×
×

مدیرکل دفتر نظام ‌های بهره‌ برداری
تشکیل شرکت‌سهامی‌زراعی، مسیری‌برای درآمدزائی کشاورزان

  • کد نوشته: 31292
  • ۱۴۰۰-۰۲-۱۰
  • ۰
  • به‌ گزارش بازار کسب و کار حمید زارع قنات‌نوی اظهار داشت: در حال حاضر کلیه شرکت‌‌های دارای سهامی زراعی که دارای اهداف تعریف شده در بخش‌های مختلف کشاورزی هستند، تابع قانون تشکیل شرکت‌‌های سهامی زراعی مصوب سال ۱۳۵۲ ‌می‌باشند.
    تشکیل شرکت‌سهامی‌زراعی، مسیری‌برای درآمدزائی کشاورزان
  • تبلیغ هدفمند

    مدیرکل دفتر نظام ‌های بهره‌ برداری بیش از نه هزار نفر عضو ۳۳ شرکت سهامی با گستره‌ای به وسعت ۸۴ هزار و ۸۶۲ هکتار از اراضی کشاورزی کشور هستند.

    تشکیل شرکت‌سهامی‌زراعی، مسیری‌برای درآمدزائی کشاورزان

    به‌ گزارش بازار کسب و کار حمید زارع قنات‌نوی اظهار داشت: در حال حاضر کلیه شرکت‌‌های دارای سهامی زراعی که دارای اهداف تعریف شده در بخش‌های مختلف کشاورزی هستند، تابع قانون تشکیل شرکت‌‌های سهامی زراعی مصوب سال ۱۳۵۲ ‌می‌باشند.

    زارع قنات‌نوی افزود: از جمله اهداف تشکیل این نوع شرکت‌ها فراهم‌ ساختن موجبات افزایش درآمد سرانه کشاورزان و آشنا کردن زارعان با اصول و شیوه‌های پیشرفته‌ کشاورزی و دامپروری و جلوگیری از خرد شدن اراضی زراعی به قطعات کوچک غیر اقتصادی و همچنین افزایش سطح زیرکشت کشور با استفاده از اراضی بایر و موات و مسلوب ‌المنفعه بوده‌ است.

    وی در ادامه گفت: با توجه به مولفه ‌های تعریف شده در قانون تشکیل شرکت‌های سهامی زراعی که علاوه بر جلوگیری و ممانعت از مهاجرت و خروج روستاییان از روستاها، امکان بهره‌وری و استفاده حداکثری در بخش کشاورزی را فراهم می‌کند، این الگو را در زمره یکی از بهترین الگوهای تعریف شده نظام‌ های بهره‌برداری کشاورزی در ایران می‌توان دانست.
    زارع قنات نوی در ادامه تصریح داشت: می‌توان گفت هم اکنون ۳۳ شرکت سهامی زراعی با ۹ هزار و ۶۰۱ نفر عضو و با ۸۴ هزار و ۸۶۲ هکتار از اراضی کشاورزی در ۱۴ استان کشور فعالیت دارند که این موضوع پیش از انقلاب و پس از انحلال ۸۹ شرکت سهامی زراعی از مجموع ۹۳ شرکت، دور دوم تشکیل شرکت‌های سهامی زراعی از سال ۱۳۸۴ دانست.

    مدیرکل دفتر نظام‌های بهره ‌برداری گفت: در فرآیند تشکیل شرکت‌های سهامی‌زراعی‌ارزیابی‌های‌لازم‌از ابعاد اجتماعی، حقوقی و فنی توسط کارشناسان مرتبط پس از دریافت تقاضای کشاورزان دارای اراضی همجوار صورت می‌پذیرد و در صورت اینکه منطقه مورد نظر دارای شاخص‌‌های لازم نسبت به استقرار الگوی نظام بهره‌برداری برخوردار باشد، اقدام به صدور موافقت اولیه جهت ادامه فرآیند مربوطه از این دفتر می‌شود و در پایان هر یک از اعضاء به تناسب دارا بودن میزان عوامل تولید که شامل اراضی و منابع آبی می‌شود، از سهام ارزیابی شده برخوردار و به عنوان سهامدار آن شرکت مورد پذیرش قرار خواهند گرفت.

    زارع قنات نوی با تأکید براینکه مرغوبیت محصولات مهمترین عامل در سهام است نه چیز دیگری گفت: در این شرکت‌ها میزان آورده نقدی اعضاء برخلاف سایر شرکت‌ های سهامی زراعی هیچ ‌گونه تأثیری در تعداد سهام متعلق به اعضاء نداشته و ملاک سهامداری تنها میزان و مرغوبیت عوامل تولید است.

    امکان اجرای کامل زنجیره تولید در این نوع از شرکت‌‌های زراعی

    وی از مشخصه ‌های بارز این شرکت‌ها امکان اجرای کامل زنجیره تولید در آن را اعلام و تصریح کرد: هم ‌اکنون در برخی از شرکت ‌های سهامی زراعی موجود از جمله در استان ‌های اصفهان و خراسان جنوبی، زنجیره تولید به معنای تأمین نهاده تا مرحله تولید محصول در صنایع تبدیلی و تکمیلی به ‌طور کامل اجرا می‌شود و محصولات تولیدی تحت برند همان شرکت سهامی زراعی ثبت و به بازار مصرف عرضه می‌شود.

    غالب برنامه‌های دفتر نظام‌‌های بهره‌برداری

    وی افزود: اهم برنامه‌های این دفتر را در خصوص شرکت ‌های سهامی زراعی برنامه‌ریزی برای جذب کارآفرین حقیقی و یا حقوقی در جهت توسعه شرکت‌های سهامی زراعی دانست.

    وی ادامه داد: شناسایی مناطق مستعد جهت تشکیل شرکت‌های سهامی زراعی جدید؛ برنامه‌ریزی برای تغییر شخصیت حقوقی شرکت‌های تعاونی تولید مستعد به سهامی زراعی؛ ساماندهی وضعیت مالی شرکت‌های و استقرار سیستم مالی یکپارچه مالی در شرکت‌های سهامی زراعی و تصویب طرح آموزش و توانمند سازی شرکت‌های سهامی زراعی توسط هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اعلام کرد.

    زارع قنات نوی چالشی اصلی در زمینه استقرار و ادامه فعالیت مطلوب این شرکت‌ها را کاهش منابع آبی کشور عنوان کرد و افزود: به طورکلی منابع آبی در ادامه فعالیت هر شرکت مخصوصا بخش کشاورزی نقشی حیاتی دارد، لازم است متولیان امر هرچه سریع ‌تر با هماهنگی کامل و اعمال سیاست‌ های لازم در این زمینه، ضمن قطع روند نزولی منابع آبی موجود بر اجرای سامانه‌ های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی کشور اهتمام ورزند.

    وی درپایان وجود شرایط کرونا را به‌ عنوان سدی برای برگزاری منظم مجامع عمومی این نوع شرکت‌ها اعلام و اظهار امیدواری کرد این مجامع نیز در صورت رعایت پروتکل بهداشتی می توانند نسبت به برگزاری و تشکیل این نوع جلسات اقدام کنند.

    که هرچند در شرایط کنونی که کشور در وضعیت بحرانی به سر می برد توصیه می شود که جلسات به صورت مجازی برگزار گردد.

    نویسنده: حمیدرضا محمدیاری

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *