رییس نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان، گفت: سرشماری پستانداران در منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش، انگوران شهرستان ماهنشان از توابع این استان آغاز شد.
×
×

آغاز سرشماری پستانداران منطقه انگوران ماهنشان ‌

  • کد نوشته: 18799
  • ۱۳۹۹-۱۰-۱۰
  • ۰
  • رییس نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان، گفت: سرشماری پستانداران در منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش، انگوران شهرستان ماهنشان از توابع این استان آغاز شد.
    آغاز سرشماری پستانداران منطقه انگوران ماهنشان ‌
  • تبلیغ هدفمند

    رییس نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان، گفت: سرشماری پستانداران در منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش، انگوران شهرستان ماهنشان از توابع این استان آغاز شد.

    پرویز رستمی افزود: قوچ و میش و کل و بز از شاخص‌ترین گونه های جانوری پستاندار منطقه انگوران است و در واقع شمارش قوچ و میش که از نژاد ارمنی هستند، بیشترین هدف از اجرای این طرح سرشماری است.

    وی، وسعت منطقه انگوران را حدود ۱۲۳ هزار هکتار (نزدیک ۳۰ هزار هکتار پناهگاه حیات وحش و مابقی به عنوان منطقه حفاظت‌ شده)  اعلام کرد و اظهار داشت: قریب ۳۰ نفر از کارشناسان و محیط بانان اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان در قالب بیش از ۱۰ گروه به مدت سه روز کاری سرشماری را انجام خواهند داد.

    آغاز سرشماری پستانداران منطقه انگوران ماهنشان ‌

    رستمی یادآور شد: سرشماری پستانداران منطقه شکار ممنوع خرمنه سر در شهرستان طارم نیز اواخر آذر ماه امسال به مدت ۲ روز از سوی کارشناسان و محیط بانان، انجام گرفت که هدف اصلی نیز شمارش کل و بزهای این منطقه بود.  

    وی افزود: هنوز تعداد پستانداران شمارش شده در منطقه خرمنه سر طارم، جمع بندی نشده است و پس از پایان سرشماری در منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش انگوران، نسبت به این کار اقدام خواهد شد.

    رییس نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: زیستگاه اصلی کل و بز در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر طارم و قسمت هایی از منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش انگوران در شهرستان ماهنشان، است.  
    به گزارش ایرنا، پارسال (۹۸) ۶۳۴ راس، سال ۹۷ به تعداد ۶۷۵ راس، سال ۹۶ به تعداد ۵۵۶ راس و سال ۹۵ نیز ۲۸۰ راس کل و بز در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر  مشاهده و سرشماری شد و سال ۹۴ نیز جمعیت کل و بزهای منطقه شکار ممنوع خرمنه سر که وسعت آن حدود ۷۸ هزار هکتار است، قریب ۵۴۰ راس بود که بر اثر شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، تعداد ۱۲۶ راس از این گونه جانوری با ارزش ازبین رفت.  

    منطقه شکار ممنوع خرمنه سر که از آبان سال ۸۱ جزو مناطق شکار ممنوع اعلام شد در شمال استان زنجان و دامنه جنوبی سلسله جبال البرز واقع شده و وسعت آن حدود ۷۷ هزار و ۸۸۵ هکتار بوده و دامنه تغییرات ارتفاعی آن نیز از ۳۰۰ تا دو هزار و ۸۰۰ متر است.  
    حیات وحش منطقه شامل کل و بز، خرس قهوه ای، پلنگ، سیاه گوش، گرگ، کفتار، گراز، کبک دری، کبک چیل، طرلان، دلیجه، شاه بوف، عقاب طلایی و انواع پاسری فرم ها و همچنین دارای گونه های گیاهی نظیر ارس، بلوط، گردو، بنه، ازگیل، زالزالک، سیاه تلو، افرا، داغداغان، ولیک، آلبالو تلخه، بادام کوهی، راش و انواع گون است.  
    منطقه حفاظت شده انگوران نیز با مساحت ۹۲۲۹۷ هکتار از سال ۱۳۴۹ تحت حفاظت بوده و منطقه ای کوهستانی و تپه ماهوری در شهرستان ماهنشان، دامنه ارتفاعی ۱۲۴۰ تا ۳۳۲۰ متر، بارندگی و دمای متوسط سالیانه ۴۵۰ میلیمتر و ۶ درجه سانتیگراد و دارای اقلیم های مدیترانه ای و نیمه مرطوب معتدل است.  

    این منطقه زیستگاه مناسب برای قوچ و میش ارمنی و پازن (کل و بز) است دیگر گونه های جانوری منطقه نیز شامل خرس قهوه ای، روباه معمولی، سیاه گوش، سمور سنگی، کبک دری، کبک چیل، باقرقره، سار، دال، شاه بوف، غاز خاکستری، تنجه، آنقوت، حواصیل، خوتکا، اگرت بزرگ، افعی زنجانی، لاک پشت افغانی و ماهیانی از جمله سفید رودخانه ای، سس، زرده پر، اسبله است.

    پوشش گیاهی منطقه نیز بطور عمده از لاله واژگون، درمنه، چوبک، گون، کلاه میر حسن، لاله، شقایق، کما، مرزه، شکر تیغال، گل حسرت به همراه درختان و درختچه هایی نظیر بنه، بادام، خینجوک، شیرخشت، زرشک، گردو و سنجد تشکیل شده است.  

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *