×
×

خبرنگاران گلستان
سربازان گمنام گلستان سربلند در حوادث

  • کد نوشته: 6822
  • ۱۳۹۹-۰۵-۲۲
  • ۰
  • اگر همه‌گیری کرونا جامعه خبری جهان را به انجام کاری مشترک برای اطلاع رسانی یک اتفاق بزرگ واداشت، بیشتر از یکسال قبل خبرنگاران گلستان انسجامی فراموش نشدنی برای انعکاس رویدادی با فراگیری زیاد و روایت غم مردم استان را تجربه کردند.
    سربازان گمنام گلستان سربلند در حوادث
  • تبلیغ هدفمند

     اگر همه‌گیری کرونا جامعه خبری جهان را به انجام کاری مشترک برای اطلاع رسانی یک اتفاق بزرگ واداشت، بیشتر از یکسال قبل خبرنگاران گلستان انسجامی فراموش نشدنی برای انعکاس رویدادی با فراگیری زیاد و روایت غم مردم استان را تجربه کردند.

    روایتگری سیل از اولین ساعات بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب که تا ماه ها نیز ادامه داشت، خبرنگاران گلستان را به باور و جسارت منجر به تقویت عملکرد و همگرایی برای رساندن صدای مردم سیل زده رساند.

    خبرنگاران گلستان که نوروز باستانی پارسال را با چالش سیل و دغدغه پس از آن گذراندند امسال هم در میدان آزمایشی دیگر به نام کرونا پا نهادند؛ گو آنکه سیل به رزمایشی برای آنها تبدیل شد تا در چالش بزرگتری به نام کرونا رسالت واقعی خود را بهتر و بیشتر ایفا کنند.

    پارسال چکمه و بیل و امسال دستکش و ماسک جزء جذاناپذیر تجهیزات خبرنگاران گلستان شد تا آنها بدون هراس از تبعات خطرناک ورود به مناطق بحران زده، فقط به فکر بیان درد و رنج هم استانی‌های خود بوده و در این مسیر باکی از دشواری ناشی از ورود به مناطق سیل زده و بیمارستان‌های محل بستری بیماران کرونایی نداشته باشند.

    از همان روزهای ابتدایی همه گیری کرونا که فعالیت بسیاری از صنوف تعطیل شد، خبرنگاران بجای خانه‌نشینی بر حجم فعالیت های خود افزودند تا با اخبار و گزارش‌های خود گرهی هرچند کوچک از مشکلات مردم باز کنند.

    تردیدی نیست که ایفای رسالت خبرنگاری در بحرانی مانند کرونا با گسترده جهانی و احتمال ابتلای سریع بسیار سخت تر از سیل حتی با فراگیری پارسال گلستان است و اضطراب ناشی از ابتلا به این بیماری شاید با هیچ اتفاق طبیعی دیگری قابل مقایسه نباشد.

    در شرایط بحرانی کارکردهای ویژه ای برای رسانه تعریف می شود که از آن جمله می توان به اعتماد افزایی در جامعه اشاره کرد.

    مصلحت اندیشی برخی مدیران، پنهان کاری بخشی از حقیقت برای در امان ماندن از نقدها، سانسور و ارائه اطلاعات غیر واقعی سبب آسیب به اعتماد عمومی در شرایط بحرانی می شود که خبرنگار به عنوان چشم ناظر جامعه وظیفه دارد با رعایت همه وظایف و کارکردهای خود نگذارد اعتماد عامه خدشه دار شود.

    گلستان در آغاز کرونا با مشکلات و شایعات بسیاری مواجه بود.

    سربازان گمنام گلستان سربلند در حوادث
    سربازان گمنام گلستان سربلند در حوادث

    قبرهای دسته جمعی، دفن اموات بدون تغسیل، کمبود ماسک و دستکش، مرگ‌های چند ده نفره و تلنبار شدن اجساد در کانتینر از جمله شایعاتی بود که اگر با حضور و ورود به موقع خبرنگاران گلستان همراه نبود مدیریت این پاندمی نوظهور را بسیار سخت‌تر می‌کرد.

    در بحبوحه تعطیلات نوروز و روزهای قرنطینه سراسری، خبرنگاران و عکاسان گلستان با وجود تاخت و تاز کرونا در میدان ماندند تا با تهیه عکس و فیلم، جمع آوری اسناد و ارقام دقیق و با تمیز اطلاعات نادرست تلاش کنند کار را برای آحاد مردم در مقابله با کرونا آسان کنند.

    مشاغل بسیاری آسیب دید. گرانی، مرگ و میر ناشی از کرونا، کلافگی، برهم ریختگی و خستگی ناشی از قرنطینه طولانی سبب ناامیدی بخشی از مردم شد که ضرورت داشت با ترسیم رویکرد هدفمند رسانه‌ای دوباره امید به جامعه تزریق و با مهندسی افکار عمومی سطح تاب آوری جامعه افزایش یابد.

    انتشار اخبار مختلف از همراهی بی چشمداشت معلمان و پرستاران و روحانیون در ایام کرونا سبب شد تا همدلی و در نتیجه تاب آوری مردم نسبت به آثار مخرب شیوع این بیماری به طور چشمگیری افزایش یافت که نتیجه آن نقش و حضور بی مثال مردم در اجرای برنامه های مختلف مانند طرح مواسات و همدلی در گلستان بود.

    برنگاران گلستان که خستگی مزمن از سیل پارسال و استمرار آن را در دفعات بعد همچنان یدک می کشند؛ تلاش می کنند کرونا را به عنوان بخشی از واقعیت زندگی امروز به مردم قبولانده و سازگاری آن ها با شرایط جدید را به عنوان یکی از رویکردهای اصلی خود قرار دهند.

    روزنامه نگاری در شرایط بحران مانند سیل و کرونا از آن کارهای سختی است که مانند شمشمیری دولبه هم می تواند منجر به افزایش اعتماد شده و هم به کاهش اعتماد عمومی ختم شود؛ کار سختی که خبرنگاران گلستان تاکنون از عهده آن به خوبی بر آمده و همگرایی بالایی ایجاد کردند.

    ۱۷ مرداد سالروز شهادت محمود صارمی رییس دفتر نمایندگی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به عنوان روز خبرنگار نام گرفته است.

    نویسنده: علی قاسمعلی
    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *