×
×

رییس گروه بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه آبزیان اداره کل شیلات گلستان
میگو گلستان آماده صادرات

  • کد نوشته: 11867
  • ۱۳۹۹-۰۷-۲۹
  • ۰
  • رییس گروه بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه آبزیان اداره کل شیلات گلستان گفت که میگوی صیدشده از مزارع این محصول در گمیشان پس از فرآوری‌ در کارگاه‌های بسته‌بندی با رعایت الزامات فنی و بهداشتی، آماده عرضه به بازارهای داخلی و خارجی است.
    میگو گلستان آماده صادرات
  • تبلیغ هدفمند

    رییس گروه بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه آبزیان اداره کل شیلات گلستان گفت که میگوی صیدشده از مزارع این محصول در گمیشان پس از فرآوری‌ در کارگاه‌های بسته‌بندی با رعایت الزامات فنی و بهداشتی، آماده عرضه به بازارهای داخلی و خارجی است.

    آرش جیران اظهار داشت: امسال ۳ کارگاه در استان عملیات فرآوری میگو را طی یک ماه و همزمان با برداشت محصول از مزرعه برعهده داشتند.

    به گفته وی اکنون درگلستان هشت کارگاه فرآوری میگو با ظرفیت اسمی ۶ هزار و ۵۰۰ تن در هر دوره مشغول فعالیت است.

    میگو گلستان آماده صادرات
    میگو گلستان آماده صادرات

    وی علت کاهش آمار فعالیت کارگاه های فرآوری میگو در استان را خسارت بیماری لکه سفید در سال قبل و کاهش شدید تولید محصول اعلام کرد و افزود: امسال به خاطر ترس از وجود بیماری لکه سفید که ماندگاری آن در مزرعه بین هشت تا ۱۰ سال برآورد می شود، با کاهش استقبال سرمایه گذاری برای پرورش در مجتمع میگو گمیشان مواجه هستیم.

    پارسال تولید میگو از ۸۳۰ هکتار مزرعه پرورش این آبزی در گمیشان، ۲ هزار و ۵۰۰ تن برآورد شده بود که به دلیل شیوع بیماری لکه سفید فقط ۲۰ درصد آن محقق شد.

    برداشت میگو از مزارع مجتمع گمیشان در اواسط مهرماه پایان یافت.

    ذخیره سازی بچه میگو در مزارع پرورشی از اواخر اردیبهشت تا اوایل تیرماه ادامه داشته و برداشت محصول نیز از اواسط شهریور به مدت یک ماه انجام می شود.

    مدیرکل شیلات گلستان گفت که امسال حدود  ۴۱۰ تن میگو از مزارع این استان برداشت شده است .

    سید جواد قدس علوی اظهار داشت: مهم‌ترین دستاورد امسال پرورش میگو در گلستان، پرورش و برداشت این محصول بدون بروز و شیوع بیماری ویروسی لکه سفید بود.

    وی ادامه داد: دوره پرورش میگو در استان برای سال زراعی ۱۴۰۰ نیز بلافاصله آغاز شده و همه پرورش دهندگان باید پروتکل‌های فنی و بهداشتی ابلاغ شده را با نظارت کارشناسان شیلات و دامپزشکی اجرا کنند.

    تنها مرکز پرورش میگوی شمال کشور در ۵ کیلومتری ساحل گمیشان قرار دارد که از یک دهه پیش با استفاده از آب دریای خزر فعال است.

    به گفته کارشناسان شیلات گلستان، میگوی تکثیری در مجتمع گمیشان از نوع وانامی است که این گونه به علت شوری کم آب و اقلیم و خاک مناسب طی ۱۲۰ روز پرورش یافته و به وزن ۱۵ گرم می‌رسد.

    گلستان در سال‌های اخیر با روی آوردن به توسعه آبزی پروری، به یکی از استان‌های برتر پرورش میگو در کشور تبدیل شده که فراهم آوردن مقدمات لازم برای تکمیل چرخه تولید، علاوه بر خودکفایی در این حوزه، میزان برداشت این آبزی را افزایش خواهد داد.

    بر اساس مطالعات صورت گرفته شیلات گلستان، با بهره برداری از مجموع ۲ فاز در مجتمع میگو گمیشان، به مساحت ۱۰ هزار هکتار طی برنامه ای تا افق ۱۴۰۴، سالانه افزون بر ۱۷ هزار تن میگو تولید و بیش از ۱۰۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری خواهد شد.

    تا قبل از شیوع ویروس کووید ۱۹، کشورهای چین، ویتنام، امارات، هنگ کنگ، عمان و اسپانیا، عمده مقصد صادرات میگوی استان گلستان بودند.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *