×
×

قدرت دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم
تحقق رویا تجار گلستانی برای رونق تجارت با آسیای میانه

  • کد نوشته: 50312
  • ۱۴۰۲-۰۹-۱۸
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین ، گلستان دارای گمرک خشکی فعال با ترکمنستان و دارای قابلیت بالا برای ارتباط با کشورهای آسیای میانه و چین است که با نگاه ویژه و برنامه منسجم و هدفمند دولت سیزدهم برای تقویت دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه، صادرات کالای غیرنفتی از این استان رونق گرفته و امید تجار منطقه برای فعالیت اقتصادی دوچندان شده است.
    تحقق رویا تجار گلستانی برای رونق تجارت با آسیای میانه
  • تبلیغ هدفمند

    قدرت دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم و برقراری ارتباط تنگاتنگ با همسایگان، چشم‌انداز رویاگونه تجار گلستانی در رونق تجارت با آسیای میانه را تحقق بخشید و تسخیر بازار این کشورها و مناطق پیرامونی به عنوان یک هدف بزرگ اقتصادی در راستای توسعه صادرات غیرنفتی ایران را در دسترس قرار داد.

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین ، گلستان دارای گمرک خشکی فعال با ترکمنستان و دارای قابلیت بالا برای ارتباط با کشورهای آسیای میانه و چین است که با نگاه ویژه و برنامه منسجم و هدفمند دولت سیزدهم برای تقویت دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه، صادرات کالای غیرنفتی از این استان رونق گرفته و امید تجار منطقه برای فعالیت اقتصادی دوچندان شده است.

    افزایش ارتباطات سیاسی از طریق شرکت استاندار گلستان در نشست سران دو کشور ایران و ترکمنستان و همچنین قزاقستان، سفر به تاتارستان و دیدار با مسئولان این جمهوری و برگزاری نشست دوجانبه با مسئولان ترکمنستان از جمله رخدادهای اثربخش برای تحقق نقش‌آفرینی بیشتر گلستان در مناسبات جمهوری اسلامی با کشورهای CIS و به طور خاص ترکمنستان بود.

    حضور استاندار گلستان در تحرکات دیپلماتیک دولت سیزدهم با کشورهای عضو CIS دریچه ای نوین و امیدآفرین برای گره گشایی از مشکلات اقتصادی و رویکردی مطمئن برای محرومیت زدایی از استان است.

    توسعه روابط سیاسی اقتصادی با کشورهای هم مرز و پیرامونی از جمله رویکردهای مهم دولت طی یک سال گذشته است که همزمان با فروکش کردن کرونا در منطقه چشم‌انداز روشنی فراسوی مراودات تجاری و اقتصادی با همسایگان ترسیم کرده است، تعمیق ارتباطات سیاسی، اقتصادی با کشورهای حاشیه خزر به ویژه ممالک شرقی بزرگترین دریاچه جهان در چند ماه اخیر به اوج خود رسیده است.

    سفرهای متعدد آیت الله سید ابراهیم رییسی به کشورهای مشترک المنافع و حضور روسای جمهور کشورهای CIS به ویژه روسیه، ترکمنستان و قزاقستان در تهران بیانگر عزم جدی کشورهای حاشیه خزر برای بهبود سطح ارتباطات فیمابین است.

    یکی از سیاست‌های پررنگ دولت سیزدهم در بخش دیپلماتیک پرهیز از تمرکزگرایی در بخش سیاست خارجی است، به زبان دیگر در رویکرد اخیر دولت جهادی استانداران در مقام مدیران ارشد استان های مرزی به عنوان نمایندگان سیاسی کشور وظیفه ترسیم و تقویت مناسبات تجاری، اقتصادی و سیاسی با استان های هم مرز خارجی و یا ممالک پیرامونی همتراز را بر عهده دارند، موضوعی که به اعتقاد کارشناسان راهگشا و شتاب بخش تعاملات سیاسی در منطقه خواهد بود.

    استان گلستان با حدود ۲ میلیون نفر جمعیت و قرار گرفتن در جایگاه ژئوپولتیکی خاص به عنوان دروازه ورودی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای حاشیه شرق خزر ، یکی از استان های فعال در این رویکرد دولت سیزدهم است.

    رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی گلستان با قدردانی از اقدام دولت سیزدهم در رونق دیپلماسی اقتصادی، گفت: توجه به دیپلماسی اقتصادی در وزارت امور خارجه، موجب دلگرمی تجار کشور برای رفع موانع در توسعه تجارت شده است.

    امیر یوسفی همچنین بر رفع موانع در واردات قطعات کارخانه‌ها، استفاده بهینه از ظرفیت بازار ترکمنستان، سرمایه‌گذاری در کشت فراسرزمینی تاکید کرد.

    وی گفت: شتاب در تکمیل زیرساخت‌های منطقه آزاد تجاری اینچه‌برون توسط دستگاه‌های مرتبط استانی از ضروریات توسعه این استان شمالی بوده و باید تلاش در این زمینه بیشتر شود.

    یوسفی افزود: این اتاق در راه‌اندازی سریع منطقه آزاد تجاری اینچه برون در تحقق سهم خود، رایزنی را برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی آغاز کرده است.

    وی با تاکید بر حمایت از تولید داخلی به عنوان پشتوانه توسعه صادرات گلستان پیشنهاد کرد برای رفع مسایل و مشکلات واحدهای تولیدی در حال فعالیت، سرمایه‌گذاری بیشتری صورت گیرد.

    یوسفی همچنین رفع موانع در ایجاد پایانه صادراتی محصولات کشاورزی گرگان و تقویت رایزن اقتصادی در سفارتخانه‌ها را برای توسعه تجارت ضروری دانست.

    معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان گفت: ترکمنستان یکی از بهترین بازارهای صادراتی ایران است اما پس از شیوع کرونا اعمال مقررات سخت‌گیرانه از سوی این کشور، صادارت کالاهای ایرانی از جمله تولیدات گلستان را با رکود سنگین مواجه کرد که تقویت دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم، بار دیگر بازار این همسایه شمالی را به مقصد کالاهای غیرنفتی تولیدی گلستان تبدیل کرده است.

    سیدمحمد دهنوی افزود: دولت سیزدهم بدون اعتنا به تداوم تحریم‌ اقتصادی علیه ایران، همچنان در عرصه توسعه تجارت خارجی در حال مذاکره است که نتیجه این تلاش‌ها در آینده نزدیک برای تجار و صادر کنندگان کشور خوش و امیدبخش خواهد بود.

    وی با اشاره به این که گلستان ظرفیت‌های توسعه‌ای زیادی از جمله برای رونق صادرات دارد، افزود: این مساله در دولت‌های گذشته مورد غفلت قرار گرفته بود اما جبران کم‌کاری‌ها با ایجاد زیرساخت‌ بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها در راستای توسعه اقتصادی استان مورد توجه دولت سیزدهم قرار دارد.

    استاندار گلستان هم گفت: این استان دروازه آسیای میانه است و وجود منطقه آزاد اینچه برون و خط آهن ایران ـ ترکمنستان ـ قزاقستان زمینه این توسعه را فراهم می آورد.

    علی محمد زنگانه بیان کرد: در استراتژی پیشران گلستان، توسعه تجارت جهانی مبتنی بر مزیت های رقابتی مورد توجه است.

    وی گفت: تعامل با کشورهای های همسایه را اولویت برنامه های خود می دانیم.

    داشتن مرز خشکی با کشور ترکمنستان و ارتباط با کشورهای آسیای میانه و چین از طریق زمینی و ریلی، دسترسی به بنادر دریای خزر و ارتباط با کشورهای حوزه این دریا از طریق مازندران، وجود فرودگاه‌های گرگان و کلاله و گمرک اینچه‌برون گنبدکاووس و تولید سالانه حدود پنج میلیون تُن انواع محصولات کشاورزی، از جمله ویژگی‌های رونق مبادلات تجاری استان گلستان به شمار می‌رود.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *