×
×

ضرورت ساخت بیمارستان مادر و کودک در بجنورد

  • کد نوشته: 37177
  • ۱۴۰۲-۰۲-۰۴
  • ۰
  • ایسنا/خراسان شمالی سرپرست بیمارستان بنت‌الهدی بجنورد با بیان این‌که حدود ۶۰ سال از زمان تأسیس این بیمارستان می‌گذرد و اکنون این مرکز درمانی با چالش‌ها و بحران‌های جدی مواجه است، مشکل اصلی این بیمارستان را کمبود فضای مناسب و استاندارد اعلام کرد و گفت: سطح اشتغال تخت‌های این بیمارستان در سال گذشته با ۱۳ هزار […]

    ضرورت ساخت بیمارستان مادر و کودک در بجنورد
  • تبلیغ هدفمند

    ایسنا/خراسان شمالی سرپرست بیمارستان بنت‌الهدی بجنورد با بیان این‌که حدود ۶۰ سال از زمان تأسیس این بیمارستان می‌گذرد و اکنون این مرکز درمانی با چالش‌ها و بحران‌های جدی مواجه است، مشکل اصلی این بیمارستان را کمبود فضای مناسب و استاندارد اعلام کرد و گفت: سطح اشتغال تخت‌های این بیمارستان در سال گذشته با ۱۳ هزار و ۵۰۰ بستری، ۷۷.۴۳ و در برخی ماه‌ها ۸۵ درصد بوده است.

    به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، دکتر زهره روهنده، با اشاره به اینکه درصد اشتغال تخت برخی از بخش‌ها مانند جراحی ۸۹.۲۸ درصد و بخش ویژه نوزادان (NICU) ۱۰۴.۸۸ درصد و در برخی ماه‌ها ۱۵۴ درصد هم رسیده است، افزود: درصد اشتغال تخت اورژانس ۳۸۷ درصد است و این امر نشان از مراجعات بالا بوده و نیاز به بهبود فضای فیزیکی دارد.

    وی به مشکلات نبود فضای فیزیکی مناسب و استاندارد در این بیمارستان نیز اشاره و عنوان کرد:  فضای اورژانس باید فضایی مجهز و استاندارد بوده و ورودی مختص به خود را داشته باشد اما به دلیل کمبود فضا، شرایط استاندارد اورژانس بیمارستانی برای بنت‌الهدی محقق نشده است.

    وی با بیان اینکه کمبود فضای فیزیکی بخش بستری، مانند اتاق درمان، اتاق ایزوله، اتاق استراحت مادران و پرسنل وجود دارد، ادامه داد: با توجه به قانون جوانی جمعیت و افزایش آمار زاد و ولد، اکنون ارائه خدمات درمانی ایمن، مستمر و باکیفیت به بیماران با تأمین فضای فیزیکی مجهز و استاندارد انجام می شود و به تخت‌های بستری بیشتر نیاز است.

    وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به دلیل عدم وجود فضا و تخت مناسب، بیماران به دلیل تکمیل بودن ظرفیت تخت‌های بخش بستری، به سایر بخش‌ها انتقال می‌یابند که این امر موجب نارضایتی بیماران شده است.

    سرپرست بیمارستان بنت‌الهدی بجنورد کمبود فضا برای بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان را معضلی برای بیمارستان بنت‌الهدی بجنورد بیان و اذعان کرد: بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان به‌قدری پر ازدحام و منجر به استفاده از دیگر بخش‌ها می‌شود که  این امر به معضلی برای این بیمارستان تبدیل است.

    دکتر روهنده یادآوری کرد: سال گذشته نزدیک به ۶ هزار زایمان در این بیمارستان انجام و ۲ هزار و ۷۰۰ نوزاد متولد شده‌اند، حتی افتتاح بخش نوزادان جدید نیز متأسفانه به دلیل نبود فضای فیزیکی مناسب و نداشتن اتاق ایزوله، اتاق مناسب برای استراحت مادران و نوزادان، کارایی استاندارد را ندارد و موجب نارضایتی بیماران شده است.

    وی با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۱۰۰ مورد زایمان دوقلو و ۳ قلو در این بیمارستان انجام شده است و این امر نیازمند فضای بیشتر برای ارائه مراقبت و خدمات به نوزادان و مادران در بخش ویژه است، گفت: سالانه بیش از ۲۱۷ مورد بیمار بدحال نیازمند مراقبت‌های سطح ۳ است و از دیگر شهرها به این مرکز ارجاع می‌شوند که خدمات به آن‌ها نیازمند فضای بیشتر است.

    وی با یادآوری اینکه این بیمارستان با کمبود فضای فیزیکی خدمات تشخیصی، استراسکوپی، رادیولوژی، داروخانه، آزمایشگاه، پاراکلینیک ها، بایگانی مدارک پزشکی و انبار مرکزی  مواجه است، بیان کرد: نبود فضای مناسب انبار موجب انبارهای پراکنده خارج از بیمارستان شده و این بیمارستان تنها بیمارستان محروم از انبار داخلی بیمارستانی است.

    این مسئول اما کمبود فضای آموزشی را بحران جدی برای این بیمارستان دانست و ذکر کرد: نبود فضا برای اسکیل لب (مرکز آموزش مهارت بالینی) و فضای آموزشی دانشجویان و کتابخانه منجر به مشروط شدن بیمارستان در کسب امتیاز این بخش شده و عدم تخصیص اعتبار وزارتخانه شده است و چنانچه فضای مناسبی به این بخش اختصاص نیابد این بیمارستان از بیمارستان‌های آموزشی حذف خواهد شد.

    وی به کمبود فضا برای امحاء و رختشوی‌خانه و اتاق استراحت نیروهای پشتیبان، کمبود فضا برای انبار بحران، واحدهای اداری و پشتیبانی، تجمع ایمن در مواقع بحران، کمبود فضا برای آسانسور پشتیبان، پله فرار و خروج اضطراری در برخی بخش‌ها نیز اشاره کرد و ادامه داد: اکنون فضایی برای استراحت‌های کوتاه‌مدت زوجین نابارور و فضایی برای آموزش زوجین برای مراقبت‌های بارداری و قبل زایمان در این بیمارستان وجود ندارد و مادران نیازمند مراقبت‌های ویژه نیز به دلیل کمبود فضا به دیگر بیمارستان‌ها اعزام می‌شوند و آمار این مادران در سال گذشته ۸۰ بیمار بوده است.

    سرپرست بیمارستان بنت‌الهدی بجنورد کمبود اتاق‌های عمل را نیز مشکلی دیگر ذکر و بیان کرد: این بیمارستان دارای ۳ اتاق عمل بود که یک اتاق به بخش ناباروری اختصاص یافت و اکنون با ۲ اتاق عمل خدمات ارائه می‌کند که این امر با ترویج فرزندآوری و افزایش مراجعات، پاسخگوی نیاز مرکز استان نیست.

    دکتر روهنده به عدم وجود بخش چشم ROP نیز اشاره و این امر را موجب ارجاع نوزادان نارس به کلینیک ویژه و مشهد اعلام کرد و افزود: نبود پارکینگ، عدم امکان، وجود همراهی بیمار، عدم پذیرش بیماران بین‌الملل، عدم ویزیت فوق تخصصی مادران باردار نیازمند توجه ویژه به دلیل نبود فضا در این بیمارستان از دیگر مسائلی است که این بیمارستان با آن مواجه است.

    وی اعلام کرد: موارد مطرح‌شده و چالش‌هایی که این بیمارستان برای ارائه خدمت مناسب به مردم مواجه است، ساخت یک بیمارستان فوق تخصصی با فضای فیزیکی کافی و استاندارد در مرکز استان را ضروری و اجتناب‌ناپذیر کرده است.

    انتهای پیام

    برچسب ها

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *