×
×

رئیس سازمان کشاورزی گلستان
فرآوری نوین نیاز صنایع تبدیلی کشاورزی گلستان

  • کد نوشته: 2473
  • ۱۳۹۸-۱۱-۱۷
  • ۰
  • ییس سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت که سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع غذایی و تبدیلی بخش کشاورزی این استان نیازمند استفاده از روش‌های نوین فرآوری است که به‌کارگیری آن مورد توجه بهره‌برداران گلستانی قرار دارد.
  • تبلیغ هدفمند
    صنایع تبدیلی کشاورزی گلستان به روش نوین فرآوری نیاز دارد
    فرآوری نوین نیاز صنایع تبدیلی کشاورزی گلستان

    رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت که سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع غذایی و تبدیلی بخش کشاورزی این استان نیازمند استفاده از روش‌های نوین فرآوری است که به‌کارگیری آن مورد توجه بهره‌برداران گلستانی قرار دارد.

    مختار مهاجر اظهار داشت: تولید سالانه محصولات کشاورزی گلستان به ۵ میلیون و ۱۵۰ هزار تن رسیده که اکنون قدرت جذب سه میلیون و ۳۷۲ هزارتن آن برای فرآوری وجود دارد.

    وی گفت: بقیه محصولات تولیدی استان نیاز به فرآوری نداشته یا فرایند فرآوری آن پیچیده نیست.

    وی افزود: فرآوری گوجه فرنگی با تولید ۲۸۰ هزار تن، سیب زمینی با تولید سالانه ۱۰۰هزار تن، ایجاد کارخانه چغندر قند با توجه به سیاست توسعه کشت پاییزه تا ۱۰ هزار هکتار، بسته بندی و نگهداری مرکبات و کارخانه آب میوه گیری از جمله هلو با ۲۴ هزار هکتار سطح اشغال از جمله نیازهای جذب سرمایه گذار بخش صنایع تبدیلی جدید این استان است. 

    رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان در عین حال معتقد است: حمایت از صنایع غذایی می تواند ضمن جلوگیری از خام فروشی تولیدات به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید برای جوانان و تولید ثروت و افزایش درآمد سرانه برای ساکنان استان منجر شود.

    معاون صنایع غذایی و تبدیلی جهاد کشاورزی گلستان نیز گفت: جهادکشاورزی استان برای رونق صنایع غذایی و تبدیلی بخش کشاورزی در منطقه، برنامه ریزی کرده اما نیازمند حمایت برای تزریق تسهیلات ارزان قیمت و ایجاد، نوسازی، بازسازی و خرید ماده خام در فرایند فرآوری است.

    عیدمحمد فاروقی افزود: توقف خام فروشی تولیدات کشاورزی گلستان نیازمند سرمایه گذاری در فرآوری و بسته بندی است که سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان می تواند نقش مهمی در جذب سرمایه گذاران و ایجاد زیر ساخت های لازم این بخش ایفا کند.

    وی با اشاره به این که سرمایه گذاری در بخش فرآوری و بسته بندی تولید کشاورزی گلستان دارای اولویت بندی است، افزود: فرآوری تخم مرغ، پشم و پوست دام، گیاهان دارویی، شیر شتر، سیب زمینی، بسته بندی و سبزیجات و حبوبات یخ زده، فرآوری و بسته بندی محصولات باغی از جمله آب میوه، بسته بندی و قطعه بندی ماهی، گوشت، میگو و گوشت سفید، بسته بندی عسل، ایجاد کارخانه قند و شکر و کارخانه پنبه، از جمله طرح های اولویت دار برای معرفی به سرمایه گذاری در بخش صنایع غذایی و تبدیلی این استان است.

    وی به ضرورت بازسازی صنایع تبدیلی موجود استان هم اشاره کرد و گفت: بیشترین محدودیت در تخصیص منابع بانکی برای نوسازی تجهیزات صنایع موجود در بخش کشاورزی استان وجود دارد که باید برای افزایش آن چاره‌اندیشی شود.

    فاروقی بیان کرد: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته سالانه برای نوسازی ۵ تا ۱۰ واحد صنایع بخش کشاورزی گلستان تامین اعتبار در نظر گرفته می شود که این تعداد برای کاهش ضایعات تولید و رساندن نفع بیشتر به بهره‌برداران استان ناچیز است.

    براساس آمار سازمان جهادکشاورزی گلستان، در این استان ۸۲۳ جواز تاسیس صنایع غذایی و تبدیلی توسط این سازمان صادر شده که ۳۲۱ واحد بهره‌بردار با ظرفیت اسمی بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن انواع کالای فرآوری شده مشغول فعالیت هستند.

    گلستان در تولید محصولات کشاورزی جایگاه ممتازی دارد و در تولید ۱۵ محصول رتبه های اول تا ششم کشور را به خود اختصاص داده است.

    تولیدات حوزه کشاورزی در گلستان حاصل فعالیت ۲۱۴ هزار خانوار بهره بردار در این بخش معادل ۳۸ درصد اشتغال خالص استان است.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *