×
×

سخنگوی صنعت آب
ارسال پیامک هشدار قطع آب به مشترکان بد مصرف

  • کد نوشته: 35569
  • ۱۴۰۱-۰۳-۰۵
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار بازار کسب و کار «فیروز قاسم‌زاده» در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پیامک اصلاح روند مصرف برای مشترکان بد مصرف ارسال شده بود که مورد توجه برخی قرار نگرفت؛ بنابراین تصمیم قطع آب آنها تا چندین ساعت شدیم.
    ارسال پیامک هشدار قطع آب به مشترکان بد مصرف
  • تبلیغ هدفمند

    سرویس اقتصاد – سکینه جافرنوده

    سخنگوی صنعت آب با اعلام اینکه پیامک هشدار قطع برای مشترکان بد مصرف آب ارسال می‌شود، گفت: در تهران تا چندین ساعت آب ۹ مشترک بد مصرف قطع شد و این امر باعث شد تا برخی از شهروندان نسبت به اصلاح مصرف خود اقدام کردند.

    ارسال پیامک هشدار قطع آب به مشترکان بد مصرف
    ارسال پیامک هشدار قطع آب به مشترکان بد مصرف
    ارسال پیامک هشدار قطع آب به مشترکان بد مصرف

    به گزارش خبرنگار بازار کسب و کار «فیروز قاسم‌زاده» در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پیامک اصلاح روند مصرف برای مشترکان بد مصرف ارسال شده بود که مورد توجه برخی قرار نگرفت؛ بنابراین تصمیم قطع آب آنها تا چندین ساعت شدیم.

    وی ادامه داد: برای اصلاح مصرف برخی از این مشترکان به هشدارها توجه کرده و اقدامات لازم را انجام کردند.
    سخنگوی صنعت آب در باره تاثیر جریمه‌ها بر روند مصرف بد مصرف‌ها گفت: این جریمه‌ها طبق قانون صورت می‌گیرد. لذا امکان دارد این جریمه‌ها براساس درآمد مشترکان نبوده باشد و بحث قطع آب برای این امر در نظر گرفته شده است.
    وی ادامه داد: اما برای قطع علاقه‌ای نیست، چرا که آنها هم جزی از شهروندان جامعه هستند و آب مصرفی و مورد نیاز آنها را نیز باید تامین کرد.
    وی خاطرنشان کرد: نسبت به رعایت الگوی مصرف این مشترکان با اقدام‌هایی در نظر گرفته شده امید است دقت بیشتری داشته باشند.
    سخنگوی صنعت آب گفت: برای مشترکان بد مصرف در سایر کلان‌شهرها پیامک یا ارسال شده و یا در حال ارسال است که امید است رعایت کنند و نیازی به قطع نباشد.
    قاسم‌زاده به‌عنوان راهکاری برای مقابله با تغییرات اقلیمی از تدوین طرح سازگاری با کم‌آبی خبر داد و خاطرنشان کرد: برای این طرح برنامه‌های تدوین و به استان‌ها ابلاغ شده است.
    وی تاکید کرد: تلاش می‌شود با اجرای این طرح ۱۵ میلیارد مترمکعب از مصارف بخش کشاورزی به‌عنوان پرمصرف‌ترین بخش در طول برنامه کاسته شود.
    برای قطع آب برنامه نداشته‌ایم/ راه‌اندازی سازمانی برای بارورسازی ابرها
    سخنگوی صنعت آب برای بحث بارورسازی ابرها از راه‌اندازی سازمانی در وزارت نیرو خبر داد و گفت: سازمان توسعه و بهره‌برداری از فناوری‌های نوین آب‌های جوی تشکیل شده و محل آن نیز در وزارت نیرو است.
    سخنگوی صنعت آب در خصوص تأمین آب کشاورزی اصفهان گفت: برای کشاورزی غرب و شرق اصفهان متعهد شدیم که ۳۲۰ میلیون مترمکعب آب تأمین کنیم که تا امروز ۲۵۰ میلیون مترمکعب را تأمین کرده‌ایم و ۶۰ میلیون مترمکعب دیگر نیز در نوبت تأمین قرار دارد و فقط ۱۰ میلیون مترمکعب از تعهد عقب هستیم.
    وی ادامه داد: ساختار سازمانی این بخش به سازمان برنامه فرستاده شده تا مصوب شود.
    سخنگوی صنعت آب اعلام کرد: برنامه‌ای برای قطع آب تاکنون نداشته‌ایم و در شرایط حاضر نیز فعلاً هم نخواهیم داشت.
    وی در ارتباط با وضعیت مخازن سدها گفت: متاسفانه سال آبی گذشته، سال بسیار کم‌آبی بود تا جایی که بدترین شرایط بارشی را طی ۵۰ سال اخیر بر روی موجودی مخازن سدها را داشتیم. این وضعیت بارشی اثر مضاعفی بر آب‌های زیرزمینی داشت.
    وی در ادامه گفت: این موضوع باعث بروز قطعی آب و برق در سال گذشته شد.
    سخنگوی صنعت آب گفت: پیش‌بینی سازمان هواشناسی نشان داد سال آبی جاری هم بارش‌ها زیر نرمال است و بر همین اساس برنامه‌ریزی بر این مبنا صورت گرفت.
    قاسم‌زاده بیان کرد: در جلسه‌هایی با وزیر نیرو مقرر شد برنامه‌ریزی مصارف و منابع هفتگی انجام شود و سه سناریو برای آنها در نظر گرفته شد.
    کاهش ۴ درصدی حجم آب سدها
    وی تاکید کرد: تاکنون سدهای کشور ۲۸ میلیارد مترمکعب آب دارند که نسبت به سال گذشته ۴ درصد رشد دارد و نسبت به درازمدت ۴ درصد کاهش دارد.
    سخنگوی صنعت آب گفت: بر این اساس کنترل‌ها بر روی مصارف به شدت انجام شد و حدود ۲۲ میلیارد مترمکعب برای مصارف خروجی انجام شد که نسبت به پارسال ۲۳ درصد کاهش دارد.
    وی افزود: این کنترل مصرف عدد بزرگی است که با همراهی مردم اتفاق افتاده است.
    سخنگوی صنعت آب گفت: حجم مخازن سدها اکنون ۵۱ درصد آب دارد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد بوده حدود ۴ درصد کاهش نشان می‌دهد که نسبت به درازمدت ۲۲ درصد منفی هستیم.
    وی در خصوص اصلاح تعرفه‌های آب در سال ۱۴۰۱ گفت: آیین‌نامه‌ای براساس ظرفیت‌های قانون بودجه طبق مصوبه‌ای که هیئت وزیران داشته امسال، تدوین شده که در حال بررسی است و هنوز مصوب نشده است؛ طبق این آیین‌نامه اجرایی، تعرفه‌های آب اصلاح می‌شود که هر زمان تصویب و ابلاغ شد، جزئیات آن بیان خواهد شد.
    قاسم‌زاده خبر از تدوین سندی داد که قرار است در شورای عالی آب به تصویب برسد و در زمینه اصلاح روند مصرف آب مبنای همکاری بین دستگاهی باشد گفت: اصلاح روند مصرف آب در بخش کشاورزی را در صورت تصویب این سند، می‌تواند در دستور کار قرار دهیم.
    سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه در ابتدای تیرماه «تعداد شهرهای دارای تنش آبی به ۲۷۰ شهر رسید»و گفت: از این میان در وضعیت قرمز تنها ۴ یا ۵ شهر قرار دارند که با طرح‌های آبرسانی این شهرها را نیز به صورت اضطراری درحال تأمین آب برای آنها هستیم.
    وی افزود: از محل صادرات محصولات آب‌بر ظرفیتی در قانون بودجه دیده شده که، بخشی از این درآمدها صرف طرح‌های آبی شود که در صورت اجرا این مسئله می تواند به تأمین مالی طرح‌های آبی کمک کند.
    قاسم‌زاده در ادامه این نشست خبر از ادامه تکمیل آبرسانی از خلیج فارس به استان‌های سیستان‌وبلوچستان، کرمان، یزد، خراسان جنوبی،‌خراسان رضوی و اصفهان داد و گفت: تخصیص ۲۸۰ میلیون مترمکعب آب در سال برای استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان‌وبلوچستان نهایی شده و برای استان‌های یزد، کرمان و اصفهان نیز در فاز اول تخصیص ۱۵۰ میلیون مترمکعب نهایی شده و درحال گذراندن مراحل نهایی عملیات اجرایی است و برای این سه استان، تخصیص ۲۰۰ میلیون مترمکعب دیگر نیز از محل آب خلیج فارس در دستور کار قرار گرفته است.
    وی ادامه داد: برای قطعی آب در هیچ نقطه‌ای از کشور هیچ برنامه‌ی برنامه‌ریزی شده‌ای نداریم اما صرفه‌جویی در مصرف و مدیریت مصرف را مشترکان باید در تمامی بخش‌ها در اولویت کار خود قرار دهند تا در ایام گرم سال به پایداری آبرسانی کمک کنند.
    قاسم‌زاده افزود: برای بارورسازی ابرها، از رادار خاصی جهت پتانسیل‌یابی و تعیین بهترین نقاط بارورسازی استفاده می‌شود که تنها چند کشور خاص تکنولوژی آن در اختیار دارند و متاسفانه آن را در اختیار ایران قرار نمی‌دانند که یک شرکت ایرانی اخیرا موفق به دستیابی به این فناوری شده و از این پس قرار است در خصوص بارورسازی ابرها اقداماتی با دانش کسب شده، انجام شود که در آینده‌ای نزدیک اطلاعات بیشتر اطلاع‌رسانی خواهد شد.

    نویسنده: سکینه جافرنوده

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *