×
×

زیرساخت، پاشنه آشیل صنعت گلستان

  • کد نوشته: 43762
  • ۱۴۰۲-۰۱-۱۷
  • ۰
  • گلستان با وجود آنکه شهرک های صنعتی پتانسیل بالایی برای ایجاد اشتغال و ارزش افزوده در اقتصاد استان گلستان دارند اما نبود زیرساخت کافی در این استان به پاشنه آشیل بخش صنعت مبدل شده است. فاطمه رائیجی یانسری- چند وقتی بود که از تورهای رسانه در واحدهای صنعتی استان گلستان خبری نبود، ظاهراً هم مسئولان […]

  • تبلیغ هدفمند

    گلستان با وجود آنکه شهرک های صنعتی پتانسیل بالایی برای ایجاد اشتغال و ارزش افزوده در اقتصاد استان گلستان دارند اما نبود زیرساخت کافی در این استان به پاشنه آشیل بخش صنعت مبدل شده است.

    فاطمه رائیجی یانسری- چند وقتی بود که از تورهای رسانه در واحدهای صنعتی استان گلستان خبری نبود، ظاهراً هم مسئولان حوصله شنیدن دغدغه های فراوان واحدهای صنعتی استان را نداشتند و هم اقدامات و گزارشات عملکرد مسئولان برای واحدهای صنعتی اقناع کننده نبود.

    مقصد شهرک صنعتی بندرگز، جایی که حتی واحدهای صنعتی تمایلی برای احیای تابلوی این شهرک صنعتی نداشتند، گفته می شود که از مجموع ۷۰ واحد صنعتی این شهرک ۳۳ واحد با ظرفیت قابل قبولی در حال فعالیت هستند.

    عمده دغدغه و مشکل این واحدها تامین برق است، برقی که وظیفه دولت است تا به واحدهای صنعتی برساند اما متأسفانه این مهم طی سال های گذشته به دلایل مختلفی رقم نخورد و بدتر از آن قطعی برق بی برنامه در طول سال های گذشته، آسیب های جبران ناپذیری را بر پیکر واحدهای تولیدی و صنعتی وارد کرد.

    نمونه آن شرکت دیوار پوشش دیوار پارت به عنوان تنها واحد تولیدکننده این محصول در کشور است که طعم تلخ قطعی برق را به خوبی چشیده و در سال ۹۹ قطعی بی برنامه برق به ۷۰۰ میلیون تومان به شرکت او آسیب زده و باعث به وجود آمدن بخشی از پسماند شده که امروز برای جابه جایی آن باید دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان هزینه کند، چرا که محیط زیست تاکید دارد این آلاینده ها که به گفته میرزایی براساس آزمایش های انجام شده خطر زیست محیطی هم ندارد باید به نقطه ای در شرق استان منتقل شود.

    نوسان ارزی و افزایش قیمت، چالش صنعتگران گلستانی

    حمید میرزایی با بیان اینکه متأسفانه ما درگیر کاغذبازی و بروکراسی اداری هستیم، بیان کرد: شاید این اقدامات برای مسئولان مهم نباشد اما تولید را به چالش می کشاند و تولیدکنندگان را خسته و بی انگیزه می کند.

    وی در ادامه به آسیب نوسان قیمت ها به واحدهای تولیدی و صنعتی پرداخت و یادآور شد: با افزایش مواد اولیه یا باید قیمت را افزایش دهیم که در این صورت از بازار حذف می شویم و یا باید کارخانه را تعطیل کنیم چراکه با قیمت بالاتر از این دیگر توان رقابت در بازار را نداریم.

    مدیر کارخانه دیوار پوشش سیمان پارت با بیان اینکه متأسفانه نان تبلیغات ما را شرکت های واردکننده می خورند، با اشاره به تأثیر نوسانات ارز بر روند تولید بیان کرد: یکی از مواد اولیه ما وارداتی است که در سال گذشته هر کیلوگرم آن ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان بود اما امسال به قیمت ۴۵ هزار تومان خریداری می کنیم، گرچه مسئولان می گویند که قیمت تمامی کالاها افزایش پیدا نکرده اما در همین دو هفته گذشته قیمت سیمان افزایش ۵۰ درصدی داشته و محصول ما هم وابسته به سیمان است.

    میرزایی با بیان اینکه نوسانات ارزی و افزایش بی رویه قیمت ها در نهایت به فلج شدن بخش تولید می انجامد، بیان کرد: برای اعطای یک فقره تسهیلات پنج میلیون تومانی به یکی از کارکنان خود مشکل دارم، اینکه کارخانه ای به این عظمت درگیر چنین اعداد کوچکی است باید علت این مشکلات ریشه‌یابی شود.

    البته مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی بیش از این حرف‌هاست، تولیدکنندگان و صنعتگران از مشکل در تأمین مواد اولیه، نبود زیرساخت کافی، نوسانات قیمت، عدم حمایت کافی مسئولان، سنگ اندازی برخی دستگاه های اجرایی و واردات بی رویه گله‌مندند و معتقدند مدیران در کنار احیای واحدهای راکد فکری هم به حال واحدهای تولیدی بیمار کنند، آنها می گویند وقتی برخی از واحدهای تولیدی بیمارند احیای واحدهای مرده(راکد) چه فایده ای دارد؟

    مسئولان پایمان را نگیرند انتظار نداریم دستمان را بگیرند

    شرکت کیمیاروکش از جمله واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی بندرگز است که کار تولید ملامینه را برعهده دارد.

    مدیرعامل شرکت کیمیا روکش گفت: این شرکت متعلق به بخش خصوصی است و پنج خط تولید اعم از آغشته سازی و پرسینگ در آن فعال است، سالانه یک میلیون ام دی اف در بازار توزیع می کنیم و توانستیم برای ۱۰۰ نفر اشتغالزایی ایجاد کنیم.

    جمشید عمرانی‌فر با بیان اینکه محصول تولیدی ما مورد استفاده کشورمان و برخی از کشورهای همسایه است، بیان کرد: محصول تولیدی ما به کشورهای عراق، ترکیه و قزاقستان صادر می شود و در گذشته نیز به افغانستان صادر می کردیم.

    وی با بیان اینکه کاغذ و مواد اولیه ما از کشورهای چین، آلمان و گاهی اوقات ایتالیا وارد می شود، متذکر شد: با توجه به اینکه خرید ما برای کاغذ ارزی است و ارز دولتی به ما تعلق نمی گیرد با تشنج قیمت ارز ما هم با تشنج روبه رو می شویم.

    مدیرعامل شرکت کیمیا روکش با بیان اینکه رقیب های ما داخلی هستند، تصریح کرد: افزایش قیمت ارز می تواند تولید داخلی را رونق دهد و از آنجایی که کشورهای دیگر و به ویژه تولیدکنندگان بزرگ و کشورهای آسیای شرقی تولید زیادی دارند حجم تولید بالا قیمت تمام شده آنها را پایین می آورد، همچنبن تکنواوژی بهتر و ظرفیت تولید، قیمت تمام شده آنها را کاهش می دهد به همین علت در رقابت ما با آنها، در نهایت ما بازنده خواهیم شد.

    این صنعتگر گلستانی با بیان اینکه بزرگترین چالش ما نوسان قیمت ارز است، افزود: هیچ حمایتی از هیچ ارگانی نمی شویم، متأسفانه تولیدکنندگان حمایت نمی شود مسئولان پایمان را نگیرند انتظار نداریم دستمان را بگیرند.

    امیر مداحی، مدیر کارخانه یاس پلاست شمال نیز گفت: این شرکت از سال ۸۵ در شهرک صنعتی بندرگز تأسیس شد و مواد اولیه بطری های آب معدنی را تولید می کنیم و جزو صنایع پایین دستی پتروشیمی محسوب می شویم و مزیت آن در کشورمان وجود دارد.

    کاهش راندمان تولید با قطعی برق

    وی با بیان اینکه دستگاه های ما اروپایی و با بهترین کیفیت هستند، بیان کرد: خوشبختانه از سال ۹۳ در بازارهای صادراتی حضور داریم و عمده مشکلات ما در حوزه زیرساخت است و به ویژه در فصل تابستان یکی از مشکلات ما قطعی برق است که راندمان کار را به شدت کاهش می دهد.

    مدیر کارخانه یاس پلاست شمال با بیان اینکه در حال حاضر ۷۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در شرکت یاس پلاست شمال فعالیت می کنند، گفت: این صنعت تقریباً به سرمایه بالایی نیاز دارد و قیمت هر خط یک و نیم تا دو میلیون یورو است، حزو صنایع پایین دستی پتروشیمی است و مزیت آن در کشورمان وجود دارد.

    مداحی با بیان اینکه مصرف برق در کار ما بالاست، گفت: صنعت ما جزو صنایعی است که به صورت پیوسته کار می کند و از آنجایی که با مواد مذاب ۲۸۰ تا ۳۰۰ درجه کار می کنیم هر قطعی برق موجب اتلاف بخشی از مواد اولیه می شود و به ناچار باید زمان زیادی را وقت سرد کردن مواد و همچنین راه اندازی مجدد دستگاه ها کنیم.

    این تولیدکننده گلستانی با بیان اینکه امسال با برنامه جدید در مدیریت برق شرایط ما نسبت به سال های قبل بهبود یافته است، تصریح کرد: براساس برنامه ریزی های انجام شده امسال هر شهرک صنعتی یک روز قطعی برق دارد که نسبت به شرایط سال گذشته تصمیم خوبی بود.

    سرپرست صنعت، معدن و تجارت گلستان با اشاره به حمایت از شهرک های صنعتی، اظهار کرد: با بررسی مصوبات رونق تولید استان گلستان در سال گذشته خواهیم دید که از ۷۳۰ مصوبه این کارگروه، ۳۳۰ مربوط به تسهیلات بانکی و مابقی بررسی مسائل و مشکلات واحدهای فعال در حوزه مالیات، تأمین اجتماعی و غیره بوده است.

    «درویشعلی حسن زاده» ادامه داد: همچنین براساس مصوبه ای که اخیراً ابلاغ شده واحدهای صنعتی که به هر دلیل چک برگشتی دارند با مصوبه شورای تأمین می توانیم یک دوره چک برگشتی را مدیریت کنیم تا واحد صنعتی موردنظر بتواند فرایندهای مالی و کاری خود را انجام دهد.

    وی از توقف خاموشی های بی برنامه برق در بخش صنعت گلستان طی سال جاری خبر داد و افزود: در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ واحدهای صنعتی گلستان به طور روزانه قطعی برق داشتند و بسیاری از واحدهای صنعتی از این مسئله متضرر شدند اما امسال براساس برنامه ریزی های انجام شده بین وزارت نیرو و صمت خاموشی های بخش صنعت منظم شده و با این روش دیگر ضرر و زیانی به واحدهای صنعتی وارد نمی شود البته این به معنای آن نیست که این میزان قطعی برق مطلوب ما است.

    حسن زاده تأکید کرد: در سه ماهه امسال تقاضای ۱۳۱ واحد صنعتی و خدماتی در جلسات رونق تولید بررسی شد که مصوبات آن اخذ و به بانک ها ارجاع شده و تاکنون ۳۰ فقره از تسهیلات از سوی بانک ها پرداخت شده و پیگیری های ما برای ادامه پرداخت تسهیلات ادامه دارد.

    سرپرست صنعت، معدن و تجارت گلستان با بیان اینکه در سال گذشته میزان صادرات از گمرکات استان گلستان ۱۸۶٫۸ میلیون دلار بوده که رشد قریب به ۶۵ درصدی از لحاظ ارزش دلاری و رشد ۵۴ درصدی از لحاظ وزنی را تجربه کرد، خاطرنشان کرد: مجموع صادرات گلستان در سال ۱۴۰۰ از سایر مرزها ۲۰۳ میلیون دلار بوده که رشد ۴۳ درصدی را تجربه کرده، در سه ماهه نخست امسال صادرات گلستان ۵۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار بود که با رشد ۶۰ درصدی همراه بود و از لحاظ وزنی ۱۳۵ هزار تن صادرات انجام شد که رشد سه درصدی داشته است.

    وی با اشاره به اینکه در سه ماهه نخست امسال بیش از ۲۵ کشور هدف صادراتی گلستان بودند، یادآور شد: کشور اول هدف صادراتی ما کشور ترکمنستان و سپس عراق و قزاقستان هستند و لبنیات، ید، مواد پتروشیمی و محصولات فلزی عمده محصولات صادراتی ما در سال جاری است.

    مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی گلستان نیز از وجود ۱۹۰ واحد صنعتی راکد در گلستان خبر داد و اظهار کرد: اشتغال از دست رفته در استان سه هزار و ۵۶۸ نفر است.

    «رضا شهمرادی» با بیان اینکه۶۲۶ واحد با اشتغال ۱۱ هزار و ۸۱۸ نفر در شهرک های صنعتی گلستان فعال است، متذکر شد: در راستای استفاده بهینه از شهرک های صنعتی گلستان، ۲۰ هکتار زمین بلااستفاده در نواحی و شهرک های صنعتی خلع ید شد و به سرمایه‌گذاران جدید واگذار شده است.

    انتهای پیام

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *