×
×

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی
کاهش ورودآب به سدهای‌خراسان‌رضوی

  • کد نوشته: 30914
  • ۱۴۰۰-۰۲-۰۶
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب و کار به نقل از ایرنا، محمد علایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال آبی جاری تا اردیبهشت امسال تنها پنج میلیون مترمکعب آب وارد سدهای خراسان رضوی شده است، در حالی که میزان ورودی آب به سدهای استان در مدت مشابه سال گذشته بیش از ۵۰۰ میلیون مترمکعب بوده است.
    کاهش ورودآب به سدهای‌خراسان‌رضوی
  • تبلیغ هدفمند

    مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: میزان آب ورودی به سدهای این استان در سال آبی جاری ۱۰۰ برابر نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

    کاهش ورودآب به سدهای‌خراسان‌رضوی
    کاهش ورودآب به سدهای‌خراسان‌رضوی
    کاهش ورودآب به سدهای‌خراسان‌رضوی

    به گزارش بازار کسب و کار به نقل از ایرنا، محمد علایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال آبی جاری تا اردیبهشت امسال تنها پنج میلیون مترمکعب آب وارد سدهای خراسان رضوی شده است، در حالی که  میزان ورودی آب به سدهای استان در مدت مشابه سال گذشته بیش از ۵۰۰ میلیون مترمکعب بوده است.پ


    وی با اشاره به کاهش ۱۰ درصدی ذخیره آب سدهای خراسان رضوی گفت: هم اکنون ۴۹ درصد از ظرفیت سدهای استان آب دارد که این میزان در مدت‌ مشابه سال گذشته ۵۹ درصد بوده است.
    به گفته وی، هم اکنون ذخایر آب سدهای خراسان رضوی ۴۹۷ میلیون متر مکعب است که این میزان در مدت مشابه پارسال ۶۹۰  میلیون متر مکعب بوده است.
    وی گفت: وضعیت ذخایر آب سد دوستی، که بزرگترین سد استان به شمار می رود، نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، این در حالی است که امسال ورودی آب به سد دوستی حدود صفر بوده است.
    مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در ادامه گفت: قراین نشان‌دهنده کاهش ۶۹ درصدی بارندگی و شرایط خشکسالی شدید است که در ۵۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.  
    علایی افزود: کاهش بارندگی باعث افزایش نیاز آبی گیاهان و باغ ها می شود،  به طوری که در سال گذشته تا اواخر اردیبهشت هیچ چاه ‌موتوری در خراسان رضوی روشن نشده بود اما از ۱۰ اسفند سال ۱۳۹۹ چاه ‌موتورها روشن گردید.
    وی افزایش درجه حرارت متناسب با کاهش بارشها و افزایش تبخیر و تعرق درختان و نیاز بیشتر به آب، کاهش آورد رودخانه‌ها و کم شدن  تغذیه آبخوان‌های زیرزمینی را از تبعات کاهش بارندگی ها عنوان کرد.
    مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی بر مصرف بهینه آب از سوی عموم مردم و  کشاورزان و جلوگیری از حفر چاه غیرمجاز و اضافه برداشت های غیرمجاز از چاه‌ها با توجه به خشکسالی و کاهش بارندگی ها تاکید کرد.

    خراسان رضوی دارای ۳۲ سد در حال بهره‌برداری در نقاط مختلف استان شامل تربت‌حیدریه، قوچان، مشهد، خواف، درگز، سبزوار، جغتای، جوین، تایباد، تربت‌جام، چناران، سرخس، نیشابور، کلات و فریمان است که سد دوستی به عنوان بزرگترین سد استان به صورت مشترک و با سهم مساوی بین ایران و کشور ترکمنستان در حال بهره برداری است.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *