×
×

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی
مطالبه ۱۲۵میلیاردریالی شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی

  • کد نوشته: 22221
  • ۱۳۹۹-۱۱-۱۰
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین سیدعقیل مرتضوی روز پنجشنبه در نشست خبری اظهار داشت: بیشترین میزان طلب این شرکت مربوط به شهرداری ها است که میزان مطالبه این نهادها در استان ۸۰ میلیارد ریال است.
    مطالبه ۱۲۵میلیاردریالی شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی
  • تبلیغ هدفمند

    مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: این شرکت بابت تامین آب دستگاه‌های دولتی و یا فعالان بخش خصوصی، ۱۲۵ میلیارد ریال مطالبه دارد.

    مطالبه ۱۲۵میلیاردریالی شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین سیدعقیل مرتضوی روز پنجشنبه در نشست خبری اظهار داشت: بیشترین میزان طلب این شرکت مربوط به شهرداری ها است که میزان مطالبه این نهادها در استان ۸۰ میلیارد ریال است.

    وی خاطرنشان کرد: شهرداری بجنورد، بیشترین بدهی را در میان شهرداری های استان دارد.

    مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی درباره بدهی صنایع به این شرکت گفت: امسال وضعیت پرداخت بدهی های آبی صنایع، بهتر از سال قبل است.

    کیفیت آب آشامیدن، خط قرمز وزارت نیرو 

    مرتضوی در بخش دیگر سخنان خود درباره اقدامات شرکت آب منطقه ای استان برای تامین و ارتقای کیفیت آب سد شیرین دره گفت: بخش زیادی از آب آشامیدن شهروندان مرکز استان از این سد تامین می شود، البته کیفیت آب سدها که با هدف تامین آب آشامیدن در حال بهره برداری است، خط قرمز وزارت نیرو است و از اهمیت بالایی برخوردار است.

    وی گفت: یکی از تهدیدها برای کاهش کیفیت منابع آب سدها، ورود سیلاب ها است که در این زمینه برای کاهش کدورت آب مخزن، بازگشایی دریچه تحتانی و رهاسازی آب در دستور کار است و با هر سیلاب، دریچه ها باز شده و گل و لای خارجی می شود.

    وی افزود: در برخی از فصل ها، پدیده وارونگی دما و ایجاد جریان همرفتی در مخزن سد، سبب می شد تا آب با کیفیت پایین از لایه های پایین به بالا رود و با توجه به اینکه برداشت آب آشامیدن از دریچه انجام می شود، آب با کیفیت پایین تر در مدار قرار می گرفت و کاهش کیفیت آب شهروندان را گلایه مند کرده بود که در این زمینه، اجرای طرح آبگیر سطحی اجرا شد تا در زمان نیاز، براشت آب از سطح سد انجام شود.

    مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: یکی دیگر از علت های کاهش کیفیت آب که البته در مطالعات مشاور هم مورد تایید قرار گرفت،  تراکم بالای ماهیان در سد است، با توجه به اینکه تغییر بوی آب در برهه ای از زمان سبب گلایه شهروندان می شود، برداشت ماهیان و کاهش تراکم آن در دستور کار قرار گرفت.

    وی تصریح کرد: در مرحله اول برداشت ماهی انجام شد اما با مشکلات اجتماعی روبه رو شد، پس از آن با پیگیری های انجام شده و دریافت مجوز از اداره کل حفاظت محیط زیست، پیمانکار اقدام به برداشت ماهی کرد اما این برداشت که در فصل سرمای امسال انجام شد، ماهی بسیار کمی به تور پیمانکار خورد.

    مرتضوی افزود: اکنون که اعتبار مجوز برای برداشت ماهی به اتمام رسیده است پیگیر هستیم تا مجوز برای ادامه صید، از طرف حفاظت محیط زیست صادر شود.

    سد شیرین دره، بزرگ ترین سد خراسان شمالی است که در شهرستان مانه و سملقان قرار دارد. 

    ۴۹ درصد از حجم سدها خالی است

    مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود درباره وضعیت ذخیره آب در سدهای استان گفت: اکنون ۴۹ درصد از ظرفیت ۲۳۴ میلیون مترمکعبی سدهای استان خالی است.

    وی افزود: بهترین وضعیت در زمینه ذخیره سازی آب در سدهای استان مربوط به شیرین دره است اکنون ۸۴ درصد از ظرفیت این دریاچه پر است.

    وی اظهار داشت: در سال آبی جاری ۵۹.۸ میلی متر بارندگی در ایستگاه های این شرکت به ثبت رسیده است که تفاوت محسوسی با مدت مشابه سال آبی گذشته ندارد اما بارندگی ها نسبت به دراز مدت ۲۷ درصد کاهش دارد.

    مرتضوی درباره گلایه های کشاورزان از احتساب اضافه براشت از چاه های مجاز گفت: چاه های استان به شمارشگر هوشمند تجهیز شده است، بر این اساس برداشت آب برمبنای میزان مصرف برق، محاسبه می شود.

    وی تصریح کرد: در صورتی که برق در جایی دیگر جز براشت آب مصرف شود، به حساب برداشت آب از چاه گذاشته می شود و در این شرایط ممکن است چاه کشاورز مشمول اضافه برداشت شود.

    مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی اذعان داشت: به نظر می رسد اطلاع رسانی به کشاورزان در این زمینه کافی نبوده است و کشاورزان با نحوه محاسبه برداشت آب از چاه های دارای شمارشگر هوشمند آشنایی ندارند.

    وی درباره تعدیل برداشت آب از چاه های دارای پروانه استان گفت: خراسان شمالی از استان هایی است که در این زمینه با ملاحظه کاری با کشاورزان رفتار کرد و به نوعی اهداف در زمینه تعدیل چاه ها ضعیف بوده است.

    مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی اذعان داشت: این استان در زمینه تحقق اهداف تعدیل چاه های کشاورزی در ته جدول قرار دارد.

    ۱۹۰۰ چاه غیرمجاز مسدود شد

    معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی هم در این نشست گفت: میانگین بارندگی در استان سالانه ۲۶۷ میلی متر است، کاهش میزان بارندگی و تغذیه آبخوان ها در استان ها سبب شده تا وضعیت دشت های استان مناسب نباشد.

    وحید واسطه اظهار داشت: اکنون دشت های استان با کسری یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعبی روبه رو هستند و این بدان معنا است که بیش از توان ذخیره آبخوان ها، آب از سفرهای زیرزمینی برداشت می شود.

    وی خاطرنشان کرد: باید توجه بیشتری به مدیریت مصرف منابع آب داشته باشیم، از ۱۱ دشت استان تنها سه دشت، آزاد است.

    وی گفت: مسدود و مسلوب المنفعه کردن چاه ها، یک مرهم برای دشت ها است، تاکنون حدود هزار و ۹۰۰ چاه مسدود شده و با این اقدام از برداشت ۲۶ میلیون مترمکعب آب جلوگیری شده است

    وی برخورد با اضافه براشت از چاه های مجاز را از دیگر برنامه ها برای حل مشکل کم آبی عنوان کرد و افزود: با نصب هزار و ۴۱۷ شمارشگر هوشمند در چاه های مجاز، از برداشت۸۰ میلیون مترمکعب آب صرفه جویی شده است.

    معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: تلاش داریم تا مردم در مدیریت منابع آب مشارکت داده شوند، در این زمینه تشکل های آب بران تشکیل شده است در دشت شیروان فعال شده است.

    به گزارش ایرنا، از ۱۱ دشت استان، چهار دشت ممنوعه بحرانی است که این دشت ها شامل دشت شیروان-فاروج، دشت اسفراین، دشت جاجرم و دشت صفی آباد است و چهار دشت استان نیز ممنوعه است که شامل دشت های بجنورد، سملقان، شوقان و رباط است و تنها سه دشت شامل دشت های غلامان، مانه و قوری میدان دشت آزاد و فاقد پتانسیل آبی هستند.

    دشت ممنوعه بحرانی دشت هایی هستند که اثرات و تبعات کاهش آب زیر زمینی به صورت نشست زمین و یا تغییر کیفیت آب نمود پیدا کرده است و بر این اساس برداشت آب از منابع زیر زمینی این دشت ها بشدت محدود شده است.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *