×
×

نگرانی از شیوع مجدد ویروس کرونا در گلستان

  • کد نوشته: 4187
  • ۱۳۹۹-۰۴-۰۱
  • ۰
  • وضعیت این روزهای شهرهای کشور خبر از شیوع مجدد کرونا یا همان ویروس کووید 19 را می دهد و شهروندانی که تا یک ماه پیش احساس می کردند، دیگر از ابتلاء به این ویروس در امان مانده و زندگی روزمره بازگشته اند ، حالا با اخباری مبنی بر شیم مجدد این ویروس مواجه شده اند.
    نگرانی از شیوع مجدد ویروس کرونا در گلستان
  • تبلیغ هدفمند

    وضعیت این روزهای شهرهای کشور خبر از شیوع مجدد کرونا یا همان ویروس کووید ۱۹ را می دهد  و شهروندانی که تا یک ماه پیش احساس می کردند، دیگر از ابتلاء به این ویروس در امان مانده و زندگی روزمره بازگشته اند ، حالا با اخباری مبنی بر شیم مجدد این ویروس مواجه شده اند. 

    بنا به اظهارات مسئولان حوزه بهداشت و درمان، عواملی متعددی از جمله رعایت نکردن فاصله اجتماعی، استفاده نکردن از دستکش و ماسک و برگزاری میهمانی های دسته جمعی و برخی مراسم ها و سفر به استان های کشور از جمله استان های شمالی ، موجب شروع دوباره این بیماری و افزایش مراجعه بیماران به مراکز درمانی شده است. 

    شیوع کرونا جدی است، امکان بازگشت محدودیت ها

    به گفته استاندار گلستان  روند شیوع کرونا در گلستان در روزهای اخیر صعودی بوده و اگر مسائل بهداشتی رعایت نشود، محدودیت ها دوباره اعمال می شود.

    هادی حق شناس در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا عنوان کرده که نسبت شیوع و ایمنی گله ای در مراکز استان ها بررسی شده و در ۳۱ مرکز استان، گرگان در بین سه شهر اول قرار دارد.

    وی با بیان این که براساس بررسی های وزارت بهداشت سه شهر قم، گرگان و رشت در رده اول تا سوم هستند، ادامه داد: در گرگان ۵۷ درصد مردم کرونا گرفته ولی متوجه کرونا خود نشدند لذا پیک دومی در گرگان نخواهیم داشت.

    به گفته وی اگر مردم استان، تمام پروتکل ها را رعایت کنند وارد پیک بعدی نخواهیم شد لذا رعایت اصول بهداشتی از ضروریات عبور از این بیماری است.

    استاندار گلستان تأکید کرده است که اگر مردم رعایت نکرده و شیوع کرونا بیش تر شود ناچاریم که تمام محدودیت ها را برگردانیم و این کار باعث می شود بیکاری و به تبع آن آسیب های اجتماعی زیاد شود.

    حق شناس از مردم خواست تا مانند اسفندماه دوباره اصول بهداشتی را رعایت کنند زیرا در غیر اینصورت وضعیت استان قرمز خواهد شد.

    استاندار گلستان با بیان این که فعالیت تالارهای عروسی ممنوع است، گفت: رستوران ها و کتابخانه ها در شهرهای غیرقرمز با رعایت نکات بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی امکان بازگشایی دارند.

    گلستان بار دیگر در وضعبت قرمز

    در همین راستا رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی بهداشتی گلستان هم گفته که با اعلام وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا، کم‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی گلستان را بار دیگر در وضعیت قرمز شیوع این بیماری قرار داد.

    عبدالرضا فاضل در گفت و گو با ایرنا اظهار کره که  با وجود توصیه‌ها و تاکیدات فراوان برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم بعد از کاهش موج نخست کرونا و لغو محدودیت‌ها، ابلاغیه‌ها و پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشد که نتیجه آن اوج‌گیری شیوع بیماری کرونا در استان است.

    به گفته وی براساس آخرین آمار اعلام شده از بررسی وضعیت ۱۴ شهرستان استان و براساس تعداد بیماران بستری، شهرستان‌های بندرگز، گنبدکاووس، آق‌قلا، بندرترکمن و مراوه‌تپه در وضعیت قرمز قرار گرفتند.

    رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان  اعلام کرد به غیر از شهرستان‌های کردکوی و گمیشان که وضعیت آنها سفید اعلام شده، شهرستان‌های گرگان، علی‌آبادکتول، رامیان، آزادشهر، مینودشت، کلاله و گالیکش در وضعیت زرد قرار دارند.

    فاضل اظهار کرده اگر روند شیوع ویروس کوئید ۱۹ ادامه داشته باشد، قرمز شدن همه شهرهای استان دور از انتظار نیست.

    وی با بیان اینکه اکنون ۴۶۰ بیمار حاد تنفسی با ظن ابتلا به کرونا در مراکز درمانی بستری استان هستند، خاطرنشان کرده در صورت افزایش تعداد بیماران کوئید ۱۹ کیفیت رسیدگی به بیماران کاهش یافته و با افزایش بار بیمارستانی، آمار مرگ و میر و عوارض ناشی از این ویروس بیشتر خواهد شد.

    این مقام حوزه بهداشت و درمان  همچنین از جان باختن ۶ کودک در این استان بر اثر ابتلا به کرونا خبر داد.

    بر اساس همین گزارش ها از ابتدای اسفند ماه سال گذشته تا ابتدای هفته جاری هشت هزار و ۳۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی گلستان بستری شدند که تاکنون ۸۰ درصد آنان مرخص شدند.

    اجرای پروتکل های در اصناف زیر ۲۰ درصد

    درویشعلی حسن‌زاده معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان هم با اعلام اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی واحدهای صنفی و مراکز عرضه و فروشگاهی به زیر ۲۰ درصد رسیده، گفته است که براساس دستور ستاد ملی مقابله با کرونا، طرح ویژه نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی، سازمان تعزیرات حکومتی و سایر دستگاه‌های نظارتی و امنیتی از هفته آینده اجرا خواهد شد.

    بر همین اساس اعلام وضعیت قرمز در گنبدکاووس باعث شد تا فرماندار این شهرستان، محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی مانند تعطیلی بازارچه مرزی اینچه‌برون، امامزاده یحیی بن زید، تمامی مساجد و حوزه‌های علمیه اهل سنت و شیعه، بازار هفتگی (جمعه بازار)، میدان دام، گیم‌نت‌ها، پارک‌های بازی و مینی‌ پارک‌ها و برگزاری امتحانات پایان ترم دانشگاه آزاد اسلامی این شهرستان را تا اطلاع ثانوی تعطیل اعلام کند.

    عبدالقدیر کریمی تاکید کرده است که تالارها، رستوران‌ها، کافه‌ها و کافه‌ باغ‌ها نیز شامل این تعطیلی شده و برگزاری هرگونه جلسه و تجمعات گروهی و مذهبی از سوی ادارات، نهادها، سازمان‌ها و اشخاص منوط به کسب مجوز از فرمانداری است.

    نگرانی از شیوع مجدد ویروس کرونا در گلستان
    نگرانی از شیوع مجدد ویروس کرونا در گلستان

    امکان بازگشت کرونا شدید تر از موج اول

    این مطالب در حالی از سوی مسئولان بالادستی استان عنوان می شود که چند روز پیش  هم معاون کل وزارت بهداشت به خبرگزاری تسنیم اعلام کرد که کرونا شدیدتر از موج اول برمی‌گردد .

    ایرج حریرچی با بیان اینکه سه سناریو را برای آینده کرونا پیش‌بینی می‌کنیم، گفته که داروی موثر اختصاصی برای ویروس کرونا هنوز کشف نشده است.

    وی با بیان اینکه در ۱۸ تا ۲۴ ماه آینده کشورها با ویروس درگیر خواهند بود، اعلام کرده که سه سناریو را برای آینده کرونا پیش‌بینی می‌کنیم.

    یکی اینکه در نیم‌کره شمالی ما در پاییز مجدداً با موج‌هایی مواجه می‌شویم که گرچه شدت آن از اسفند و فروردین ماه کمتر است، اما منجر به قرنطینه و تعطیلی‌هایی از کم تا زیاد خواهد شد.

    دوم اینکه مطابق با همه‌گیری آنفلوآنزای اسپانیایی که اوایل قرن گذشته بود، موج دوم خصوصا در پاییز و در نیمه کره شمالی شدیدتر و تعطیلات بیشتر و اقدامات بیشتری نیاز خواهد بود.

    پیش‌بینی سوم هم این است که در پاییز موج‌هایی خواهیم داشت، اما منجر به تعطیلی نخواهد شد.

    به استناد آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، تاکنون ۱۸۹ هزار و ۸۷۶ نفر در کشور به بیماری کرونا مبتلا شدند و هشت هزار و ۹۵۰ بیمار جان خود را از دست دادند.

    نویسنده: فائزه نوچمنی
    منبع: بازار کسب و کار

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *