×
×

با اجرای موافقتنامه تجارت آزاد اوراسیا
صادرات کالاهای ایران به جهان افزایش می‌یابد

  • کد نوشته: 50701
  • ۱۴۰۲-۱۰-۰۵
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار بازار کسب کار آنلاین«سید روح اله لطیفی» اظهار کرد: اولین اتحادیه‌ای که ایران توانسته به صورت عملیاتی مباحث تعرفه‌ای و ارقام آن را به صفر برساند اوراسیا است؛ در این بین میزان کالاهایی که در زمان اجرای موافقتنامه تجارت ترجیحی به صورت قابل توجهی افزایش داشته است.
    صادرات کالاهای ایران به جهان افزایش می‌یابد
  • تبلیغ هدفمند
    سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: کالاهای ایرانی مزیت رقابتی بیشتری در بازار کشورهای عضو و کشورهای ثالث با امضای موافقتنامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، به دست می‌آورند.
    به گزارش خبرنگار بازار کسب کار آنلاین«سید روح اله لطیفی» اظهار کرد: اولین اتحادیه‌ای که ایران توانسته به صورت عملیاتی مباحث تعرفه‌ای و ارقام آن را به صفر برساند اوراسیا است؛ در این بین میزان کالاهایی که در زمان اجرای موافقتنامه تجارت ترجیحی به صورت قابل توجهی افزایش داشته است.
    وی با در ادامه با اشاره به اینکه این افزایش چشمگیر در تجارت ایران و پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا به معنای برداشته شدن موانع تجاری است، گفت:  ایجاد مناطق آزاد تجاری مشترک یعنی محدودیت ۸۰۰ قلم کالا از بین می‌رود و فراتر از آن تولید کالاهایی که مورد توجه برای واردات و صادرات هستند به دلیل گسترده شدن معافیت‌ها افزایش پیدا می‌کند.
    کالاهای ایرانی دارای مزیت رقابتی می‌شوند
    لطیفی با بیان اینکه حجم تجارت در بخش‌های مختلف کالایی با نزدیک شدن تعرفه‌ها به صفر افزایش پیدا می‌کند، تصریح کرد: در این شرایط، کالاهای ایرانی دارای مزیت رقابتی می‌شوند و می‌توانیم با تعرفه حداقلی وارد بازار این کشورها شویم و اعضای اتحادیه نیز به بازار ایران دسترسی بیشتری پیدا می‌کنند.
    سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات در این موافقتنامه کاهش هزینه بهای تمام شده برای مصرف‌کننده و خریدار در کشورهای عضو اتحادیه و ایران است؛ زیرا در تجارت ارزان‌تر بودن قیمت کالا و بهای تمام شده مهم‌ترین موضوع بهای محسوب می‌شود.
    وی افزود: یکی از انگیزه‌های خرید در کنار کیفیت کالا و استمرار تامین کالا در بازار هدف، خرید ارزان‌تر محصول است که با کاهش موانع و تعرفه‌های گمرکی بین ایران و اعضای اتحادیه اوراسیا انجام می‌شود و همچنین شاهد هستیم که این مولفه که اهمیت بسیاری در دستیابی به کالا در بازار هدف دارد می‌توانیم در بازارهای یکدیگر کالاهای بیشتری را خرید و فروش کنیم.
    ایران می‌تواند به هاب منطقه‌ای تبدیل شود
    لطیفی خاطرنشان کرد: کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا مسیری را ایجاد می‌کنند تا ایران بتواند از طریق این بازار کالاهای خود را به مقاصدی در آسیای میانه، چین و شرق اروپا از طریق صادرات مجدد یا فرآوری کالا برساند و همچنین امکان دسترسی به بازارهای حوزه شمال آفریقا، خلیج فارس، غرب و جنوب آسیا برای اعضای اتحادیه فراهم می‌شود زیرا این کشورها عمدتاً محصور و در فضای محدودتر هستند و می‌توانند از مسیر ایران به آب‌های آزاد دسترسی پیدا کنند.
    وی با اشاره بر اینکه ایران می‌تواند به هاب منطقه‌ای تبدیل شود، تصریح کرد: صادرات کالاهای کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا با صادرات مجدد به واسطه قرار گرفتن ایران در کنار اقیانوس هند، دریای عمان و خلیج فارس و مسیر راه گذرهای شرق به غرب و جنوب به شمال تسهیل می‌شود.
    وی در ادامه تاکید کرد: اگر کالاهای تولیدی دارای کیفی و قیمت مناسب باشند و موانع حاکمیتی از ورود و خروج برداشته شود، نه‌تنها بازارها با ایجاد فضای رقابتی مناسب در دسترس قرار می‌گیرد بلکه می‌تواند تبدیل به منطقه‌ای برای ورود به بازارهای کشورهای ثالث شود.
    افزایش چشمگیری تجارت ایران در جهان با اجرای موافقت‌نامه
    لطیفی با بیان اینکه این ظرفیت‌ها با اجرای موافقت‌نامه تجارت آزاد ایجاد شده است، تاکید کرد: موافقت‌نامه تجارت آزاد برای اولین بار ایران را با حجم چشمگیری از صادرات و واردات در جهان مواجه می‌کند که با وجود شرایط تحریمی سال‌های گذشته یک اقدام مهم برای شکست سیاست‌های تحریمی غرب است.
    سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت اظهار داشت: ایران با موافقتنامه تجارت آزاد به بازاری با سالانه هزار میلیارد دلاری تجارت دسترسی پیدا کرده است که با بیش از ۱۸۵ میلیون نفر جمعیت و سهمی ۲۰ درصدی از جغرافیای زمین می‌تواند ظرفیت بسیاری را در اختیار ایران قرار دهد.
    وی افزود: منابع غنی از نفت و گاز، چوب، منابع معدنی و صنایع در اختیار کشورهای عضو اوراسیا قرار دارد و ایران نیز با دارا بودن مسیر عبور مناسب صنایع به روز مختلف امتیازاتی را در اختیار این کشورها قرار می‌دهد و از سوی دیگر نیز می‌تواند در حوزه نفت گاز همکاری لازم را انجام دهد.
    رسیدن به تجارت ۱۰ میلیارد دلار با اوراسیا در کوتاه مدت
    لطیفی گفت: به غیر از مسیر سازی، کریدور سازی، مسائل اقتصادی مستقیم در مسائل نظامی، امنیتی و اجتماعی می‌توانیم در ظرفیت بزرگی را برای یکدیگر فراهم کنیم.
    طبق گفته‌های سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت، عضویت ایران می‌تواند ظرفیتی برای ورود به کشورهای ثالث در سازمان شانگهای و سازمان همکاری‌های اکو همراه با برخی از اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و اشتراکات بسیاری برای بازار دیگر کشورهای فراهم کند.
    وی گفت: با حذف موانع تجارت به چند برابر خواهد رسید به طوری که در گام نخست می‌توانیم در سریع‌ترین زمان ممکن به تجارت ۱۰ میلیارد دلار با اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا با اجرای موافقتنامه تجارت آزاد دست یابیم.
    نویسنده: مهندس حمیدرضا محمدیاری
    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *