مدیر ادارات آب و فاضلاب شهرهای بلداجی و گندمان و روستاهای تابعه با اشاره به استمرار خشکسالی‌ها و کاهش شدید منابع آب گفت: مشکل آب آشامیدنی روستای امام‌قیس شهرستان بروجن در این استان رفع شد.
×
×

رفع مشکل آب آشامیدنی روستای امام‌قیس در چهارمحال و بختیاری

  • کد نوشته: 33058
  • ۱۴۰۰-۰۴-۲۶
  • ۰
  • مدیر ادارات آب و فاضلاب شهرهای بلداجی و گندمان و روستاهای تابعه با اشاره به استمرار خشکسالی‌ها و کاهش شدید منابع آب گفت: مشکل آب آشامیدنی روستای امام‌قیس شهرستان بروجن در این استان رفع شد.
    رفع مشکل آب آشامیدنی روستای امام‌قیس در چهارمحال و بختیاری
  • تبلیغ هدفمند

    مدیر ادارات آب و فاضلاب شهرهای بلداجی و گندمان و روستاهای تابعه با اشاره به استمرار خشکسالی‌ها و کاهش شدید منابع آب گفت: مشکل آب آشامیدنی روستای امام‌قیس شهرستان بروجن در این استان رفع شد.

    فردین چهرازی تاکید کرد: مشکل آب آشامیدنی روستای امام‌قیس از سال ۱۳۹۴ آغاز شد و حفر سه حلقه چاه برای جبران کم‌آبی‌ها در این روستا پاسخ‌گو نبود.

    وی افزود: در سال گذشته با کمک یکی از خیران روستای امام‌قیس از طریق واگذاری یک حلقه چاه کشاورزی مشکل آب آشامیدنی این روستا رفع شد.

    چهرازی تصریح کرد: در سال‌جاری با اجرای چهار کیلومتر تعویض شبکه و حفر یک حلقه چاه آهکی جدید با ۱۵ میلیارد ریال اعتبار، مشکل آب آشامیدنی روستای امام‌قیس رفع و برنامه جیره‌بندی و قطعی آب در این روستا برطرف شد.

    وی یادآور شد: شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری برای تامین آب پایدار روستای امام‌قیس در آینده، به‌دنبال تخصیص زمین مورد نیاز است.

    مدیر ادارات آب و فاضلاب شهرهای بلداجی و گندمان و روستاهای تابعه با اشاره به مصرف سه برابری آب در روستای امام‌قیس از نیمه اردی‌بهشت‌ماه تا نیمه مردادماه اظهار داشت: مردم این روستا آب چشمه همه‌ناز را از ابتدای مهرماه هر سال تا اردی‌بهشت‌ماه سال بعد در اختیار این شرکت قرار می‌دهند.

    وی گفت: البته استمرار خشکسالی‌ها در چهارمحال و بختیاری باعث کاهش خروجی چشمه همه‌ناز امام‌قیس هم شده است.

    چهرازی به خشک شدن سه چشمه ویژه آبیاری باغ‌ها و درختکاری‌ها در روستای امام‌قیس اشاره و توصیه کرد: مردم در شرایط کنونی باید ضمن مدیریت مصرف و صرفه‌جویی در مصرف منابع آب، از آب آشامیدنی برای مصرف غیرآشامیدنی شامل صیفی‌کاری‌ها، درختکاری‌ها، باغ‌کاری، سیراب کردن دام‌ها و ساختمان‌سازی استفاده نکنند.

    وی افزود: هم‌اکنون هیچ‌گونه انشعاب غیرمجاز آب آشامیدنی در روستای امام‌قیس وجود ندارد.

    به گزارش ایرنا، ‌امام‌قیس از توابع شهرستان بروجن یک‌هزار و ۱۰۰ مشترک و پنج هزار نفر جمعیت دارد و در ۱۰۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

    هم‌اکنون به ۶۰ روستای چهارمحال و بختیاری آب‌رسانی سیار می‌شود و این در حالی است که این تعداد در ابتدای سال‌جاری ۲۹ روستا بوده است.

    در حال حاضر ۳۳۰ حلقه چاه برای تامین آب آشامیدنی مردم چهارمحال و بختیاری وجود دارد که از این تعداد ۲۰۰ حلقه نیاز به کف‌شکنی، اصلاح و جابجایی دارد.

    پس از یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی از مردادماه سال گذشته، تامین آب آشامیدنی و دفع فاضلاب در ۶۱۲ روستا و ۴۲ شهر چهارمحال و بختیاری در دستورکار این شرکت قرار گرفت.

    میزان نیاز آبی برای جمعیت ساکن در چهارمحال و بختیاری سالانه ۹۰ میلیون مترمکعب، اما توان برداشت از منابع در اختیار، حدود ۸۲ میلیون مترمکعب در سال است.

    چهارمحال و بختیاری ۳۴۰ هزار مشترک آب در نقاط شهری و روستایی دارد که ۹۵ درصد آب مورد نیاز این تعداد مشترک از طریق منابع زیرزمینی تنها پنج درصد از آب‌های سطحی تامین می‌شود.

    چهارمحال و بختیاری سرچشمه رودخانه‌های زاینده‌رود، کارون و بخشی از دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

    خشکسالی‌های اخیر از سال ۱۳۸۶ در چهارمحال و بختیاری آغاز شده و پیامدهای ناگواری بر منابع آب، محیط‌زیست و فعالیت‌های اقتصادی این استان به‌ویژه در بخش کشاورزی داشته است.

    چهارمحال و بختیاری ۱۰ شهرستان و افزون‌بر ۹۷۹ هزار نفر جمعیت دارد.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *