×
×

برگزاری مسابقات کشتی باچوخه در گود زینل خان اسفراین

  • کد نوشته: 37181
  • ۱۴۰۲-۰۲-۰۴
  • ۰
  • ایسنا/خراسان شمالی امروز مسابقات کشتی باچوخه در گود زینل خان اسفراین در حال برگزاری است. این مسابقات هر ساله در روز ۱۴ فروردین ماه در این محل برگزار می شود که این دور از مسابقات امسال به دلیل تقارن با ماه مبارک رمضان به امروز موکول شد. این دور از مسابقات با حضور ۳۸۰ ورزشکار […]

    برگزاری مسابقات کشتی باچوخه در گود زینل خان اسفراین
  • تبلیغ هدفمند

    ایسنا/خراسان شمالی امروز مسابقات کشتی باچوخه در گود زینل خان اسفراین در حال برگزاری است.

    این مسابقات هر ساله در روز ۱۴ فروردین ماه در این محل برگزار می شود که این دور از مسابقات امسال به دلیل تقارن با ماه مبارک رمضان به امروز موکول شد.

    این دور از مسابقات با حضور ۳۸۰ ورزشکار در حال برگزاری است.

    حدود ۵۰ هزار تماشاچی برای تماشای این مسابقات در گود زینل خان حضور یافته اند.

    کشتی با چوخه در ایران از قدمت بسیار طولانی برخوردار بوده و خراسان شمالی نیز یکی از مناطقی است که از گذشته‌های دور همواره خاستگاه کشتی گیران بنامی بوده است.

    کشتی با چوخه در ایران از قدمت بسیار طولانی برخوردار بوده و خراسان شمالی نیز یکی از مناطقی است که از گذشته‌های دور همواره خاستگاه کشتی گیران بنامی بوده است.

     این کشتی پهلوانی هرساله با شکوه خاصی در شهرستان اسفراین در روز ۱۴ فروردین ماه در محل گود زینل خان برگزار می‌شود و افراد زیادی برای تماشای این مسابقات به این محل سفر می‌کنند.

    مدت مسابقه کشتی با چوخه ۱۰ دقیقه است که اگر در این مدت نتیجه مسابقه معلوم نشود، کشتی گیران با استراحت کوتاهی، پنج دقیقه دیگر نیز به مسابقه ادامه می‌دهند تا پهلوان اول مشخص شود.

    علاوه بر آن در این مسابقات جوایزی همچون قوچ به نفرات برتر تقدیم می‌شود، همچنین مسئولان میراث فرهنگی این استان درصدد هستند تا برگزاری این مسابقه را به عنوان میراثی ناملموس به ثبت جهانی برسانند.

    کشتی گیران در این مسابقات لباسی با نام چوخه بر تن دارند که در چند سال گذشته در حال منسوخ شدن بوده اما هم اکنون احیاء شده است.

    هیچ لباسی به اندازه چوخه دوام ندارد و حین برگزاری کشتی پاره نمی‌شود، این لباس از نوع دست‌بافته‌های بومی این استان بوده و بافته‌شده از پشم است.

    چوخه شامل شلواریست که تا زانو جمع می‌شود، همچنین یک کت با آستین‌های نیمه است که به‌ وسیله یک کمربند و یا شال بسته می‌شود.

    کشتی باچوخه، کشتی پهلوانی است که ورزشکاران برای اجرا کردن فنون، از لباس‌های یکدیگر استفاده می‌کنند.

    انتهای پیام

    برچسب ها

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *