×
×

مدیرکل مدیریت بحران استان اردبیل
وزش تندبادبهاری در اردبیل

  • کد نوشته: 28048
  • ۱۴۰۰-۰۱-۰۵
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب و کار به نقل از ایرنا، فرهاد عبدالعلی‌پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از روز گذشته پهنه گسترده‌ای از استان اردبیل با هوای توفانی مواجه شده و علاوه بر قطعی پراکنده برق در بعضی نقاط از جمله شهرستان‌های نمین ،مشگین‌شهر و گرمی خساراتی نیز به مبلمان شهری، تابلوها و بیلبوردها وارد کرده و شاخه‌های درختان و شیشه‌های بعضی از ساختمان‌های در معرض تندباد را شکسته است.
    وزش تندبادبهاری در اردبیل
  • تبلیغ هدفمند

    وزش تندباد بهاری در چهارمین روز نوروز مشکلاتی برای ساکنان پهنه مرکزی استان اردبیل پدید آورده است.مدیرکل مدیریت بحران استان اردبیل گفت: توفان با بیشینه سرعت ۱۱۵ کیلومتر در ساعت در بخش موران شهرستان گرمی ضمن قطعی برق، شیروانی تعدادی از واحدهای مسکونی را از جا کنده است.

    وزش تندبادبهاری در اردبیل
    وزش تندبادبهاری در اردبیل
    وزش تندبادبهاری در اردبیل

    به گزارش بازار کسب و کار به نقل از ایرنا، فرهاد عبدالعلی‌پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از روز گذشته پهنه گسترده‌ای از استان اردبیل با هوای توفانی مواجه شده و علاوه بر قطعی پراکنده برق در بعضی نقاط از جمله شهرستان‌های نمین ،مشگین‌شهر و گرمی خساراتی نیز به مبلمان شهری، تابلوها و بیلبوردها وارد کرده و شاخه‌های درختان و شیشه‌های بعضی از ساختمان‌های در معرض تندباد را شکسته است.  

    وی با استناد به اطلاعیه سطح ‌نارنجی هواشناسی مبنی بر ادامه این وضعیت از ساکنان استان اردبیل خواست موارد احتیاط را رعایت و از سفرهای غیرضروری ، استقرار در زیر ساختمان‌های نیمه‌کاره، روشن کردن آتش در فضاهای باز و اتراق در بستر ‌و حواشی رودخانه‌ها و مسیل‌ها تا زمان فروکش توفان و آرامش اوضاع جوی پرهیز کنند.

    بیشینه سرعت توفان در شهرستان مشگین‌شهر ۱۰۵ و در اردبیل ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ثبت شده و این در حالی است که برونداد تازه‌ترین نقشه‌های تراز میانی و ‌نزدیک به سطح زمین از ادامه هوای توفانی در پهنه مرکزی استان اردبیل تا عصر پنجشنبه حکایت دارد.

    به گزارش خبرنگار ایرنا، در عین حال  تندباد در اردبیل و بسیاری از نقاط این استان با ریزش رگباری باران همراه بوده و جلوه‌های دل‌انگیزی از فصل بهار را به تماشا گذاشته است.

    در اردبیل باد شدید ابرهای باران‌زا را بر فراز آسمان به حرکت در آورده است و هر ازگاهی پرتوهای آفتاب بهاری از لابه لای آنها فضای شهر را روشن می‌کند.

    ریزش دانه‌های ریز و درشت باران سطح زمین را مرطوب کرده و با جلوگیری از برخاستن گرد و غبار طراوت خاصی به فضای منطقه داده است.

    این دگرگونی هوا که ناشی از استقرار کم فشار چرخندی بر فراز منطقه بوده در دیگر شهرستان‌های استان اردبیل نیز هوا را بارانی کرده است.

    در این حال اعتدال بهاری و افزایش بیشینه دما به ۲۲ درجه بالای صفر طی چند روز اخیر براثر گرمباد و به شکوفه نشستن تعداد زیادی از درختان در سطح‌ منطقه اردبیل بسیاری از باغداران را از احتمال حاکمیت سرمای بهاره و وارد شدن زیان به درختان نگران کرده است.

    این درحالی است که الگوهای جوی از حاکمیت سرمایش چندین روزه بهاره بر پهنه گسترده‌ای از استان اردبیل از یکشنبه پیش رو ‌حکایت دارند.

    تندباد که اغلب از جانب جنوب‌غرب می وزد در اصطلاح محلی ساکنان اردبیل به گرمیج و در ‌گویش ترک زبانان غرب گیلان به گرمش موسوم است. ساکنان اردبیل در طول تاریخ از رهگذر این پدیده جوی که ثبت بیشینه سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت را در پیشینه دارد متحمل خسارات و تلفاتی شده‌اند.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *