کیلوگرمی نیز بین خانوارهای عشایری این استان توزیع می شود تا به مراتع و جنگل ها کمتر فشار وارد شود.

    وی اظهار داشت: سهمیه نفت سفید هر خانوار عشایر استان تاکنون ۵۰ لیتر در ماه بود که باعث مشکلاتی زیادی در تامین سوخت این خانوارها شده بود، هم اینک این سهمیه ۱۲۰ لیتر است.

    راه اندازی اولین خانه هلال در منطقه عشایری 

    وی از راه اندازی اولین خانه هلال در مناطق عشایری استان روز دوشنبه هفته جاری خبر داد و افزود: این خانه هلال با همکاری و مشارکت جمعیت هلال احمر استان در منطقه قشلاقی عشایر در مراوه تپه استان گلستان ایجاد شده است.

    قلی پور توانمندسازی و آموزش جوانان در مقابل با حوادث و امداد و نجات را از جمله اهداف خانه هلال دانست و گفت: جامعه عشایری هر ساله با حوادث طبیعی زیادی رو به رو هستند که دوری راه و سخت گذر بودن مناطق بعضا مانع ارایه خدمات به موقع امداد و نجات خواهد شد.

    تشکیل شورای حل اختلاف عشایری 

    مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: برای نخستین بار شورای حل اختلاف عشایری نیز در این استان تشکیل شده است که سه نفر برای این مهم انتخاب شدند، احکام این افراد نیز از سوی دادگستری استان صادر شده است.

    قلی پور افزود: مسایل و مشکلات خانوار های عشایری در این شورا مورد بررسی قرار خواهد گرفت و هدف نیز ایجاد سازش و کاهش رفت و آمد ها و هزینه خانوار های این قشر است.

    وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: هم اینک ۲۶۲ نفر از جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال خانوارهای عشایری این استان بیسواد هستند که برنامه ریزی شده است تا در سال جاری زیر پوشش آموزش نهضت سواد آموزی قرار گیرند.

    قلی پور از خانوارهای عشایری استان خواست تا کارت تردد خود را دریافت کنند و گفت: تاکنون اطلاعات ۶۵۰ نفر در سامانه به ثبت رسیده است و ۵۵۰ کارت تردد دریافت کرده اند.

    وی اظهار داشت: تمامی خدمات به عشایر از جمله آرد، سوخت و سایر تنها به دارندگان کارت ترددد ارایه می شود.

    مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی بر هویت گذاری دام های عشایری نیز تاکید کرد و افزود: تردد دام های بدون هویت قاچاق محسوب می شود، تاکنون ۱۵۰ هزار راس از دام عشایر استان هویت گذاری شده اند.

    عشایر خراسان شمالی‌ ۷۰۰ هزار واحد دامی در اختیار دارند و ۹۰ درصد درآمد آنان وابسته به دام است و مابقی از از محل تولید صنایع دستی، جمع آوری گیاهان دارویی و زراعت و باغداری تامین می شود.

    عشایر این استان با تولید ۲۵ درصد گوشت استان، هشت درصد گوشت قرمز عشایر کشور را تولید می کنند و سرانه دام آنان بیش از میانگین کشوری است و به طور میانگین هر خانوار عشایر این استان ۱۸۰ راس دام سبک دارد که این سرانه در کشور ۱۳۰ راس است.

    هم اکنون عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر، که شامل سه درصد جمعیت استان می شود، در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ‌ ۳۸طایفه با شیوه های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می کنند.

    زبان اصلی عشایر خراسان شمالی کردی کرمانجی است.

    طوایف مستقر در خراسان شمالی شامل باچوانلو، قهرمانلو، ملوانلو، میلانلو، توپکانلو، ایرانلو، جیرستان، سیفکانلو، بریمانلو، پهلوانلو، جیرستان آنی‌صر، سارخانی، قلیانلو، کاوانلو، کیکانلو، بیچرانلو، نامانلو، امیرانلو، هشت‌مرخی، ایزانلو، روطانلو، تبریانی، جافکانلو هستند.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *