×
×

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس
همکاری‌ایران‌وچین بر مبنای اصول‌عزت‌است

  • کد نوشته: 29088
  • ۱۴۰۰-۰۱-۱۵
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب و کار به نقل از ایرنا، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه سه اصل مهم در سیاست خارجی کشور ما عزت، حکمت و مصلحت است، ادامه داد: این به آن معناست که عزت ملت بزرگ ایران باید حفظ شود، اقدامات بدون هرگونه تندروی، افراط و تفریط و حکمت آمیز باشد، آثار حکیمانه، درازمدت و بر اساس منافع و مصالح عمومی ملت ایران باشد و چنین برخوردی با همه کشورهای دوست و دشمن جاری و ساری باشد.
    همکاری‌ایران‌وچین بر مبنای اصول‌عزت‌است
  • تبلیغ هدفمند

    نایب‌رییس اول مجلس شورای اسلامی گفت: سند همکاری ایران و چین بر مبنای اصول سه گانه عزت، حکمت و مصلحت پیگیری شده و پیش می‌رود.

    همکاری‌ایران‌وچین بر مبنای اصول‌عزت‌است
    همکاری‌ایران‌وچین بر مبنای اصول‌عزت‌است
    همکاری‌ایران‌وچین بر مبنای اصول‌عزت‌است

    به گزارش بازار کسب و کار به نقل از ایرنا، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه سه اصل مهم در سیاست خارجی کشور ما عزت، حکمت و مصلحت است، ادامه داد: این به آن معناست که عزت ملت بزرگ ایران باید حفظ شود، اقدامات بدون هرگونه تندروی، افراط و تفریط و حکمت آمیز باشد، آثار حکیمانه، درازمدت و بر اساس منافع و مصالح عمومی ملت ایران باشد و چنین برخوردی با همه کشورهای دوست و دشمن جاری و ساری باشد.

    نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس اظهار کرد: دیگر کشورها نیز راهبردهای خود در همه بخشها را بر اساس منافع ملی کشورشان تدوین و اجرا می کنند.

    وی ادامه داد: علاوه بر این اصل ایجاد روابط استراتژیک و اقدامات جبهه‌ای در جهان در حال پیشروی است به این معنا که دشمنان ما اقدامات جبهه‌ای می‌کنند و به عنوان نمونه آمریکا، اروپا و ایادی آنان در منطقه به صورت یک جبهه واحد اقدام و عمل می نمایند.

    قاضی‌زاده با بیان اینکه ما هم باید به صورت جبهه‌ای اقدام کنیم که البته کشورهایی مانند روسیه و چین هم به این ضرورت رسیده‌اند، اظهار کرد: کشورهایی که می‌خواهند مستقل از فشار غرب زندگی کنند به ضرورت تشکیل این جبهه رسیده‌اند.

    وی بیان کرد: ما هم اول باید روابط خارجی و بین‌الملی‌مان را توسعه دهیم تا بتوانیم از خودمان بیشتر محافظت کنیم.

    نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اکنون چین، بزرگترین اقتصاد دنیا را دارد، گفت: چین با روابط اقتصادی گسترده‌ای که دارد می تواند بسیاری از نیازهای اقتصادی ما را به خصوص در حوزه فناوری و تجهیزات تامین کند و ما نیز می‌توانیم نیازهای چین به ویژه در حوزه انرژی را برطرف کنیم.

    قاضی‌زاده افزود: چین بازار گسترده کالاهای ایرانی و ایران مسیر ترانزیت کالاهای چینی است، بنابراین اصطلاحا اقتصاد ایران و چین مکمل هم هستند در صورتی که چنین شرایطی میان ایران و روسیه به این صورت قابل تصور نیست زیرا به عنوان مثال هم روسیه و هم ایران تولید کننده انرژی هستند و به گونه‌ای رقیب هستند اما چین اینگونه نیست.

    این نماینده مجلس اظهار کرد: با توجه به نیازی که کشور چین به انرژی دارد، بهتر است روابط کوتاه مدت و روزانه ما تبدیل به روابط بلندمدت شود و تفاهم نامه امضا شده پس از بررسی وجوه مختلف، تبدیل به قرارداد ‌شود که البته در ذیل آن نیز چند صد قرارداد با توجه به اصل ضرورت رعایت مصالح و صرفه و نفع طرفین باید صورت گیرد.

    وی ادامه داد: مثلا در حوزه نفت و انرژی باید منافع ملی در نظر گرفته شود، یا وقتی در مورد اشتغال صحبت می‌شود باید سهم طرف ایرانی در آن دیده شود و یا در حوزه فناوری و غیره باید منافع و مصلحت ایران در آن لحاظ شود.

    تفاهمنامه برنامه همکاریهای جامع جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین هفتم فروردین ماه جاری توسط محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و “وانگ ای” عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین در تهران امضا شد. 

    این تفامنامه، سندی راهبردی برای بکارگیری ظرفیتهای دو کشور با هدف ترسیم چشم‌انداز همکاریهای متقابل بلندمدت در حوزه‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی است. 

    چین هم‌اینک دومین قدرت اقتصادی برتر جهان به شمار می‌رود. ، با تدوین یک نقشه راه همکاری ۲۵ساله میان دو کشور وارد فاز جدیدی شد. هفتم فروردین ماه سند همکاری جامع تهران و پکن در پی سفر وزیر خارجه چین به ایران به امضای محمد جواد ظریف و «وانگ یی» رسید.

    چین که این تفاهمنامه به عنوان برنامه سیاسی، راهبردی و اقتصادی بلندمدت با آن به منظور عملیاتی کردن نقشه‌راه برای تعمیق مناسبات همه‌جانبه امضاء شده، هماینک دومین قدرت اقتصادی برتر جهان محسوب می‌شود. 

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *