×
×

آغازمرمت حمام تاریخی عسگری

  • کد نوشته: 27320
  • ۱۳۹۹-۱۲-۲۷
  • ۰
  • به‌گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، معاون میراث‌فرهنگی این اداره کل اظهار داشت: قرارداد این پروژه به پیمانکار ابلاغ‌شده و عملیات مرمت در حال انجام است.
    آغازمرمت حمام تاریخی عسگری
  • تبلیغ هدفمند

    فصل جدیدی از مرمت حمام عسگری مربوط به دوران قاجاریه که در مجموعه کاروانسرای سبزه‌میدان شهر بجنورد واقع است، آغاز شد.

    آغازمرمت حمام تاریخی عسگری

    به‌گزارش روز سه شنبه روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، معاون میراث‌فرهنگی این اداره کل اظهار داشت: قرارداد این پروژه به پیمانکار ابلاغ‌شده و عملیات مرمت در حال انجام است.

    علی مستوفیان افزود: بنای حمام تاریخی، ساخته‌شده در اواخر دوره قاجار به مساحت ۳۰۵ مترمربع در شمال شرقی مجموعه کاروانسرای سبزه‌میدان بجنورد قرار دارد.

    معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی افزود: مجموعه سبزه‌میدان متشکل از یک کاروانسرا، حمام، راسته‌بازار، بازارچه‌ها و چند قهوه‌خانه از آثار دورۀ قاجار در شهر بجنورد است که در گذشته یکی از هسته‌های اصلی دادوستد محسوب و بیشتر جشن‌ها و آیین‌های اجتماعی در این محل برگزار می‌شد.

    مستوفیان با بیان اینکه مجموعه سبزه‌میدان با شماره ۱۴۲۲۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، عنوان کرد: هرساله اعتباراتی برای مرمت این بنای تاریخی اختصاص می‌یابد.

    ﻣﺠﻤﻮعه ﺳﺒﺰه‌ﻣﯿﺪان ﻣﺘﺸﮑﻞ از ﯾﮏ ﮐﺎرواﻧﺴﺮا، گرمابه، راﺳﺘﻪ ﺑﺎزار و ﭼﻨﺪ ﻗﻬﻮه ﺧﺎﻧﻪ از آﺛﺎر دوره ﻗﺎﺟﺎر در ﺷﻬﺮ ﺑﺠﻨﻮرد اﺳﺖ که در اﻃﺮاف آن ﺣﺠﺮه هایی نیز قرار دارد.

    ﺷﺎﺧﺺﺗﺮﯾﻦ اﺛﺮ اﯾﻦ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﮐﺎرواﻧﺴﺮا اﺳﺖ ﮐﻪ ﻃﺮح ﮐﻠﯽ آن از ﯾﮏ ﻣﯿﺎﻧﺴﺮا تشکیل شده و ﻗﺴﻤﺖﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﮐﺎرواﻧﺴﺮا از ﺟﻤﻠﻪ ﭘﺸﺖ ﺑﻐﻞ ﻗﻮسﻫﺎ ﺑﻪ ﺷﯿﻮه آﺟﺮﭼﯿﻨﯽ ﺧﻔﺘﻪراسته و آﺟﺮﻫﺎی ﻗﺎﻟﺒﯽ ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ ﺗﺰیین شده اﺳﺖ.

    ﺑﻨﺎی گرمابه نیز در ﺷﻤﺎل ﺷﺮﻗﯽ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻗﺮار دارد و ﺑﻪ ﺷﯿﻮه ﺣﻤﺎم ﻫﺎی ﺳﻨﺘﯽ ﻃﺮاﺣﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ. در اﯾﻦ ﻃﺮح ﭘﺲ از ورودی، رﺧﺘﮑﻦ وﺟﻮد دارد ﮐﻪ از ﻃﺮﯾﻖ ﯾﮏ راﻫﺮو ﺑﺎرﯾﮏ ﺑﻪ ﺳﺮﺑﯿﻨﻪ و ﮔﺮﻣﺨﺎﻧﻪ راه ﭘﯿﺪا ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *