×
×

رئیس جمهور:
قوانین شفاف شوند

  • کد نوشته: 50974
  • ۱۴۰۲-۱۰-۱۹
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین رئیس جمهور در چهارمین مجمع معاونان اداری و مالی دستگاه‌های اجرایی با بیان اینکه امیدوارم این نشست برای ارتقای انضباط اداری و مالی و شفافیت در ادارات و سازمان ها و شرکت های دولتی تاثیر گذار باشد، اظهار کرد: آنچه که رهبری در حرم رضوی در ابتدای سال مطرح کردند ضرورت تحول بود و فرمودند باید به یک تحول بیندیشیم برای رسیدن به تحول باید وضع موجود را خوب ببنیم و وضع مطلوب را تصور و با برنامه به آن برسیم و باید فاصله این دو کاسته شود.
    قوانین شفاف شوند
  • تبلیغ هدفمند

    رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه  نظامات کنترلی در جهت تداوم اعتماد به مدیران است، اظهار داشت:  کنترل ها موجب می شود امانتداری و اعتماد تداوم یابد، نظارت به معنای بی اعتمادی نیست، نظارت به معنای تداوم اعتماد است.

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین رئیس جمهور در چهارمین مجمع معاونان اداری و مالی دستگاه‌های اجرایی با بیان اینکه امیدوارم این نشست برای ارتقای انضباط اداری و مالی و شفافیت در ادارات و سازمان ها و شرکت های دولتی تاثیر گذار باشد، گفت: آنچه که رهبری در حرم رضوی در ابتدای سال مطرح کردند ضرورت تحول بود و فرمودند باید به یک تحول بیندیشیم برای رسیدن به تحول باید وضع موجود را خوب ببنیم و وضع مطلوب را تصور و با برنامه به آن برسیم و باید فاصله این دو کاسته شود.

    باید در فرآیند ها تجدید نظر شود

    رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت نگاه تحولی در همه بخش ها اولین گام در تحول را تحول شناختی عنوان کرد و گفت: معلوم باشد فردی که در جایی مسئولیت دارد، روحیه او تحول گرا است و به دنبال این است تا وضعیت را به سمت وضعیت مطلوب تغییر دهد. اگر نگاه او و شناخت و انگیزه و اندیشه او تحولی نباشد تحولی اتفاق نمی افتد. در این نگاه تحولی و تحول گرایی،مسئولیت حوزه اداری و مالی مسئولیت خطیری است.

    وی دومین گام در تحول را تحول در فرایندها بیان کرد و گفت: باید آماده باشید تا در فرایندها تجدید نظر کنید. اگر فرایندی با کُندی و بی دقتی مواجهه است باید اصلاح شود. یک بار فرایندها را بازنگاهی کنید و ببینید همین فرایندی که در گردش کار اداری وجود دارد همین فرایند ضرورت دارد یا می توان فرایندها را کوتاه تر و دقیق تر و کارآمدتر کرد.

     

    رئیس جمهور سومین گام تحول را درکارآمدی توصیف و عنوان کرد: تحول نهادی باید صورت گیرد تا مجموعه ای که ماموریتی به او محول شده در این انجام ماموریت کارآمد و پاسخگو باشد.تحول نهادی باید به نحوی صورت گیرد که مجموعه ها در انجام ماموریت ضمن کار آمدی، بتوانند پاسخگو هم باشند. پاسخگویی در ۴ حوزه ی است نخست محضر پروردگار متعال، دوم‌پاسخگویی به عموم شهروندان، سوم پاسخگویی به ارباب رجوع و چهارمین حوزه پاسخگویی به سلسله مرتب اداری و سازمانی و دستگاه های ناظر و بازرسی و حسابرس است. باید در تمامی این حوزه ها امکان پاسخگویی باشد. کارآمد ترین‌نظام کنترلی و نظارتی آن است که انسان خود را در محضر پروردگار ببیند. در نظامات مدیریتی کارآمد ترین نظام کنترلی خود کنترلی است.

    کارآمدی دستگاه ها در گرو کارسنجی است

    رئیس جمهور خاطر نشان کرد: رهبری به سه قوه درباره تنقیح قوانین امر فرمودند. ابلاغ قوانین به صورت منقح شده بسیار مهم است. تعارضات، ناسخ و منسوخ، مطلق و مقید، عام وخاص. گاهی در یک جا به یک قانون استناد می‌شود و در جای دیگر به قانون دیگری مستند می‌شود.برای شفافیت منقح شدن قوانین اهمیت دارد و در این رابطه هر سه قوه مسئولیت دارند.

    آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه نیروی اداری امانت‌های الهی هستند و باید در جهت ماموریتی که به دستگاه محول شده استفاده شوند، اظهار داشت: کارآمدی دستگاه‌ها در گرو کارسنجی است. شناخت نیرو و گماردن به کاری که شایسته است بسیار اهمیت دارد.

    نظامات کنترلی در جهت تداوم اعتماد به مدیران است

    وی با تاکید بر اینکه نظامات کنترلی در جهت تداوم اعتماد به مدیران است، اظهار داشت: کنترل ها موجب می شود امانتداری و اعتماد تداوم یابد، نظارت به معنای بی اعتمادی نیست، نظارت به معنای تداوم اعتماد است. رفع تبعیض در پرداخت ها بسیار اهمیت دارد و نظام عادلانه پرداخت از ضرورت های کشور است.

    آیت الله رئیسی فناوری های نوین در جهت انضباط اداری و مالی را از نکات مهم برشمرد و گفت:  انضباط مالی و ادرای در سازمان بسیار اهمیت دارد و معتقدیم کارآمدی موجب افزایش اعتماد عمومی، نشاط اجتماعی و سرمایه اجتماعی کشور خواهد شد. انتظار مردم کارآمدی است. وقتی کاری در یک اداره انجام یا مجوزی صادر می شود، مردم می‌گویند چه اداره کارآمدی و خوشحال می‌شوند و اگر کاری انجام نشود، می‌گویند ما را به اداره دیگری پاس می‌دهند. معطل شدن افراد بسیار مساله است و این گره‌های ذهنی برای مردم ایجاد می‌شود. مردم انتظار کارآمدی از نظام اداری دارند.

    وی درباره نظارات مردم گفت: فارغ التحصیلان دانشگاهی وقتی مشاهده می‌کنند که جذب در ادارات عادلانه است یا براساس چانه‌زنی و انواع روابط ناسالم همه آنها نظاره‌گر هستند و اگر چیزی نمی‌گویند به این معنا نیست که چیزی در دل ندارند. همه آن‌ها هم رشته و هم دانشگاهی هستند و می‌گویند ما هم‌رشته بودیم و حتی نمره من بالاتر بود و شما چه کار کردید که جذب شدید؟ آن طرف هم می‌گوید دیگر یک کاری شد حالا شما نپرس! جذب‌ها باید شفاف باشد و همه باید بتوانند به صورت مساوی در مسابقه جذب شرکت کنند و بهترین‌ها انتخاب شوند.

    رئیس‌جمهور با بیان اینکه همین است که گره ذهنی ایجاد و بعد به یک مساله تبدیل می‌شود. گره ذهنی یک شبه ایجاد نمی‌شود بلکه بر اثر عملکرد ماست، اظهار کرد: بنابراین جذب و نگهداری و ارتقای نیروی انسانی باید براساس ضوابط باشد. اگر ضوابط نباشد حق بدهید کارمندی بگوید سال‌هاست همین گونه در این اداره هستیم. عدالت اداری باید در همه حوزه‌ها وجود داشته باشد و عدالت احساس شود.

    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *