×
×

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی
آتش جان۷هکتاراز زیستگاه قوچ اوریال راگرفت

  • کد نوشته: 8931
  • ۱۳۹۹-۰۶-۳۱
  • ۰
  • اینکه شخصی به عمد آتش را به جان عرصه های طبیعی انداخته را باید با واکاوی و کارشناسی های اصولی و ساختار با شرایط روز مورد بررسی قرار داد و اینکه دید این عمل برای چه و چرا انجام شده که منجر به از بین رفتن بیش از 7 هکتار از عرصه های طبیعی و نابودی آن و ایجاد هزینه ای گزاف برای مهار آن شده آیا نه اینکه می توان یکی از مشکلات موجود را شرایط بد اقتصادی جامعه دانست .
    آتش جان۷هکتاراز زیستگاه قوچ اوریال راگرفت
  • تبلیغ هدفمند

    بیش از ۷ هکتار از مراتع خراسان شمالی در آتش سوخت

    وقوع آتش‌سوزی در شبانه‌روز گذشته ۷.۷ هکتار از مراتع شمال‌شرق استان خراسان شمالی در شهرستان‌های شیروان و فاروج را خاکستر کرد.

    مهدی اله پور- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: امروز حدود ۱.۲ هکتار از عرصه های مرتعی منطقه حفاظت شده گلیل، واقع در بخش سرحد شهرستان شیروان طعمه حریق شد در آتش سوخت.

    مهدی اله پور با اشاره به مهار آتش تا ظهر امروز، اظهار داشت: بررسی ها مشخص کرد که این آتش سوزی به وسیله یکی از عشایر منطقه گلیل به صورت عمدی صورت گرفته است که وی شناسایی شده و در این خصوص پرونده ای تشکیل و برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی ارسال شده است.

    فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی نیز از بروز آتش سوزی در سطح ۶.۵ هکتار از پهنه‌های طبیعی محدوده روستای چوکانلوی فاروج خبر داد و گفت: این حادثه آتش سوزی نیمه شب گذشته روی داد که با تلاش شبانه نیروهای حفاظتی منابع طبیعی فاروج و شیروان و نیروهای مردمی مهار شد.

    سرهنگ موسی الرضا حیاتی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، علت وقوع این آتش سوزی را نامعلوم دانست و اظهار داشت: این آتش سوزی سه ساعت به طول انجامید که کارشناسان منابع طبیعی در حال برآورد میزان خسارات وارده هستند.

    آتش جان۷هکتار از مراتع خراسان شمالی را گرفت
    آتش جان۷هکتاراز زیستگاه قوچ اوریال راگرفت

    منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی با ۱۸ هزار هکتار وسعت در شمال شهرستان شیروان و مرز بین ایران و ترکمنستان قرار دارد که دارای ذخیره گاه غنی و ارزشمند گیاهی و جانوری است.

    این منطقه در ۸۵ کیلومتری شهر شیروان قرار دارد که با توجه به دارا بودن ویژگی‌های خاص طبیعی از جمله جنگل‌های انبوه ارس و گوناگونی پوشش گیاهی و نیز زیست خالص ترین قوچ اوریال، در ۲۷ تیرماه ۱۳۵۰ به عنوان منطقه حفاظت شده زیست محیطی اعلام شده است.

    منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی دارای آب و هوایی عموما کوهستانی، با شیب های تند و دره های عمیق و صخره های مرتفع است، این منطقه قسمتی از رشته کوه های موسوم به کپه داغ را تشکیل می دهد و از مناظر زیبایی برخوردار است.

    نکته قابل تامل بازار کسب کار :

    آتش جان۷هکتار از زیستگاه قوچ اوریال را گرفت

    اینکه شخصی به عمد آتش را به جان عرصه های طبیعی انداخته را باید با واکاوی و کارشناسی های اصولی و ساختار با شرایط روز مورد بررسی قرار داد و اینکه دید این عمل برای چه و چرا انجام شده که منجر به از بین رفتن بیش از ۷ هکتار از عرصه های طبیعی و نابودی آن و ایجاد هزینه ای گزاف برای مهار آن شده آیا نه اینکه می توان یکی از مشکلات موجود را شرایط بد اقتصادی جامعه دانست .

    اگر بتوان برای مردم منطقه از وجود منایع طبیعی اطراف ایجاد اشتغال و درآمد زائی ایجاد کرد می توان از بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی که منجر به اتفاق چنین حوادثی می شود جلوگیری کرد و منجر به افزایش اشتغال و ماندگاری روستاییان در منطقه سکونت و جذب گردشگر و در نهایت ارز آوری به منطقه شد.

    همانگونه که در این خبر به ان اشاره شده است منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی با وسعت بیش از ۱۸ هزار هکتار در شمالی ترین نقطه شهرستان شیروان و هم مرز با ترکمنستان است که در خود جنگل های انبوه ارس باران و پوشش غنی گیاهی و زیستگاه خالص ترین قوچ اوریال معرفی شده که همراه با جذاب ترین آب و هوای کوهستانی که دارای شیب و نشیب های فراوانی برای دل ربایی کردن چشم و روح هر گردشگری آفریده شده است که مسئولین ذیربط استانی باید با در نظر گرفتن این قطب نهان اقتصادی که مملو از ارز آوری است را با نگاه اقتصادی و واگذاری آن به مردم منطقه جهت حفاظت و افزایش گردشگری نگریسته و با جذب سرمایه گذارهای داخلی و خارجی موجب افزایش درآمد و اشتغال مردم منطقه گردند .

    که این امر خود می تواند علاوه بر جلوگیری از شکار غیر مجاز توسط اهالی منطقه موجب آبادانی و مانع از عواملی همچون به آتش کشیدن این سرمایه ملی چه به عمد و یا غیر عمد شوند. چرا که دیگر مردم خود را مالک اراضی دانسته و از هر گونه حادثه احتمالی به قطع جلوگیری خواهند نمود.

    نویسنده: حمیدرضا محمدیاری
    منبع: بازار کسب کار

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *