×
×

تولید در قفس، ظرفیتی برای ساحل‌نشینان

  • کد نوشته: 50940
  • ۱۴۰۲-۱۰-۱۷
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین، تحقق جهش تولید و شتاب بخشیدن به بهبود معیشت ساحل‌نشینان از جمله اثرات اجرای این طرح‌ها است که در نتیجه آن گلستان به یکی از مراکز مهم تولید انواع آبزیان به ویژه گونه‌های ماهی مانند قزل‌آلا، سفید، آزاد، فیل ماهی، کفال و خاویاری تبدیل می‌شود.
    تولید در قفس، ظرفیتی برای ساحل‌نشینان
  • تبلیغ هدفمند

    بهره‌مندی از ۱۱۰ کیلومتر نوار ساحلی و دسترسی به پهنه آبی خلیج گرگان و دریای خزر، فرصت مناسب توجه و استفاده از ظرفیت‌ آبزی‌پروری و اجرای طرح‌هایی مانند پرورش ماهی در قفس و پِن را فراهم کرده است که این ایده‌ مورد حمایت جدی دولت سیزدهم قرار گرفته و بهره‌برداری بیشتر از آن زمینه‌ساز رونق اقتصاد دریامحور این استان خواهد شد.

    به گزارش بازار کسب و کار آنلاین، تحقق جهش تولید و شتاب بخشیدن به بهبود معیشت ساحل‌نشینان از جمله اثرات اجرای این طرح‌ها است که در نتیجه آن گلستان به یکی از مراکز مهم تولید انواع آبزیان به ویژه گونه‌های ماهی مانند قزل‌آلا، سفید، آزاد، فیل ماهی، کفال و خاویاری تبدیل می‌شود.

    کاهش فشار صید و برداشت از منابع آبزی دریا، کمک به حفظ و مدیریت ذخایر دریای خزر و افزایش اشتغال و کمک به توسعه همگون و سازگار با محیط زیست از جمله دستاوردهای اجرای طرح پرورش ماهی در قفس و پن (محوطه‌ای محصور شده با تور و متصل به کف دریا) در آب‌های خزر است.

    استفاده از ظرفیت‌های حوزه آبزی‌پروری و اجرای طرح‌های پرورش ماهی در قفس و پن، ایده‌ای است که از میانه دهه ۹۰ توسط اداره کل شیلات گلستان با هدف دستیابی به تولید هزار و ۷۵۰ تُن ماهی در سال اجرا شد که سوق دادن سرمایه‌گذاری به این بخش برای رونق اقتصاد دریا محور، شتاب در دستیابی به اهداف آن را دوچندان می‌کند.

    به گفته کارشناسان شیلات، عملی‌شدن این ایده گلستان را به یکی از مراکز مهم تولید انواع آبزیان از جمله ماهیان قزل آلا، سفید، آزاد، فیل ماهی، کفال و خاویار تبدیل خواهد کرد.

    مدیرکل شیلات گلستان در اهمیت گسترش این طرح گفت: با توجه به تاکید سازمان شیلات و استاندار مبنی بر فعالیت‌ اقتصادی دریا محور و نیز کمبود منابع آب شیرین، کاهش هزینه‌های تولید، حفظ ذخایر ارزشمند دریا و صرفه‌جویی در مصرف آب، احداث و توسعه پرورش ماهی در قفس و پن در سواحل استان اجرا می‌شود.

    اسماعیل جباری افزود: در دور نخست سفر رییس جمهور به گلستان ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح پشتیبان قفس (پرورش ماهی در قفس و پن) در سواحل استان مصوب شد که تاکنون ۳۰۰ میلیارد ریال آن جذب و سرمایه‌گذاری برای تولید محصول انجام شده است.

    به گفته وی اکنون ۷۰ قفس و پن برای پرورش ماهی در سواحل کم عمق گلستان به ویژه در منطقه «خواجه نفس» گمیشان مستقر شده و تولید گونه‌های آبزی در دست اجرا است.

    وی ادامه داد: در محل قفس و پن مستقر در سواحل گلستان، ماهیان خاویاری و قزل آلا در حال پرورش است که پیش‌بینی می‌شود امسال تولید ماهی به این روش در استان ۲ برابر سال قبل باشد.

    وی با اشاره به این که اجرای طرح ایجاد اسکله پشتیبان قفس (پرورش ماهی در قفس و پن) در سواحل گلستان با جدیت پیگیری می‌شود، گفت: برنامه این اداره کل، جذب اعتبار باقی مانده مصوب دور نخست سفر رییس جمهور به استان برای ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز با هدف استفاده بهینه از این طرح اشتغالزا برای ساحل‌نشینان است.

    مدیرکل شیلات گلستان با اشاره به استقبال سرمایه‌گذاران برای پرورش ماهی در قفس و پن در سواحل استان طی ۲ سال اخیر پیش‌بینی کرد سال آینده تعداد قفس و پن در سواحل استان به بیش از ۱۰۰ مورد افزایش یابد.

    به گفته وی به تازگی و با همکاری بخش خصوصی چهار قفس پرورش ماهی در سواحل منطقه «خواجه نفس» گمیشان مستقر و آماده فعالیت شده است که این تعداد قفس در هر دوره، ظرفیت پرورش ۱۲۰ تن ماهی را خواهند داشت.

    جباری افزود: هزینه ساخت این قفس‌ها ۵۰ میلیارد ریال برآورده شده و برای تهیه بچه ماهی، غذای آبزیان نیز نیاز به ۳۰ میلیارد ریال سرمایه در گردش دارد.

    طبق داده آماری اداره کل شیلات گلستان، اکنون هزار و ۲۰۰ صیاد در قالب ۱۸ شرکت تعاونی و به روش صید پره و با بهره‌گیری از قایق بیشتر در ۲ منطقه میانکاله و گمیشان مشغول صید ماهیان استخوانی و بیشتر گونه‌های هدف صید به طور عمده شامل گونه‌های ماهیان «سفید، کفال، کپور و کلمه» از سواحل خزر هستند.

    علاوه بر جدی شدن جذب سرمایه‌گذاران طی سال‌های اخیر برای پشتیبانی از پایداری تولید ماهی از سواحل، احیای زیستگاه‌ها و باز تولید ذخایر آبزیان دریایی، استفاده از این فرصت در حوزه رونق گردشگری آبی نیز بسیار ثمربخش است که فراهم کردن زیر ساخت‌های لازم برای حضور گردشگران در مراکز استقرار قفس و پن در دریا، علاوه بر خرید مستقیم انواع ماهی تولیدی، موجب رونق مشاغلی همچون مسافربری و گردشگری دریایی با جذب گردشگران خواهد شد.

     

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *