×
×

عضو اتاق بازرگانی ایران می گوید:
آیاعملکرد بانک‌مرکزی‌ خوب بوده؟

  • کد نوشته: 51945
  • ۱۴۰۲-۱۱-۲۸
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین؛ عباس آرگون نایب ‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران و کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: یکی از مهمترین متغیرهای اقتصادی هر کشوری نرخ ارز به‌حساب می‌آید و تغییرات نرخ آن در هر کشوری باعث ایجاد نگرانی در بین اقتصاددانان و همچنین عموم مردم خواهد شد چراکه این متغیر تاثیر مستقیمی بر روی فاکتورهای مهم اقتصادی همچون نرخ تورم، اشتغال و صرفه‌پذیری صادرات و واردات و... از خود برجای خواهد گذاشت.
    آیاعملکرد بانک‌مرکزی‌ خوب بوده؟
  • تبلیغ هدفمند

     کارشناس اقتصادی معتقد است مدیریت انتظارات سبب ایجاد توازن در بازار ارز می‌شود و در تخصیص ارز دولتی و کارکرد بهینه مرکز مبادله ارزی بانک مرکزی عملکرد مطلوبی در جهت مدیریت تقاضا، سیاست‌های کنترلی داشته باشد و در آینده امیدواریم شاهد ثبات نرخ ارز حقیقی باشیم.

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین؛ عباس آرگون نایب ‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران و کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: یکی از مهمترین متغیرهای اقتصادی هر کشوری نرخ ارز به‌حساب می‌آید و تغییرات نرخ آن در هر کشوری باعث ایجاد نگرانی در بین اقتصاددانان و همچنین عموم مردم خواهد شد چراکه این متغیر تاثیر مستقیمی بر روی فاکتورهای مهم اقتصادی همچون نرخ تورم، اشتغال و صرفه‌پذیری صادرات و واردات و… از خود برجای خواهد گذاشت.

    این کارشناس اقتصادی گفت: طی ماه‌های گذشته شاهد تلاطم‌ امواج شدید منطقه‌ای و سیاسی بودیم که تحلیل‌های متفاوتی را در بخش‌های مختلف، شاهد بودیم و نهایتاً سردرگمی در خصوص رخدادهای سیاسی و اتفاقات پیش‌رو تنش‌های ارزی در کشورمان رقم زد.

    وی در ادامه می‌گوید: تاثیر تغییرات سیاسی و منطقه‌ای بر تغییر انتظارات ارزی و تورمی، انکارناپذیر است و همواره نرخ تورم و ارز بر کُنش‌ و واکنش یکدیگر تاثیر می‌گذارند. در سه‌ماهه گذشته با تشدید تنش‌های منطقه‌ای، انتظارات تورمی رشد یافت و به‌دنبال آن نیز بازار ارز با افزایش نرخ روبه‌رو شده و در نهایت مکانیزم عرضه و تقاضا از این محرک متاثر شده است.

    وی با بیان اینکه در نوسان ارزی عوامل متعدد سهیم هستند، گفت: عواملی نظیر ذخایر ارزی در سایر کشورها، کسری بودجه، ناترازی‌های خارجی و… می‌تواند بر تحولات بازار ارز تاثیر بگذارد و باید این نکته را مدنظر قرار داد که نوسان‌های ارزی در طول زمان با واقعیت نرخ تورم تعدیل خواهد شد.

    نایب ‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: تثبیت نرخ ارز به‌صورت اسمی از اهمیت چندانی برخوردار نیست و تجربه‌های مشابه سال‌های ۹۰ الی ۹۵ در بازار ارز می‌تواند آثار مخربی را به بار بیاورد؛ دولت باید تا اتخاذ سیاست‌های صحیح و ثبات اقتصادی، نرخ حقیقی ارز را ثابت نگه دارد؛ در واقع باید اجازه داد که نرخ ارز متناسب با شرایط اقتصادی و میزان تورم، تثبیت و تعدیل بشود.

    وی با اشاره به اینکه تثبیت نرخ ارز موجب پیش‌بینی‌پذیر شدن اقتصاد خواهد شد که این موضوع نیز شاه‌کلید توسعه کشور است، گفت: به هر میزان که نرخ ارز حقیقی تثبیت بشود، بخش‌های مختلف اقتصادی همچون تولید و تجارت نیز تقویت خواهد شد و این امر اثر ماندگاری در اقتصاد کلان و خرد دارد.

    عباس آرگون در پایان با اشاره به سیاست‌های بانک مرکزی، خاطر نشان کرد: در حقیقت می توان به این موضوع اشاره کرد که مدیریت انتظارات را می‌توان بعنوان یکی از اصلی‌ترین راهکارهای ایجاد توازن در بازار ارز، دانست وبر این مسئله پارامترهای بسیاری حاکم است که تمامی این آنها در اختیار بانک مرکزی نمی باشد اما با این حال بانک مرکزی توانسته عملکرد خوبی را طی ۸ ماه گذشته به ثبت برساند. در بازه زمانی مذکور نسبت به گذشته مدیریت بهتری در بازار ارز رقم خورده که این امر نیز ناشی از مدیریت تقاضا، سیاست‌های کنترلی در تخصیص ارز دولتی و کارکرد بهینه مرکز مبادله ارزی بوده است؛

    امیدواریم در آینده نزدیک شاهد سیاست‌های صحیحی با درنظرگیری واقعیت‌های اقتصادی اتخاذ بشود و شاهد ثبات نرخ ارز حقیقی باشیم.

    نویسنده: مهندس حمیدرضا محمدیاری
    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *