×
×

بیش از یک میلیون متر مکعب آب وارد سدهای خراسان شمالی شد

  • کد نوشته: 37749
  • ۱۴۰۲-۰۲-۳۱
  • ۰
  • ایسنا/خراسان شمالی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: طی بارش‌های چند روز اخیر در مجموع یک میلیون و ۱۰۰ هزار مترمکعب آب وارد سدهای استان شده است. سید عقیل مرتضوی در گفت و گو با ایسنا، تصریح کرد: در شرایط کنونی در مجموع ۵۱ میلیون متر مکعب آب در مخازن سدهای استان […]

    بیش از یک میلیون متر مکعب آب وارد سدهای خراسان شمالی شد
  • تبلیغ هدفمند

    ایسنا/خراسان شمالی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: طی بارش‌های چند روز اخیر در مجموع یک میلیون و ۱۰۰ هزار مترمکعب آب وارد سدهای استان شده است.

    سید عقیل مرتضوی در گفت و گو با ایسنا، تصریح کرد: در شرایط کنونی در مجموع ۵۱ میلیون متر مکعب آب در مخازن سدهای استان وجود دارد که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته ۳۵ درصد کاهش یافته است.

    وی افزود: اکنون ۲۳ درصد مخازن سدهای استان آب دارد و این به این مفهوم است که حدود چهار پنجم مخازن سدهای استان خالی از آب است و این واقعیت، وضعیت سخت کم آبی در سال جاری را بیش از پیش نشان می دهد.

    مرتضوی ادامه داد: سدهای خراسان شمالی در مجموع برای ذخیره سازی حدود ۲۳۰ میلیون متر مکعب آب گنجایش دارند اما در شرایط کنونی فقط یک پنجم این میزان آب در سدهای استان وجود دارد.

    مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی ابراز امیدواری کرد که با همکاری مردم و کشاورزان برای مدیریت مصرف آب و سازگاری با شرایط موجود، استان بتواند سال کم تنشی را در این زمینه بگذراند.

    وی در ادامه با اشاره به آبخوان و منابع آب زیرزمینی در خراسان شمالی از اُفت ۷۰ سانتی متری سالانه آب های زیرزمینی در این استان خبر داد.

    مرتضوی اظهار کرد: ۱۱ دشت در خراسان شمالی وجود دارد که از این تعداد ۸ دشت ممنوعه و ممنوعه بحرانی است.

    وی گفت: اما متاسفانه میزان آبی که از آبخوان های موجود در استان برداشت می شود بیش از میزان آبی است که به این آبخوان ها تغذیه می شود.

    مرتضوی افزود: برداشت بیش از حد آب از آبخوان ها موجب شد تا شرایط حاد و ۸ دشت در استان به عنوان دشت های ممنوعه و ممنوعه بحرانی محسوب شود.

    وی ادامه داد: تا سال گذشته در استان، سالانه ۷۰ میلیون متر مکعب کسری آب وجود داشته است.

    این مقام مسئول با اشاره به کاهش آب زیرزمینی و تاثیر آن بر روی کیفیت آب بیان کرد: هر چقدر میزان آب در آبخوان ها کاهش یابد بر روی کیفیت آن تاثیر می گذارد و سبب افت کیفیت آب می شود.

    انتهای پیام

    برچسب ها

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *