جامعه اسلامی ایران باتوجه به اعتقادات مذهبی،منش مهربانی و عطوفت و انسجام خانواده نبایدبامعظلاتی همچون اعتیادآلوده شود.
×
×

چه کسی مسئول است؟
اعتیاد،پدر خوانده ی آسیب های اجتماعی

  • کد نوشته: 34655
  • ۱۴۰۰-۱۱-۱۷
  • ۰
  • جامعه اسلامی ایران باتوجه به اعتقادات مذهبی،منش مهربانی و عطوفت و انسجام خانواده نبایدبامعظلاتی همچون اعتیادآلوده شود.
    اعتیاد،پدر خوانده ی آسیب های اجتماعی
  • تبلیغ هدفمند

    جامعه اسلامی ایران باتوجه به اعتقادات مذهبی،منش مهربانی و عطوفت و انسجام خانواده نبایدبامعظلاتی همچون اعتیادآلوده شود.

    فراوانی مواد مخدرومعظل بیکاری دام های اعتیاد فراوانی پیش روی جوانان و نوجوانان گذشته است.ازآنجایی که پاک بودن جامعه اسلامی ایران بسیار ضروری است.
    اعتیاد تنها یک بیماری فردی نیست.ناهنجاری جدی است که جامعه را آزار می دهدوفردمعتاد رامی توان یک بیمار تصورکرد.اعتیاد یک معضل بزرگ اجتماعی است،آسیب های اجتماعی قابل پیشگیری،کنترل ودرمان هستند.
    جهان امروز با مشکل اعتیاد دست به گریبان است.اعتیاد خانواده ها را فرو می پاشد،امروزه اعتیاد دیگر یک آسیب اجتماعی محسوب نمی شود بلکه به یک معظل تهدیدکننده امنیت اجتماعی تبدیل شده است و باید هر چه زودتر این معظل راپیشگیری کرد.
    ضرورت توجه به مراکز اجتماعی و سرپناه های شبانه روزی چه در قسمت آقایان و بانوان ضروری است کمک کنیم که به آغوش خانواده برگردند. بستن کمپ ها کار مناسبی نیست و باید با رعایت پروتکل های بهداشتی فعالیت کنند.

    بررسی های متعدد نشان از آن دارد که اگر کودک مورد توجه خانواده واقع نشود واز خانواده طرد شودوبیش ازحدمورد توجه و حمایت واقع شود آماده ناسازگاری متجاوز به حقوق دیگران خواهدشد کودکانی که از خانواده طرد شده باشند با محرومیت عاطفی و نبود مهر مادری روبرو بوده اند با ترک مدرسه و خانه ناسازگاری با جامعه،رفتار نادرست رابروزمی دهندوسرنوشت خوبی درانتظار آنان نیست.
    حمایت بیش از اندازه پدرومادر نیز سبب می شود که کودک یا نوجوان بسیار پرتوقع ولوس بار آید وکم کم دچار سازش با دیگران دچار می شود.
    رابطه صحیح پدر و مادر با فرزند سبب می شود که شخصیت فرزندسیر طبیعی داشته وازانحراف در امان بماند ،و رشد صحیح شخصیت فرزند منوط به برقراری رابطه بین همه اعضای خانواده است ،خانواده تاثیر عمیقی در رشد فرزند دارد و شخصیت اورا پی ریزی می کند اگر محیط خانواده سالم باشد کودک محبت را یاد می گیرد ودارای اعتماد به نفس بالایی می شود.


    به فرزندان خود بیاموزیم فقط به خاطر سلامتی و آینده خودشان در مواجه باتعارف های دوستانه و تشویق به مواد مخدر بی تعارف ((نه)) بگویند.
    پیشگیری بهترین و مهمترین راه مقابله با مواد مخدر است.
    یکی از راه های پیشگیری در جامعه، آموزش به دانش آموزان است.باید از ناهنجاریها در حوزه مبارزه با مواد مخدرجلوگیری شود بیشترین سرقت های فرد مربوط به معتادان است.
    گل دومین مخدر مصرفی کشور است .گل ضربان قلب را بالا می برد واحساس بی قراری و باعث توهم می شود.
    اعتیاد آتشی است که وقتی بر دامن زندگی بیفتد تروخشک را باهم می سوزاند ورحم ندارد .برای رهایی از منجلاب حوادث هیچ وقت دیر نیست.

    اعتیاد،پدر خوانده ی آسیب های اجتماعی

    یک کارشناس امور خانواده در رابطه با بحث اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر معتقد است که نقش خانواده در پیشگیری نوجوانان و جوانان از مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی پررنگ‌تر و هوشیاری خانواده بهای پیشگیری مؤثر از اعتیاد است.
    وی با بیان این‌که بهای پیشگیری مؤثر از اعتیاد جوانان هوشیاری همیشگی والدین و اعضای مؤثر خانواده است ادامه داد جوانی نمایانگر رشد، بلوغ و تشکیل عادت‌های پایدار فردی است و دوره ای است که با گذر از انواع هیجان‌ها، آشوب‌ها و آشفتگی‌های روحی و روانی گوناگون به سوی رشد اجتماعی سالم در حال تحول است.
    نتایج تحقیقات مختلف ثابت کرده‌است نوجوانان و جوانانی که ارتباط صمیمانه و نزدیکی با اعضای خانواده‌شان دارند و از بودن در جمع آن‌ها احساس رضایت و شادی می‌کنند کمتر به‌دنبال رفتارهای ناسالم می‌روند والدین باید سعی کنند الگوی رفتاری خوبی برای فرزندان نوجوان خود باشند و والدینی که خود سیگار می‌کشند یا در مصرف داروهای مسکن و خواب‌آور افراط می‌کنند یا نگرش و دیدگاه شفاف و مشخصی در برابر مصرف مواد مخدر به فرزندانشان ارائه نمی‌کنند راه را برای انحراف و تصمیم‌گیری‌های نامناسب جوانان هموار می‌سازند.
    وی خاطرنشان کرد :والدین باید اجازه دهند احساس مسئولیت، ارزشمندی و خودکار آمدی در فرزندان شان رشد یابد.
    این کارشناس امور خانواده اظهار کرد :باید والدین فرصت‌هایی را برای نوجوانان ایجاد کنند تا مسئولانه درباره کارهای روزانه خود تصمیم‌گیری کنند .
    وی تاکید کرد: هر اندازه که تاثیر دوستان و همسالان بر افراد زیاد شود، نقش والدین برای هدایت او کم‌رنگ‌تر خواهد شد،بنابراین نقش اصلی تحقق رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر را والدین ایفا می‌کنند که باید به‌درستی آموزش داده و در نوع رفتارهای تربیتی و برخوردی خود با فرزندان تجدیدنظر کنند .
    مواد مخدر و الکل موادی هستند که منجر به تغییرات اساسی در تفکر، رفتار و عواطف افراد می‌شوند.
    یک درمانگر اعتیاد گفت: در حشیش ماده‌ای وجود دارد که از نظر میزان اعتیادآوری و وابستگی روانی نسبت به مورفین بسیار قوی‌تر است و فرد نمی‌تواند به‌راحتی، اعتیاد به مصرف آن را ترک کند.
    وی افزود در گروه زنان اگر تقسیم‌بندی اعتیاد صورت گیرد بیشترین میزان مصرف مواد بین گروه سنی ۲۰ تا ۳۵ است. در گروه سنی زیر ۲۰ سال و در نوجوانان، حتی در کودکان و برخی نوزادان هم اعتیاد وجود دارد اما نمی‌توانیم آن را به‌عنوان مبنایی برای وضعیت اعتیاد کشور محاسبه کنیم .
    این درمانگر اعتیاد گفت: در بین دختران و نوجوانان بیشترین در بین دختران نوجوانان بیشترین موادی که مصرف می‌شود ماده گل یا حشیش است که آن‌هم به‌علت این‌که تبلیغات سوئی است که توسط قاچاقچیان صورت می‌گیرد ،مبنی براینکه حشیش و گل چون مرفین ندارد پس اعتیاد نمی‌آورند.
    این در حالی است که در حشیش ماده‌ای به نام دلتا ۹ تترا هیدرو کانابینول وجود دارد که از نظر میزان اعتیادآوری و وابستگی روانی نسبت به مورفین بسیار قوی‌تر است و فرد نمی‌تواند به‌راحتی اعتیاد را ترک کند. وی بیان داشت خانواده نقش مهم و اساسی در پیشگیری از اعتیاد فرزندان دارد خانواده‌ها حاضر هستند دختران نوجوان را برای کلاس کنکور در هر کجای شهر نام‌نویسی و هزینه کنند و بهترین استاد و معلم را بگیرند تا برای ورود به دانشگاه حاضر شود اما همین خانواده حاضر نیست برای نوجوانش در خصوص فراگیری مهارت‌های زندگی کاری انجام دهد یعنی نوجوانش را نزد روان‌شناس ببرد تا بخشی از مهارت‌های زندگی همچون( تصمیم‌گیری) و (نه گفتن )را بیاموزد.
    این درمانگر اعتیاد گفت: خودکشی و دیگر کشی از دیگر عوارض مصرف مواد روان‌گردان توسط دختران جوان است .یکی از علل خودکشی در جامعه( سقوط از ارتفاع) یا (تصادف جاده‌ای)است.
    این افراد به دلیل مصرف روانگردان‌ها توانایی تشخیص فاصله را ندارند .مثلاً وقتی در حال رانندگی هستند اگر دیواری در فاصله‌ی ده‌متری از آن‌ها وجود داشته باشد فکر می‌کنم دیوار یک کیلومتر آن‌طرف‌تر است و با سرعت به سمت دیوار حرکت می‌کنند.

    معتادان بعد از درمان نباید به حال خود رها شوند،از معتادان، از گرایش دوباره افراد به مصرف مواد مخدر و رفتن آنها به پاتوق‌ها جلوگیری خواهد کرد. امروزه مصرف مواد مخدر متأسفانه در بین نوجوانان نیز رایج شده است که البته با کشیدن سیگار آغاز می‌شود و مواد مخدر صنعتی که امروز در دسترس نوجوانان است، بسیار خطرناک‌تر از مواد مخدر سنتی است. وزارت آموزش و پرورش باید فکری به حال این موضوع کند و از این نکته هم نباید غافل شد که فضای مجازی امروز مانند سیاه‌چاله‌ای می‌ماند که اگر نظارت والدین بر نوع استفاده فرزندان از این فضا به‌خوبی انجام نشود، می‌تواند موجب سقوط نوجوانان شود و مستحضر هستید که بسیاری از نوجوانانی که امروز به سمت مواد مخدر می‌روند، از طریق فضای مجازی با این موضوع آشنا شدند. حل معضل اعتیاد نیازمند برنامه‌ای جامع است که باید هرچه زودتر نسبت به آن اقدام کرد تا جلوی گرویدن افراد بیشتری از مردم به مصرف مواد مخدر گرفته شود.

    هرچقدر صحبت کنیم لازم است و ضرورت دارد و مردم باید بدانند این خطر درب خانه همه خوابیده است، حتی خود من که پلیس هستم ممکن است روزی برای فرزندان من این مشکل ایجاد شود. بنابراین آگاهی رسانی واطلاع‌رسانی از اولویت‌ها است و مسئولیت‌پذیری اجتماعی در تمام حوزه‌ها و اقشار ضرروت دارد که توسعه پیدا کند.

    نویسنده: نرگس حسین زاده
    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *