×
×

مدیر کل کار تعاون و رفاه اجتماعی گلستان
مردم مراقب تله‌ فروشگاه‌های متخلف‌باشند

  • کد نوشته: 51962
  • ۱۴۰۲-۱۱-۲۸
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب و کار آنلاین، یکی از دغدغه‌های دولت سیزدهم بهبود معیشت مردم و کمک به خانواده‌های کم‌درآمد است که در همین راستا، اجرای طرح‌های مختلف از جمله توزیع کالابرگ الکترونیکی مبتنی بر یارانه را در دستور کار خود قرار داده است.
    مردم مراقب تله‌ فروشگاه‌های متخلف‌باشند
  • تبلیغ هدفمند

    دولت به دنبال ارتقای سطح سلامت خانواده‌ها و کمک به دهک‌های پایین جامعه با اجرای طرح کالابرگ الکترونیک است اما به نظر می‌رسد برخی فروشگاه‌های مشمول این طرح در گلستان با تخلف و گران‌فروشی علاوه‌بر به زحمت انداختن مردم، در اجرای صحیح این طرح اخلال ایجاد می‌کنند.

    به گزارش بازار کسب و کار آنلاین، کمک به خانواده‌های کم‌درآمد یکی از دغدغه‌های دولت بهبود معیشت مردم  است که در همین راستا، اجرای طرح‌های مختلف از جمله توزیع کالابرگ الکترونیکی مبتنی بر یارانه را در دستور کار خود قرار داده است.

    با وجود آنکه برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند اجرای این طرح کمک‌حال خانواده‌های کم‌درآمد است و موجب می‌شود تا سفره این خانوارها از کالاهای اساسی خالی نماند اما عده‌ای دیگر نیز اعتقاد دارند ممکن است اجناسی با کیفیت کمتر در طرح کالابرگ توزیع شوند و برای اجناس با کیفیت بالاتر صفوف طولانی تشکیل شود.

    در طرح کالابرگ الکترونیک چنانچه مردم ۵۰ درصد یارانه چهار میلیون ریالی خود را برای خرید ۱۱ کالای اساسی در این طرح اختصاص دهند، ماهانه به ازای هر نفر یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال یارانه تشویقی می‌گیرند.

    دولت در این طرح، دهک‌های اول تا هفتم را تحت پوشش قرار داده و می‌خواهد دهک‌های کم‌درآمد از نظر تغذیه شامل پروتئین، ویتامین و ریزمغذی‌ها با مشکل مواجه نشوند.

    دولت در ادامه روند حمایت خود از اقشار کم‌درآمد، طرح جدید کالابرگ الکترونیک تحت عنوان «طرح فجرانه» را کلید زده که در راستای این طرح یک سبد ۱۱ قلمی برای تأمین حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی و ویتامین‌های لازم برای هر فرد(منطبق با نظر انستیتو تغذیه ایران و وزارت بهداشت) با قیمت‌های مبنای سال ۱۴۰۱ انتخاب شده است و مابه‌التفاوت آن قیمت‌ها با قیمت روز (۱۴۰۲) از محل یارانه جدید دولت تامین خواهد شد.

    طبق اطلاعیه‌ وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، در این طرح قیمت روز سبد فجرانه، هفت میلیون و ۴۳۷ هزار و ۵۰۰ ریال است که خانوار دهک‌های اول تا هفتم درآمدی در صورت خرید بسته، قیمت سال ۱۴۰۱ را به مبلغ پنج میلیون و ۲۳۳ هزار ریال از جیب خود پرداخت کنند و مابه‌التفاوت آن تا قیمت روز به مبلغ ۲ میلیون و ۲۰۴ هزار و ۵۰۰ ریال از محل اعتبار جدید دولت تأمین می‌گردد.

    طی روزهای اخیر تشکیل صف‌های طولانی در برخی فروشگاه‌های گرگان ما را بر آن داشت تا علل این مساله را از مردم و مسوولان جویا شویم.

    علی نقیبی، یک شهروند گرگانی در این باره گفت: فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای فروش کالا در طرح فجرانه نیمی از مبلغ کالای خریداری شده را دریافت می‌کنند به همین علت مردم در تعداد محدودی از فروشگاه‌ها که از مردم پول نقدی نمی‌گیرند مراجعه کرده و همین مساله منجر به تشکیل صف‌های طولانی شده است.

    زهرا البرزی، یکی دیگر از شهروندان هم در این باره گفت: فروشگاه‌ها از طرح کالابرگ سوءاستفاده کرده و کالاهایی که زمان زیادی به انقضای آنها باقی نمانده را به فروش می‌رسانند و مردم هم بعد از حضور در صف‌های طولانی چاره‌ای جز خرید آن ندارند.

    وی ادامه داد: برای خرید طرح کالابرگ به یکی از فروشگاه‌های گرگان مراجعه کردیم که از ما خواستند برای بهره‌مندی از این طرح باید ۳۰ میلیون ریال خرید داشته باشیم و نیمی از این مبلغ را هم باید خودمان بپردازیم.

    این شهروند گرگانی تاکید کرد: یکی از فروشگاه‌ها هم گفت فقط سه قلم کالا به طرح کالابرگ تعلق می‌گیرد و مجبور شدیم مابقی کالاهایی که انتخاب کردیم را به قفسه فروشگاه برگردانیم.

    مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان در طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک با تایید تخلف صورت گرفته توسط برخی فروشگاه‌ها  اظهار کرد: در طرح قبلی کالابرگ الکترونیک، با خرید ۱۱ قلم کالای تعیین شده، یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال به یارانه افراد اضافه می‌شد. این طرح تاکنون بسیار خوب پیش می‌رفت و استقبال گلستانی‌ها خوب بود. در استان بیش از ۱۷۰ هزار خانوار از مواهب این طرح بهره‌مند شدند.

    اجرای طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک تا ۱۷ اردیبهشت

    حسینعلی خواجه‌مظفری با اشاره به طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک و توضیح داد: طرح فجرانه از ۱۷ بهمن تا ۱۷ اردیبهشت اجرا می‌شود و در این طرح مبلغ تشویقی از یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال افزایش یافته است. در این طرح دهک‌های درآمدی یک تا سوم به ازای چهار میلیون ریال مبلغ ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال و دهک‌های چهار تا هفت به ازای سه میلیون ریال مبلغ پنج میلیون و ۲۰۰ هزار ریال یارانه دریافت می‌کنند.

    وی با تاکید بر اینکه دولت به دنبال مهار تورم است و به خانوارهایی یارانه‌بگیر که کالا خرید کنند یارانه تشویقی می‌دهد، گفت: برخی فروشگاه‌های گلستان، در طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک مرتکب تخلف شده و مردم را مجبور می‌کنند کالاهای دیگر (غیر از طرح کالابرگ) دریافت کنند.

    مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان از برخورد با فروشگاه‌های متخلف با همکاری دستگاه‌های نظارتی و قضایی خبر داد و یادآور شد: طرح فجرانه تا ۱۷ اردیبهشت ادامه دارد و به مردم توصیه می‌کنیم برای خرید عجله نکنند.

    به گفته خواجه‌مظفری؛ ۲ هزار و پنج فروشگاه خرد و ۱۳۰ فروشگاه زنجیره‌ای در گلستان تحت پوشش طرح کالابرگ قرار دارند و نیازی نیست مردم به چند فروشگاه مراجعه کنند و مجبور به تحمل صف‌های طولانی باشند.

    وی با بیان اینکه تنها در گرگان هزار و ۱۰۰ فروشگاه به طرح کالابرگ الکترونیک متصل هستند، تاکید کرد: درخواست ما از مردم این است که برای سهولت در خرید از حضور و خرید چند فروشگاه خودداری کنند تا مجبور به تحمل صف‌های طولانی و اتلاف وقت خود نباشند.

    مردم عجله نکنند؛ اقلام غذایی به وفور در گلستان موجود است

    مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان متذکر شد: براساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی گلستان، همه کالاها به وفور در استان وجود دارد لذا به مردم توصیه می‌کنیم برای خرید طرح فجرانه عجله نکنند البته اعتبار ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال هر ماه باید تا پایان همان ماه استفاده شود.

    خواجه‌مظفری تاکید کرد: مردم در طرح کالابرگ می‌توانند از همه برندها خرید کنند و اگر فروشگاه‌ها مردم را مجبور به خرید برند خاصی کنند تخلف است. برخی فروشگاه‌های گرگان دچار تخلف شدند که در اولین فرصت با آنها برخورد می‌شود.

    وی در پاسخ به این پرسش که آیا دریافت نقدی پول به ازای خرید ۱۱ قلم کالای اساسی از سوی برخی فروشگاه‌ها مجاز است، پاسخ داد: برای مثال اگر قیمت مبنای یک کالا در سال گذشته، ۱۸ هزار ریال بود و قیمت به روز آن امروز ۲۳ هزار ریال باشد دولت مابه‌التفاوت آن را یارانه می‌دهد، در واقع اگر قیمت یک کالا بالاتر قیمت مبنا باشد افراد باید مابه‌التفاوت آن را بپردازند اما برخی فروشگاه‌ها مردم را مجبور کردند در ازای خرید طرح کالابرگ، نیمی از مبلغ خریداری شده را بپردازند که این اقدام، تخلف است.

    وی از مردم خواست هر گونه تخلف در طرح کالابرگ الکترونیک را به اداره صنعت، معدن و تجارت یا اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گزارش کنند و یا با سامانه ۰۲۱۶۳۶۹ تماس بگیرند.

    به گفته وی؛ مردم می‌توانند یارانه را نقدی دریافت کنند و استفاده از آن در قالب طرح کالابرگ اختیاری است البته در این صورت از مبلغ تشویقی یارانه بهره‌مند نمی‌شوند.

    همچنین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده در طرح جدید کالابرگ الکترونیک شرط ۲ میلیون ریال خرید از یارانه حذف شده و اعتبار تشویقی(۲ میلیون و ۲۰۰ هزار ریالی) علاوه بر یارانه سه و چهار میلیون ریالی فعلی بوده و خانوار یارانه‌بگیر به‌صورت مجزا یارانه نقدی خود را ماهانه دریافت می‌کنند.

    مبلغ حمایتی دولت به‌صورت اعتبار در حساب سرپرست خانوار تخصیص یافته و در زمان خرید و متناسب با میزان خرید مصرف می‌شود. خانوار می‌تواند اقلام طرح را در سقف وزنی و کالایی تعریف شده خرید کنند و امکان جابه‌جایی اعتبار بین گروه‌های کالایی مقدور نبوده به‌عنوان مثال با اعتبار برنج امکان خرید روغن وجود ندارد و فقط برای گروه لبنیات(شیر، پنیر و ماست) امکان‌پذیر است. یارانه هر قلم غذایی به‌صورت مجزا پرداخت خواهد شد.

     

    نویسنده: مهندس حمیدرضا محمدیاری
    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *