×
×

گفتگو با محمدرضا کیوانفر فیلمساز برجسته گلستانی؛
زیست‌بوم‌گلستان آماده برای فستیوال‌های‌بزرگ

  • کد نوشته: 24146
  • ۱۳۹۹-۱۱-۲۷
  • ۰
  • فیلم سینمایی در میان تپه ها اولین فیلم بلند محمدرضا کیوانفر هنرمند گلستانی است که تا کنون توانسته به 11 فستیوال بین‌المللی سینمایی راه یابد.داستان این فیلم که در مرزهای ایران و ترکمنستان ضبط شده است روایت متفاوتی از زندگی عشایر ترکمن استان گلستان است.
    زیست‌بوم‌گلستان آماده برای فستیوال‌های‌بزرگ
  • تبلیغ هدفمند

    محمدرضا کیوانفر متولد سال ۱۳۶۳ زاده گرگان که سابقه شاگردی استاد عباس کیارستمی را در کارنامه خود دارد ، این روزها با اولین فیلم بلند سینمایی‌اش حرف های زیادی در جهان سینمایی دارد.

    زیست‌بوم‌گلستان آماده برای فستیوال‌های‌بزرگ

    فیلم سینمایی در میان تپه ها اولین فیلم بلند محمدرضا کیوانفر هنرمند گلستانی است که تا کنون توانسته به ۱۱ فستیوال بین‌المللی سینمایی راه یابد.داستان این فیلم که در مرزهای ایران و ترکمنستان ضبط شده است روایت متفاوتی از زندگی عشایر ترکمن استان گلستان است.

    ماجرا با ورود یک سرباز معلم به روستا آغاز می شود که برای تدریس به کودکان راهی آن منطقه شده و در آنجا با چالش ای زیادی از جمله تعصب، آموزش، بهداشت و … روبرو می شود.

    محمدرضا کیوانفر با هنرمندی تمام و با مشاوره مرحوم کیارستمی توانست این چالش ها را به گونه ای متفاوت به تصویر بکشد و باعث می شود که جادوی سینما که با هنر ناب وی درآمیخته شما را به تفکر عمیقی فرو ببرد.

    به همین بهانه مریم جعفری خبرنگار بازار کسب و کار پارس با این هنرمند نام آشنای گلستانی گفتگویی انجام داده که خواندنش خالی از لطف نیست.

    + چطور وارد هنر سینما شدید؟

    من از سال  ۱۳۸۰ در کلاسهای عکاسی ثبت نام کردم و با این که سابق بر آن در دنیای هنر با نقاشی و مجسمه‌سازی حضور داشتم اما فعالیت جدی هنری من از همان زمان و با ورود به کلاس های عکاسی آغاز شد. در ادامه تدوینگری را آموزش دیدم و شروع به ساختن فیلم های کوتاه و مستند کردم و در نهایت اولین فیلم بلند سینمایی خودم را به نام «در میان تپه ها» ساختم.

     + راجع به فعالیت های هنری تان که در این سال ها به آن مشغولید صحبت کنید. 

     من از سال ۱۳۸۵ در دانشگاه در رشته عکاسی تدریس می کنم و به صورت حرفه‌ای مشغول عکاسی هستم.همچنین کیوریتور  نمایشگاه های مختلف عکاسی در اروپا و ایران نیز هستم. تا کنون در فستیوال های مختلف عکاسی و سینمایی  اعم از خارجی و داخلی شرکت کرده ام  و جوایز متعدد عکاسی،  جایزه بهترین مستند از جشنواره TUFF  تورنتو در سال ۲۰۱۴،  جایزه بهترین فیلم کوتاه شیکاگو در سال ۲۰۱۳ بخشی از جوایز هنری من است. اخیراً مجموعه عکس «جایی که من مردم» که روایت تنهایی انسان در دوران کرونا است برنده جایزه بخش پولاروید جشنواره عکس لیتوانی شده است.

    + فیلم در میان تپه ها مورد توجه بین المللی قرار گرفت, در خصوص حضور و جوایز جهانی این فیلم توضیحاتی بفرمایید.

    در میان تپه ها تاکنون ۱۱ حضور بین المللی داشته است که  در سال ۲۰۱۹ با جشنواره بوسان کره جنوبی افتتاح شد و پس از آن  در وزول  فرانسه،  سایروس تورنتو، هاینیان  چین، گنت بلژیک، کازان روسیه، اسکرین پاور لندن، بارسلون اسپانیا، گوتنبرگ سوئد و  اخیراً نیز در بیست و دومین فستیوال رینبو لندن حضور دارد. همچنین در میان تپه ها در جشنواره منا هلند نیز جایزه بهترین فیلم را از آن خود کرده است.

      + ایده ساخت فیلم در میان تپه ها چگونه به ذهن شما رسید؟ 

     داستان فیلم در حقیقت با دیدن عکسی که ابوالفضل نسایی عکاس توانمند گلستانی از یک مدرسه در مناطق عشایری مراوه تپه گرفته بود به ذهن من خطور کرد. با سفر به مراوه تپه  و بررسی آن فضا  و تحقیقاتی که انجام دادم کم کم آن جرقه تبدیل به شعله شد و باعث شد که من ایده خود را عملی کنم.

      + نگارش فیلمنامه و ساخت فیلم چقدر زمان برد؟  

    من در سال ۸۹ که در کلاسهای استاد کیارستمی شرکت کرده بودم و آنجا ارتباطمان شکل گرفت، ایده خود را با ایشان مطرح کردم و تا پایان دوره که سال ۹۰ بود  تحقیق و نگارش فیلمنامه و انتخاب بازیگر ها انجام شد.  اما به خاطر ماهیت سینمای مستقل که هدف روشنگری و آموزش دارد  و بدلیل عدم حامی مالی در این فضا کار کردن بسیار سخت است.چون ما به سرمایه و بودجه خودمان متکی بودیم کار به یکباره جلو نرفت و مدت زیادی طول کشید تا ضبط فیلم، تدوین و ویرایش آن انجام شود و سرانجام در سال ۲۰۱۹ فیلم در فستیوال بوسان کره جنوبی که به اسکار آسیا معروف است افتتاح شد.

     + استاد کیارستمی مشاور شما بودند در این پروژه، همکاری با ایشان چه حس و حالی داشت؟ 

     فوق العاده بود. استاد کیارستمی یکی از افراد پیشرو در سینمای مستقل جهان بودند و برای من افتخاری است که در عصری زندگی کرده ام که ایشان نیز زندگی می کردند. من در پروژه‌های زیادی افتخار همراهی با ایشان را داشتم و همیشه باعث افتخار من بود که شاگرد ایشان بودم. ایشان در تغییر نگاه من تاثیر فراوانی گذاشتند و من از زمانی که سینمای ایشان را شناختم متوجه تفاوت آن با سینمای رایج جهان شدم. از آن زمان آرزوی دیدار با ایشان را داشتم که اتفاق بزرگتری برای من افتاد و افتخار همراهی و همکاری ایشان نصیب من شد و این یک اتفاق بزرگ در زندگی من بود.

    +  راجع به اکران ویژه‌ی در میان تپه ها صحبت کنید چگونه این ایده به ذهن شما رسید؟

     در میان تپه ها دو اکران در ایران داشت. اول در ابتدای سال ۲۰۱۹ در خانه هنرمندان در جشن تصویر سال و دیگری در محل فیلمبرداری فیلم.  من برای جبران محبت و حس خوبی که مردم آن منطقه به من منتقل کردند  تصمیم گرفتم که فیلم را در آن منطقه نمایش بدهم. با تهیه یک دستگاه کوچک و یک پرده در همان خانه‌ای که در میان تپه‌ها ضبط شده بود با همان آدم هایی که در فیلم بازی کرده بودند آن را  اکران کردیم و این کار برای من خیلی لذت بخش بود و من وظیفه خودم دانستم که این کار را انجام بدهم.

    + با توجه به شرایط و  بینش حال حاضر  اگر قرار بود چیزی به فیلم اضافه یا از آن کم کنید چه چیزی خواهد  بود؟ آیا این کار را انجام می دادید؟ 

     کسانی که به پیشرفت علاقه‌مند باشند و در مسیر رو به جلو حرکت کنند قطعاً بعد از اتمام خلق اثرشان نواقصی در آن پیدا می کنند. من در زمانی که این فیلم را ساختم با تمام دانش، انرژی و سرمایه‌ام آن کار را انجام دادم که این سه مورد الان تغییر کرده است. بیشتر مطالعه کردم و به اطلاعاتم افزوده شده، شرایط مالی و دیدگاه من تغییر کرده است. که این موارد باعث می‌شود اگر من قرار بود امروز فیلم در میان تپه ها را بسازم یقیناً اتفاق دیگری در این فیلم می افتاد. ولی هرگز از اثری که خلق کردم پشیمان نیستم چراکه آن زمان با تمام آنچه که داشتم این فیلم را ساختم و چون با عشق و علاقه این کار را انجام دادم نتیجه کار از آنچه که انتظار داشتم فراتر نیز بوده است.

    + از جامعه هنری استان گلستان چه توقعی دارید؟  

    ما با کمک دوستان ارتباط خوبی با مردم سایر نقاط دنیا داریم. با هنرمندانی از فرانسه و سوئیس دوره‌های آموزشی برگزار می‌کنیم و با سوئد و ترکیه نیز ارتباط هنری پایداری داریم. الان زمانی است که جهان به سمت دوستی و کار در حرکت است و مهم نیست که شما در کجای این جهان هستید فقط کافی است که با تمام توان و انرژی کار کنید تا بتوانید این ارتباط را حفظ کنید.  تنها توقع من از جامعه هنری گلستان این است که  تولید کارهایشان را متوقف نکنند و رو به جلو حرکت کنند.چرا که هرچقدر این اتفاقات و ارتباطات در استان ما که یک استان با ظرفیت بالا است , صورت پذیرد اثرات مثبت و نتیجه‌اش در زندگی ما نمود پیدا می‌کند. گلستان گنجینه ایده و طرح و فضا است. من به شخصه تا زمانی که بتوانم در این استان می مانم و به ساختن فیلم ادامه می دهم. این استان ظرفیت های زیادی در شاخه های هنری دارد و بوم و زیست این منطقه  برای فستیوال های بزرگ ادبی، هنری، موسیقی، تئاتر و …  آماده است. امیدوارم که جامعه هنری گلستان دست به دست هم بدهند و این استان را به قطب هنری ایران تبدیل کنند.

     + در حال حاضر به چه کاری مشغول هستید؟ آیا باز هم قصد ساخت فیلم بلند را دارید؟

     بله. در حال حاضر در تدارک فیلم جدیدم هستم. نگارش فیلمنامه تمام شده و انتخاب بازیگر و محل فیلمبرداری آن شروع شده‌ است. همچنین با یک کمپانی در سوئد برای جذب سرمایه وارد مذاکره شده ایم. قصه این فیلم نیز مربوط به مردم بومی گلستان  و به زبان ترکمنی است. تمام تلاشمان را می‌کنیم که در بهار سال آینده ضبط آن آغاز شود.

     در انتها با آرزوی موفقیت برای این هنرمندی گلستانی امیدواریم در آینده شاهد درخشش ایشان و سایر هنرمندان گلستانی در مجامع هنری باشیم.

    نویسنده: مریم جعفری
    منبع: بازار کسب و کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *