×
×

جهش تولید در صنایع دستی و آموزش به ۱۸۰۰ نفر در خراسان شمالی

  • کد نوشته: 37078
  • ۱۴۰۲-۰۱-۲۹
  • ۰
  • ایسنا/خراسان شمالی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: صنایع‌دستی در استان خراسان شمالی با وجود قدمت، توانایی و ظرفیت‌های فرهنگی و انسانی از کیفیت و تنوع بسیار بالایی برخوردار است که با رونق بازار این صنعت طی سال‌های گذشته، اکنون در مسیر جهش تولید قرار گرفته است. علی مستوفیان، در گفت و گو […]

    جهش تولید در صنایع دستی و آموزش به ۱۸۰۰ نفر در خراسان شمالی
  • تبلیغ هدفمند

    ایسنا/خراسان شمالی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: صنایع‌دستی در استان خراسان شمالی با وجود قدمت، توانایی و ظرفیت‌های فرهنگی و انسانی از کیفیت و تنوع بسیار بالایی برخوردار است که با رونق بازار این صنعت طی سال‌های گذشته، اکنون در مسیر جهش تولید قرار گرفته است.

    علی مستوفیان، در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: سال گذشته ۱۸۰۰ نفر به‌صورت عمومی و تخصصی در خراسان شمالی از آموزش های حوزه صنایع‌دستی بهره‌مند شدند.

    مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی بیان کرد: سال گذشته در راستای حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی استان، مجوزهای سه‌گانه شامل ۶۴۸ فقره پروانه تولیدی انفرادی، ۳ فقره پروانه تولید کارگاهی و ۹۳ فقره کارت شناسایی صادر شده است.

    وی تصریح کرد: انواع گلیم و سفره کردی، جاجیم، پارچه‌بافی، چادرشب‌بافی و حوله‌بافی، کلاه کرکی، دوخت لباس‌های سنتی، زیورآلات محلی، چاروق، انواع سفال و… از مهم‌ترین هنرهای دستی استان خراسان شمالی محسوب می‌شوند که همگی از شهرت و منزلت جهانی برخوردار بوده و تولید آن در استان در زمره پرطرف‌دارترین مشاغل قلمداد می‌شود.

    مستوفیان با اشاره دوره‌های آموزش شاغلین صنایع‌دستی به‌منظور آشنایی هنرمندان با مباحث مرتبط با تولید و فروش آثار از جمله طراحی و بازاریابی که منجر به ارتقای کیفیت آثار تولیدی و آشنایی هنرمندان با نحوه بازاریابی و بازار داری می شود، بیان کرد: در سال گذشته یک هزار و ۶۲۰ نفر در ۳ دوره تخصصی ویژه شاغلین صنایع‌دستی و یک هزار و ۲۰۰ نفر به‌صورت عمومی در خراسان شمالی آموزش دیدند.

    وی گفت: در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی، سال گذشته ۱۵۰ میلیارد ریال تسهیلات در حوزه مشاغل خانگی از بانک‌های عامل اخذ شد؛ این در حالی است که ۱۷۲ میلیارد ریال از اعتبار تسهیلات تبصره ۱۸ در سال ۱۴۰۰، جذب شده بود.

    مدیرکل میراث‌فرهنگی و گردشگری صنایع‌دستی استان خاطرنشان کرد: همچنین طی سال گذشته مهارت بافت سنتی قالی دورو ترکمن و اقدامات پاسدارانه مهارت چاروق دوزی به‌عنوان میراث ناملموس در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

    مستوفیان بیان کرد: در سال گذشته هنرمندان و صنعتگران خراسان شمالی در ۱۹ نمایشگاه صنایع‌دستی ملی، منطقه‌ای و استانی و ۴ نمایشگاه صنایع‌دستی خارج از کشور شرکت کردند.

    وی اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۱۸ هزار نفر صنعتگر فعال دارای مجوز در ۶۹ رشته صنایع‌دستی و البته افراد بسیاری نیز به‌صورت سنتی و خودجوش در جای‌جای استان در زمینه صنایع‌دستی مشغول به فعالیت هستند.

    انتهای پیام

    برچسب ها

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *