×
×

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان
افزایش۱۸درصدی تولیدجوجه‌یک‌روزه در کردستان

  • کد نوشته: 30661
  • ۱۴۰۰-۰۲-۰۳
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب و کار به نقل از ایرنا، سومین جلسه قرارگاه ساماندهی مرغ کردستان روز پنجشنبه به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تشکیل شد و در آن به ارائه گزارشی از وضعیت تولید جوجه یک روزه و همچنین بحث قاچاق آن پرداخته شد.
    افزایش۱۸درصدی تولیدجوجه‌یک‌روزه در کردستان
  • تبلیغ هدفمند

    میزان کشفیات جوجه یک روزه قاچاق در کردستان طی سال جاری به نسبت سال گذشته افزایش پیدا کرده است که کارشناسان اختلاف قیمت داخلی و خارجی این محصول و ممنوعیت صادرات و ناکافی بودن نظارت‌ها را از عوامل این اتفاق مطرح می‌کنند.

    افزایش۱۸درصدی تولیدجوجه‌یک‌روزه در کردستان
    افزایش۱۸درصدی تولیدجوجه‌یک‌روزه در کردستان
    افزایش۱۸درصدی تولیدجوجه‌یک‌روزه در کردستان

    به گزارش بازار کسب و کار به نقل از ایرنا، سومین جلسه قرارگاه ساماندهی مرغ کردستان روز پنجشنبه به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تشکیل شد و در آن به ارائه گزارشی از وضعیت تولید جوجه یک روزه و همچنین بحث قاچاق آن پرداخته شد.

    براساس آمار اعلام شده در این جلسه میزان جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری استان در فروردین سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته ۱۸ درصد افزایش داشته است.

    با نظارت و کنترل‌های انجام شده مشکلی از بابت تامین مرغ در بازار استان وجود ندارد و مازاد بر مصرف هم گوشت سفید تولید می‌شود به همین دلیل کردستان به عنوان یکی از استان‌های معین تامین مرغ سه استان کشور که با کمبود آن مواجه هستند، انتخاب شده است.

    مبحث قابل تاملی که در این جلسه مطرح شد این است که از ابتدای سال جاری تاکنون محموله‌هایی از جوجه‌های یک روزه استان‌هایی وارد کردستان شده که خود مشکل تامین مرغ دارند.

    هر چند مسوولان تعزیرات حکومتی عنوان می‌کنند کشف محموله جوجه یک روزه در داخل کشور قاچاق محسوب نمی‌شود و به همین دلیل یکی از این محموله‌های کشف شده در شهرستان قروه به مبدا بارگیری بازگردانده شد با این وجود شائبه خروج این محموله از مرزهای کردستان به صورت قاچاق وجود دارد.

    به گفته کارشناسان کاهش ارزش ریال در مقابل دلار و دینار و همچنین ممنوعیت صادرات جوجه یک روزه از عوامل مهم و تاثیرگذار در افزایش قاچاق آن در سال جاری است.

    براساس اعلام مرزبانی کردستان در ۳۱ روزه فروردین سال جاری ۵۵۴ هزار و ۵۹۰ قطعه جوجه یک روزه، ۲ هزار و ۷۰۰ کیلوگرم مرغ زنده و پنج هزار و ۳۱۵ کیلوگرم تخم مرغ کشف و ضبط شده است.

    شناسایی دلالان جوجه یک روزه در مرزهای استان

    معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان در این جلسه بر بررسی وضعیت جوجه‌ریزی استان تاکید کرد و اظهار داشت: در حال حاضر کردستان نه تنها مشکلی در تامین مرغ ندارد بلکه به عنوان یکی از استان‌های معین تامین کننده آن در کشور انتخاب شده است.

    خالد جعفری با اشاره به اینکه کاهش بارندگی و خشکسالی ممکن است در تولید علوفه، جو ذرت و در نهایت نهاده‌های دام وطیور تاثیرگذار باشد، افزود: از همین امروز باید با بررسی و نظارت مستمر تمام تلاش خود را برای ممانعت از ایجاد کمبود در تولید گوشت مرغ بکار گیریم.

    وی با بیان اینکه کردستان عملکرد مطلوبی در تنظیم بازار مرغ داشته است، گفت: در حال حاضر بیشترین یارانه به تولید مرغ داده می‌شود و به دلیل نیاز فراوان به این گوشت در کشور حساسیت نسبت به تولید و عرضه آن بیشتر است.

    معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان با اشاره به اینکه به دلیل همین حساسیت و کنترل و نظارت بیشتر میزان کشفیات هم افزایش پیدا کرده است، یادآور شد: تامین نیاز داخل کشور در همه کالاها به ویژه غذایی در اولویت قرار دارد بنابراین از خروج یک قطعه جوجه یک روزه هم جلوگیری به عمل می‌آید.

    جعفری با تاکید براینکه هر مرغداری که در قاچاق جوجه یک روزه دخیل باشد پروانه فعالیت او تعلیق خواهد شد، اظهار داشت: واسطه گران و دلالانی که اقدام به قاچاق جوجه یک روزه در مرزهای استان می‌کنند باید شناسایی شوند.

    وی اضافه کرد: زمانی که نظارت و برخورد مناسب انجام شود دیگر نیازی به معدوم کردن جوجه‌های یک روزه قاچاق کشف شده که از سرمایه‌های کشور هستند، نیست.

    معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان با اشاره به اینکه ایران یکی از بهترین تولید کنندگان جوجه یک روزه در دنیا است، گفت: بالابودن کیفیت جوجه های یک روزه در دنیا باعث شده تمایل بیشتری به قاچاق آن در زمانی که صادرات این جوجه به دلیل تامین نیاز داخلی ممنوع می‌شود،ایجاد شود.

    افزایش ۱۸ درصدی تولید جوجه یک روزه در کردستان

    رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در این جلسه با اشاره به اینکه سال گذشته بیش از ۴۳ میلیون قطعه جوجه ریزی در استان انجام شد که نسبت به سال ۱۳۹۸ یک درصد کاهش داشته است، اظهار داشت: در فروردین سال جاری چهار میلیون و ۷۹ هزار و ۲۱۵ قطعه جوجه‌ریزی در استان انجام شده است.

    محمد فرید سپری از افزایش ۱۸ درصدی میزان جوجه‌ریزی در فروردین امسال نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته خبرداد و گفت: هم اکنون با توجه به جوجه‌ریزی انجام شده هیچ کمبود و مشکلی از لحاظ عرضه مرغ در بازار استان وجود ندارد.

    وی با اعلام اینکه در نخستین ماه سال جاری بیش از  یک میلیون و ۸۴۵ هزار قطعه مرغ هم در کشتارگاه‌های استان کشتار شده است، یادآور شد: طی ۱۰، ۱۵ روز اخیر هم بین ۱۰۸ تن تا ۱۱۰ تن مرغ کشتار شده که این میزان نیاز استان را تامین کرده است.

    میزان مصرف مرغ در مریوان بیشتر از  همه شهرستان‌های کردستان است

    سپری با اشاره به اینکه بیشترین مصرف مرغ استان مربوط به شهرستان مریوان است، اظهار داشت: در فروردین امسال به طور متوسط روزانه حدود ۲۶ تن مرغ در مریوان عرضه شده است.

    وی با بیان اینکه جمعیت شهرستان مریوان بیش از ۱۹۵ هزار نفر است، اضافه کرد: با توجه به آمارهای موجود مصرف سرانه گوشت مرغ در مریوان ۴۸ کیلوگرم  شده  این درحالی است که در کشور ۲۸ کیلوگرم است.

    دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان هم در این جلسه با اعلام اینکه بحت قاچاق جوجه یک روزه وجود دارد و کسی نمی‌تواند منکر آن شود، اظهار داشت: فروردین سال گذشته کشفیات جوجه یک روزه در استان صفر بوده و امسال حدود ۶۰۰ هزار قطعه کشف شده است.

    علی خداویسی با بیان اینکه بیشترین دلیلی که باعث قاچاق جوجه یک روزه شده به اختلاف قیمت آن در داخل و خارج از کشور برمی‌گردد، گفت: ممنوعیت صادرات هم از دیگر دلایل افزایش قاچاق جوجه یک روزه به شمار می‌رود.

    وی یادآور شد: بر مبنای بررسی، انجام نظارت ناکافی بر شرکت‌های جوجه‌کشی در سطح کشور از دیگر دلایل خروج غیرقانونی جوجه یک روزه است.

    قاچاق جوجه‌های یک روزه استان‌های دارای کمبود مرغ

    دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان گفت: چند روز گذشته محموله‌ جوجه یک روزه در شهرستان قروه توسط نیروی انتظامی کشف شد که همه مدارک و اسناد قانونی لازم را در اختیار داشت فقط قرار بوده که این محصول به استان مرکزی منتقل شود ولی سر از کردستان درآورده است.

    خداویسی افزود: مورد مذکور نشان از دور زدن سامانه تولید و توزیع جوجه یک روزه و بسیاری از مقررات موجود در این رابطه است.

    وی یادآورشد: بی شک کردستان ظرفیت این میزان قاچاق کشف شده جوجه یک روزه را ندارد و اگر انحرافی در این رابطه مشاهده شده بیشتر مربوط به چند استان کشور است که قصد داشتند از طریق مررزهای این استان اقدام به خروج جوجه‌های یک روزه کنند.

    دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان اضافه کرد: محموله‌های جوجه یک روزه‌ای در استان کشف شده که مربوط به واحدهای مرغداری استان‌هایی بوده که اعلام کمبود مرغ را کردند.

    جوجه یک روزه یکی از اصلی‌ترین نهاده‌های تولید گوشت مرغ است که هر گونه تغییر در میزان تولید آن بازار این گوشت را تحت تاثیر قرار می‌دهد و از آنجا که میزان مصرف آن هم در کشور ما و به تبع کردستان بالا است حساسیت بیشتری هم نسبت به وضعیت تولید آن وجود دارد.

    قرارگاه ساماندهی مرغ از اواخر سال گذشته با مشکلاتی که در تامین این گوشت در سطح بازار بوجود آمد تشکیل شد و تاکنون اعضای آن با برگزاری جلسات مختلف به بررسی و واکاوی وضعیت تولید این محصول  پرداختند.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *