×
×

معیشت بازنشستگان
معیشت‌بازنشستگان در سایه متناسب‌سازی حقوق‌بهبود می‌یابد

  • کد نوشته: 51948
  • ۱۴۰۲-۱۱-۲۸
  • ۰
  • بازار کسب کار آنلاین - محمد مخبر معاون اول رییس جمهور از عزم دولت سیزدهم برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان در آیین تجلیل از بازنشستگان و مستمری‌بگیران نمونه سازمان تامین اجتماعی، سخن گفت و این وعده را داد که تا پایان این دولت، این موضوع حل شده و به زودی حداقل حقوق ماهیانه آنها به ۱۰ میلیون تومان نزدیک می‌شود.
    معیشت‌بازنشستگان در سایه متناسب‌سازی حقوق‌بهبود می‌یابد
  • تبلیغ هدفمند

    یکی از کلیدی‌ترین اقدامات سازمان‌ها و صندوق‌های بازنشستگی موضوع پرداخت مستمری به بازنشستگان  می باشد  که در حال حاضر  بخش اعظمی از منابع سازمان‌های بیمه گر برای گروه مستمری‌بگیران و افراد بازنشسته هزینه می‌شود و همچنان متناسب‌سازی حقوق یکی از مهمترین مطالبات و دغدغه بازنشستگان است تا بتوانند از پس مخارج زندگی برآیند.

    بازار کسب کار آنلاین – محمد مخبر معاون اول رییس جمهور ۱۶ بهمن جاری در آیین تجلیل از بازنشستگان و مستمری‌بگیران نمونه سازمان تامین اجتماعی، از عزم دولت سیزدهم برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان سخن گفت و این وعده را داد که تا پایان این دولت، این موضوع حل شده و به زودی حداقل حقوق ماهیانه آنها به ۱۰ میلیون تومان نزدیک می‌شود.

    وی با گوشزد این نکته که از منظر دولت حقوق حداقلی ماهانه ۶ میلیون تومان برای بازنشستگان تامین اجتماعی مورد قبول نبوده و باید هرچه سریعتر مساله افزایش حقوق آنان رفع شود که پرداخت بدهی دولت به این سازمان را می توان یکی از راهکارها  دانست و در همین  راستا دولت ارزشمندترین بنگاههای خود را به تامین اجتماعی واگذار کرده است.

    واقعیت این است که از خدمات ۱۸ صندوق بیمه‌ای در کشور حدود ۵ تا ۶ میلیون بازنشسته و مستمری‌بگیر برخوردارند و بهبود شرایط زندگی و معیشت آنان نیاز به نگاه جدی دولت در حوزه سیاست گذاری های کلان و نیز متناسب سازی دریافتی آنان با شاغلان دارد و عزم دولت برای بهبود سطح درآمدی بازنشستگان نشان می دهد که میزان مستمری بازنشستگان و مستمری بگیران کفاف زندگی آنان را نمی‌دهد.

     

    نگاهی به وضعیت حقوق بازنشستگان

    بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی با جامعه آماری چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بخش اعظمی از جامعه بازنشستگان کشور را به خود اختصاص داده‌اند که براساس آمارهای این سازمان ۷۰ درصد آنان حداقل‌بگیر با پایین‌ترین رقم حقوقی و ۳۰ درصد در سایر سطوح هستند.

    مستمری پرداختی سازمان تامین اجتماعی به بازنشستگان و مستمری بگیران تحت پوشش خود به واسطه اینکه برخی از حداقل‌بگیران ۱۰ سال سابقه بیمه‌پردازی دارند و برخی دیگر نیز به دلیل از کار افتادگی یا بازماندگی کمتر از ۳۰ سال میانگین پرداختی بیمه در این سازمان را دارند، نسبت به سایر صندوق های بازنشستگی متفاوت است و اغلب آنان به مراتب مستمری کمتری از بازنشستگان ۳۰ ساله تامین اجتماعی و نیز دیگر صندوق‌های بیمه دریافت می‌کنند.

    صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان دومین صندوق بزرگ کشور با یک میلیون و ۷۰۰ هزار وظیفه‌بگیر و بازنشسته تحت پوشش اکنون به بیش از یک میلیون و ۳۲۷ هزار و ۹۷۵ حقوق و مستمری بازنشستگی پرداخت می‌کند. میانگین حقوق‌بگیران این صندوق در پایان شهریور سال ۱۴۰۲ به عدد ۱۱ میلیون و ۲۹۱ هزار تومان رسیدکه این رقم در شهریور سال گذشته هفت میلیون و ۹۵۲ هزار تومان بود.

    دیگر صندوق‌های بازنشستگی مانند صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح و صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر نیز وضعیت مشابهی دارند و میزان حقوق دریافتی مستمری‌بگیران و بازنشستگان در همه صندوق‌های بیمه‌ای در کشور نشانگر پایین بودن میزان مستمری و ناکافی بودن مستمری دریافتی آنان است.

    پایین بودن متوسط مستمری نسبت به هزینه خانوار

    یکی از روش های سنجش اینکه آیا درآمد بازنشستگان کفاف هزینه های زندگی آنان را می دهد یا نه، اطلاعاتی است که مرکز آمار ایران به عنوان منبع اصلی تولید اطلاعات مستند اقتصادی ارایه می‌کند.

    متوسط مستمری نسبت به هزینه خانوار یکی از شاخص‌های مهم بیمه‌ای برای ارزیابی سطح کفایت مستمری‌های بازنشستگی محسوب می‌شود که با یکدیگر رابطه مستقیم دارند؛ هر چقدر میزان مستمری رو به افزایش باشد، بازنشستگان هم از توان مالی بیشتری برخوردار می شوند.

    این شاخص که از تقسیم متوسط مستمری مستمری‌بگیران بر متوسط هزینه یک خانوار به دست می‌آید، نشانگر این است که میزان حقوق دریافتی یک مستمری‌بگیر چند درصد از هزینه‌های زندگی او را پاسخ می‌دهد.

    به اذعان کارشناسان و مسئولان، در شرایط کنونی با وجود اقدامات انجام شده در سال های اخیر برای بهبود معیشت بازنشستگان، همچنان میزان مستمری دریافتی این قشر کفاف زندگی آنها را نمی‌دهد و عوامل کلان اقتصادی همچون سطح بالای تورم مواد خوراکی و سبد هزینه خانوار از جمله علل اصلی آن به شمار می‌رود.

    از سوی دیگر مرکز آمار ایران، مرداد امسال میانگین هزینه سالانه یک خانوار شهری را در سال ۱۴۰۱ برابر ۱۳۷ میلیون تومان و یک خانوار روستایی را ۷۹ میلیون تومان اعلام کرد؛ در مقابل متوسط درآمد اظهار شده یک خانوار شهدی حدود ۱۶۷ میلیون تومان بوده که نسبت به سال قبل از آن ۴۸.۵ درصد رشد داشته است. همچنین متوسط درآمد سالانه یک خانوار روستایی در سال ۱۴۰۱ حدود ۹۸ میلیون تومان برآورد شده که رشد ۵۴.۸ درصدی ثبت کرده است.

    بر این اساس، متوسط درآمد یک خانوار شهری در یک ماه حدود ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بوده رقمی که به میانگین حقوق بگیران صندوق بازنشستگی کشوری نزدیک شده اما با متوسط دریافتی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی فاصله دارد.

     

     درآمد و هزینه سالانه خانوار شهری و روستایی در سال ۱۴۰۰

     

    متناسب‌سازی حقوق و بهبود معشیت بازنشستگان

    یکی از سیاست‌هایی در سال‌های اخیر برای بهبود معیشت بازنشستگان متناسب‌سازی حقوق است که برای این قشر مطرح شده است؛ این موضوع در جریان تصویب بودجه ۱۴۰۳ به یکی از محورهای اصلی و اختلافی دولت و مجلس تبدیل شد چرا مجلس بر اعمال متناسب سازی حقوق بازنشستگان طبق مصوبه برنامه هفتم توسعه (که هنوز به قانون تبدیل نشده است) تاکید داشت و در نهایت مقرر شد با افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده، منابع حاصل از آن صرف متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و صندوق فولاد شود.

    بر این اساس و در صورت ابلاغ بودجه مصوب مجلس، سال آینده بار دیگر حقوق بازنشستگان صندوق بازنشستگی لشکری و کشوری ترمیم می شود اما این مصوبه برای بازنشستگان تامین اجتماعی صادق نیست زیرا سازمان بازنشستگی متصل به بودجه عمومی کشور است اما سازمان تامین اجتماعی یک نهاد عمومی غیردولتی محسوب می‌شود که منابع و مصارفی خارج از بودجه سنواتی دارد.

    البته باید در نظر داشت که در مصوبه برنامه هفتم احکامی هم برای بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در نظر گرفته شده است تا دریافتی آنان نیز در طول اجرای این برنامه ترمیم شود.

    بر اساس بند الحاقی به ماده ۲۹ برنامه هفتم، سازمان تامین اجتماعی مکلف است با تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در طول سه سال اول برنامه نسبت به متناسب سازی مستمری بازنشستگان غیرحداقل بگیر اقدام نماید به نحوی که در پایان سال سوم برنامه، نسبت مستمری بازنشسته به حداقل دستمزد همان سال، با ۹۰ درصد نسبت اولین مستمری بازنشستگی به حداقل دستمزد سال برقراری مستمری، متناسب گردد.

    این متناسب سازی در سال اول به میزان ۴۰ درصد و در سال‌های دوم و سوم هر کدام ۳۰ درصد ما به التفاوت تا ۹۰ یاد شده خواهد بود.

    میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی به تازگی درباره متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تحت پوشش این سازمان گفته است: اگر این قانون ابلاغ شود، مکلف به اجرای آن هستیم همان‌طور که سازمان تامین‌ اجتماعی در سه مرحله متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را اجرا کرده است.

    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *