×
×

گمرک اینچه‌برون استان گلستان
رونق دیپلماسی اقتصادی با همسایگان

  • کد نوشته: 50268
  • ۱۴۰۲-۰۹-۱۳
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب و کار آنلاین و به گفته کارشناسان، روند رو به گسترش حمل و نقل بین‌المللی در گمرک اینچه برون، نتیجه تقویت دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم با کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان بوده که این ظرفیت به عنوان یکی از اولویت‌ها برای توسعه اقتصادی کشور و این استان شمالی مورد توجه جدی مسوولان استانی قرار دارد.
    رونق دیپلماسی اقتصادی با همسایگان
  • تبلیغ هدفمند

    گمرک اینچه‌برون استان گلستان یکی از گمرکات فعال کشور به شمار می‌رود که طی یکسال اخیر و با تدبیر دولت سیزدهم در رونق دیپلماسی اقتصادی با همسایگان در مسیر رونق و شکوفایی قرار گرفته است.

    به گزارش بازار کسب و کار آنلاین و به گفته کارشناسان، روند رو به گسترش حمل و نقل بین‌المللی در گمرک اینچه برون، نتیجه تقویت دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم با کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان بوده که این ظرفیت به عنوان یکی از اولویت‌ها برای توسعه اقتصادی کشور و این استان شمالی مورد توجه جدی مسوولان استانی قرار دارد.

    این عده معتقدند: برای این که از ظرفیت حمل و نقل بین المللی در اینچه برون به خوبی بهره‌برداری شود باید برای ایجاد زیرساخت‌های توسعه جاده‌ای آن به ویژه اینچه‌برون به سمت خاک ترکمنستان سرمایه‌گذاری لازم برای مرمت و نوسازی صورت گیرد.

    سالهاست رانندگان ترانزیت در مسیر اینچه برون به خاک ترکمنستان از وجود راه ارتباطی نامناسب ابراز نارضایتی کرده و خواستار انتقال این معضل به مسوولان مرتبط کشوری برای حل آن با طرف ترکمنستان هستند.

    این دغدغه رانندگان ترانزیت ایرانی در سفر مهر سال ۱۴۰۲ علی محمد زنگانه استاندار گلستان به همراه هیات تجاری به عشق آباد ترکمنستان و با برگزاری نشست‌هایی با مسوولان طرف مقابل طرح و راه‌اندازی بزرگراه از بندر ترکمن‌باشی تا اینچه‌برون به عنوان یک طرح مهم و راهبردی مورد تاکید قرار گرفت.

    گمرک اینچه‌برون در فاصله ۸۰ کیلومتری شمال شهر گرگان به عنوان تنها مرکز خشکی استان گلستان بعداز فروپاشی کشور شوروی و استقلال جمهوری ترکمنستان در اوایل دهه ۷۰ فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرد و اکنون دارای ارتباطات زمینی و ریلی با این کشور همسایه و ورود به کشورهای آسیای میانه به شمار می‌رود.

    مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان گفت: بازگشایی مرز اینچه‌برون در آبان ماه سال ۱۴۰۱ به دنبال رایزنی رییس جمهور ایران با همتای خود و تفویض اختیارات به استانداران استان های مرزی از جمله گلستان انجام شد و پس از آن شاهد رونق حمل و نقل بین المللی در این گمرک مرزی هستیم.

    عادل مصدقی افزود: از شهریور تا آبان ماه امسال این ترددها از ۸۴ به ۱۱۵ دستگاه کامیون در روز افزایش یافته است.

    به گفته وی حدود ۸۰ درصد آمد و شد کامیون در این گمرک مربوط به ناوگان ترکمنستان بوده و بقیه از کشورهای ایران، ترکیه، قزاقستان است.

    وی خاطرنشان کرد: با رونق حوزه حمل و نقل بین المللی گمرک اینچه برون برنامه‌ریزی شده تا سال آینده ساز و کار لازم برای آسان سازی آمد و شد کامیون ترانزیت از این گمرک به تعداد روزانه ۱۵۰ ناوگان فراهم شود.

    استاندار گلستان‌گفت: پیگیری و عملیاتی شدن سند تفاهم نامه امضا شده بین روسای جمهور ایران و ترکمنستان در دولت سیزدهم، برای توسعه تجاری و اقتصادی استان با این کشور همسایه در اولویت کاری است.

    علی محمد زنگانه افزود: رییس جمهور در ابتدای دولت سیزدهم طرح تقویت دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان را عملیاتی کرد.

    وی ادامه داد: بهسازی مسیر اینچه برون به سمت خاک ترکمنستان ( استان بالکان آباد) از جمله مسایلی مهم است که در حوزه رونق تجاری و اقتصادی استان در دستور کار و پیگیری قرار گرفته است.

    به گفته وی برای بهبود راه دسترسی ۲ کشور مقدمات احداث جاده بندرترکمن‌باشی – بندرخشک اینچه‌برون به طول ۲۲۰ کیلومتر فراهم شده و مقررشد این طرح توسط پیمانکار ایرانی انجام شود.

    معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه نیز در سفر چند روز گذشته به استان گلستان و بازدید از گمرک اینچه برون، ساختار جاده‌ای مرز اینچه‌برون را در کنار ریلی بسیار خوب توصیف کرد و گفت: این ساختار به صورتی است که برای بهسازی جاده‌ها از مرز قزاقستان به اینچه برون پیمانکار ایرانی انتخاب شد.

    مهدی صفری در خصوص رونق فعالیت حمل و نقل بین المللی در اینچه برون، افزود: میانگین روزانه آمد و شد کامیون طی یک ماه اخیر در این گمرک به بیش از ۱۰۰ دستگاه رسیده که امیدواریم بعد از بهسازی جاده به مرز ۳۰۰ دستگاه در روز افزایش یابد.

    وی ادامه داد: با توجه به پیگیری‌ مستمر و اقداماتی که استاندار گلستان، وزارت امور خارجه و مدیران ملی و استانی برای افزایش تعاملات بین کشورهای همسایه در پیش گرفته‌اند، امیدواریم سال آینده شاهد رشد چشمگیر تعاملات با کشورهای همسایه باشیم.

    با این وجود، اینچه‌برون استان گلستان به دلیل برخورداری از ویژگی متعدد از جمله جای دادن یکی از کریدورهای شمال به جنوب جزو مسیرهای مطمئن برای سرمایه‌گذاری در ایجاد زیرساخت‌های جاده‌ای و استفاده حداکثری از این ظرفیت برای جهش رونق اقتصادی کشور و این استان به شمار می‌رود و مسوولان دستگاه‌های مرتبط استانی نیز باید از فرصت ایجاد شده توسط دولت سیزدهم بهترین بهره‌برداری را انجام دهند./ایرنا

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *