×
×

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی گلستان
آغاز خشکه‌کاری شالی در گلستان

  • کد نوشته: 2631
  • ۱۳۹۹-۰۲-۰۳
  • ۰
  • خشکه‌کاری شالی در زمین‌های مستعد استان گلستان با هدف مقابله با خشکسالی مزارع برنج و صرفه‌جویی در مصرف آب آغاز شد.
    آغاز خشکه‌کاری شالی در گلستان
  • تبلیغ هدفمند
    خشکه‌کاری شالی در گلستان آغاز شد
    آغاز خشکه‌کاری شالی در گلستان

    خشکه‌کاری شالی در زمین‌های مستعد استان گلستان با هدف مقابله با خشکسالی مزارع برنج و صرفه‌جویی در مصرف آب آغاز شد.

    مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: طبق برنامه ریزی انجام شده، امسال در ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین های استان، برنج به روش خشکه کاری کاشته می شود.

    علی اکبر مهقانی افزود: خشکه کاری شالی به جای کشت سنتی، یکی از روش های مقابله با خشکسالی مزارع برنج است که انجام آن سال های اخیر مورد استقبال کشاورزان گلستانی قرار گرفته است.

    وی بیان کرد: بهترین زمان برای خشکه کاری شالی از اردیبهشت تا میانه خرداد است و این روش تفاوتی با کاشت مثل گندم ندارد و بذر شالی در زمین اصلی که شخم زده شده مانند بذر گندم پاشیده و کشت می شود.

    کاهش نزولات جوی سال های اخیر در گلستان و آسیب ناشی از خشکسالی و نیاز به مصرف زیاد آب در کشت شالی به روش غرقابی موجب ترغیب کشاورزان به استفاده از این شیوه در استان شده است.

    کاهش مصرف آب یکی از مهم ترین دلایل ترویج خشکه کاری شالی در زمین های گلستان است به طوری که مصرف آب را از ۱۴ تا ۱۵ هزار مترمکعب در هر هکتار کشت سنتی – غرقابی، بسته به رقم، آب و هوای منطقه، خاک، مدیریت مزرعه شالی، به ۶ تا ۱۱ هزار متر مکعب کاهش می دهد.

    سال زراعی گذشته ۱۰ هزار و ۸۰۰ تن شلتوک (برنج) از سطح هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی زیر کشت این محصول در استان به شیوه خشکه کاری برداشت شد.

    کاسته شدن از زحمت کشاورز نسبت به روش تهیه خزانه، کاهش ۴۰ درصدی هزینه ها، یکنواختی در سبز شدن مزرعه، امکان استفاده از ماشین آلات کشاورزی در کاشت و برداشت، جلوگیری از هدر رفت کود مصرفی و افزایش اکسیژن خاک، کاهش ترکیبات سمی و آفات، کاهش نیاز به انرژی و اجرای آسان مدیریت مزرعه، استفاده بهتر از نهاده ها به دلیل عمق کشت مناسب و تراکم یکنواخت و کاهش ۵۰ درصدی میزان مصرف آب، کاهش آلودگی خاک و آب، بهبود تهویه زمین و اقلیم مزرعه، کم شدن آفت و ارتقای بذر در واحد سطح از جمله مزایای استفاده از روش خشکه کاری برنج است.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *