×
×

امیدواری برای تحقق رویای چندین ساله مالکان تپه تاریخی معصوم زاده بجنورد

  • کد نوشته: 37068
  • ۱۴۰۲-۰۱-۲۹
  • ۰
  • ایسنا/خراسان شمالی عرصه و حریم تپه تاریخی معصوم زاده بجنورد بررسی و تصویب شد تا با ضابطه مند شدن آن، امیدواری ها برای تعیین تکلیف رویای چندین ساله مالکان اراضی تپه تاریخی معصوم زاده بیشتر شود. به گزارش ایسنا، تپه معصوم زاده به شماره ۷۰۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و قدمت […]

    امیدواری برای تحقق رویای چندین ساله مالکان تپه تاریخی معصوم زاده بجنورد
  • تبلیغ هدفمند

    ایسنا/خراسان شمالی عرصه و حریم تپه تاریخی معصوم زاده بجنورد بررسی و تصویب شد تا با ضابطه مند شدن آن، امیدواری ها برای تعیین تکلیف رویای چندین ساله مالکان اراضی تپه تاریخی معصوم زاده بیشتر شود.

    به گزارش ایسنا، تپه معصوم زاده به شماره ۷۰۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و قدمت آن به دوران ساسانی و اوایل اسلام بر می گردد.

    این تپه در حاشیه جنوب شرقی شهر بجنورد مدفن امامزاده سیدعباس (ع) بجنورد قرار دارد و مشهور ترین نقطه آن حامل آثاری از دوره های یاد شده است که سبب اهمیت بالای آن به لحاظ تاریخی شده و مشکلاتی را نیز برای مالکان اراضی آن به وجود آورده است.

    مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا درباره اخبار جدید درباره این محل، از بررسی و تصویب حریم تپه تاریخی معصوم زاده بجنورد در جلسه شورای حرایم کشور خبر داد.

    علی مستوفیان اظهار کرد: روز گذشته در جلسه شورای حریم کشور که با حضور مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی برگزار شد، نحوه حفاظت و مدیریت سایت تاریخی تپه معصوم زاده بجنورد بررسی و تصویب شد.

    مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی افزود: تپه تاریخی معصوم زاده بجنورد به‌عنوان یکی از وسیع‌ترین تپه‌های تاریخی دوران اسلامی استان در سال ۱۳۴۶ با شماره ۷۰۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و تاکنون باگذشت نیم‌قرن با تحولات شهری پیرامون اثر دستخوش تغییرات زیادی شده است.

    مستوفیان تأکید کرد: در این جلسه محوطه‌ای که سال‌های سال بلاتکلیف مانده بود با مطالعات علمی طی چند سال اخیر و پیگیری‌های فنی و کارشناسی انجام شده تعیین تکلیف شد.

    وی گفت: این تپه تاریخی متعلق به قرون اولیه اسلامی است که پس از ثبت در فهرست آثار ملی کشور به فواصل مختلف در سنوات گذشته در ۵ مرحله کاوش شد.

    مستوفیان ادامه داد: در کاوش‌های باستان‌شناسی صورت‌گرفته در این تپه تاریخی آثار منقول و غیرمنقولی چون بقایای معماری سکونتگاهی و صنعتی، یک سنگ آسیاب، ظروف مختلف سفالی از جمله گونه‌های زیبای لعاب‌دار کشف شد که بخشی از این یافته‌ها در ایام نوروز امسال در عمارت مفخم در معرض دید عموم قرار گرفت.

    مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: امید می‌رود با انجام کاوش‌های باستانی متمرکز در این تپه تاریخی و ایجاد سایت موزه باستان‌شناسی بتوانیم هویت شهری بجنورد را تقویت کنیم و تاریخچه شهر را به گردشگران و مسافران بشناسانیم.

    وی تاکید کرد: تصویب عرصه و حریم این مکان تاریخی سبب این شده است که اکنون بتوانیم در استان و با مرجعیت استانداری، درباره بخش های مختلف آن تصمیم گیری کرده و قسمت هایی را به خدمات گردشگری، سایت موزه، اداری و… اختصاص دهیم.

    مستوفیان تصریح کرد: با تصویب عرصه و حریم این مکان تاریخی، امکان این نیز وجود دارد که پس از توافق با شهرداری، تکلیف مالکان این تپه تاریخی نیز به سمت مشخص شدن پیش برود.

    انتهای پیام

    برچسب ها

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *