×
×

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی
۲۷شهروروستای ملی صنایع‌دستی درکشوراضافه شد

  • کد نوشته: 19463
  • ۱۳۹۹-۱۰-۱۶
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از ایرنا پویا محمودیان در مراسم اعلام رسمی و اعطای گواهی‌نامه شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی که در محل عمارت تاریخی کوشک تهران برگزار شد، گفت: ۴۶ پرونده برای معاونت صنایع‌دستی از استان‌ها ارسال شد و در نهایت ۳۵ پرونده از ۱۷ استان طی هفت نشست تخصصی مورد بررسی قرار گرفت و امروز خوشحالیم که اعلام کنیم با پایان بررسی‌ها، ۲۷ مورد به شهر و روستاهای ملی صنایع‌دستی اضافه شده است.
    ۲۷شهروروستای ملی صنایع‌دستی درکشوراضافه شد
  • تبلیغ هدفمند

    معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، گفت: در سال گذشته، ۲۳ و امسال نیز ۲۷ مورد دیگر به شهر و روستاهای ملی صنایع دستی ایران افزوده شده است.

    ۲۷شهروروستای ملی صنایع‌دستی درکشوراضافه شد

    ۲۷شهروروستای ملی صنایع‌دستی درکشوراضافه شد
    ۲۷شهروروستای ملی صنایع‌دستی درکشوراضافه شد

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از ایرنا پویا محمودیان در مراسم اعلام رسمی و اعطای گواهی‌نامه شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی که در محل عمارت تاریخی کوشک تهران برگزار شد، گفت: ۴۶ پرونده برای معاونت صنایع‌دستی از استان‌ها ارسال شد و در نهایت ۳۵ پرونده از ۱۷ استان طی هفت نشست تخصصی مورد بررسی قرار گرفت و امروز خوشحالیم که اعلام کنیم با پایان بررسی‌ها، ۲۷ مورد به شهر و روستاهای ملی صنایع‌دستی اضافه شده است.

    محمودیان با اشاره به این که ملی و جهانی شدن این شهرها و روستاها مطالبه مردم آن مناطق محسوب می شود، گفت: به جز نشاط و همگرایی مردم با یکدیگر توسعه اقتصادی را نیز در پی خواهد داشت.

    فعالیت ۳۰ هزار صنعتگر صنایع‌دستی استان گلستان در ۸۵ رشته

    پس از آن هادی حق‌شناس استاندار گلستان به تنوع قوم و اقلیم استان اشاره کرد و گفت: استان گلستان با ۱۶ قوم و ۸ اقلیم دارای آثار متعدد تاریخی و طبیعی است و آثار تاریخی زیادی در روستاها و شهرهای استان برای ثبت وجود دارد.

    وی با اشاره به آثار ثبت‌شده استان، جهانی شدن و در ویترین قرار گرفتن را دو مزیت ثبت‌های ملی و جهانی عنوان کرد و در ادامه از تلاش‌های صورت گرفته در وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تشکر کرد.

    حق‌شناس تعداد رشته‌های صنایع‌دستی فعال استان را ۸۵ رشته عنوان کرد و گفت: در استان بیش از ۳۰ هزار هنرمند و صنعتگر در حال فعالیت هستند. همچنین ۱۰ مرکز تخصصی در حال فعالیت است که تا پایان سال تعداد آن‌ها به سه برابر می‌رسد.

     استاندار گلستان تصریح کرد: شش بازارچه صنایع‌دستی نیز در استان در حال احداث است که تا پایان دولت به بهره‌برداری می‌رسد و دو بازارچه نیز در حال طراحی است.

    وی به فعالیت ۱۲۰ بوم‌گردی در استان اشاره کرد و گفت: محصولات صنایع‌دستی در واحدهای بوم‌گردی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    حق‌شناس به قدمت هفت هزار ساله تپه‌ای در گلستان اشاره کرد و گفت: قدمت یک منطقه نشانه هویت یک ملت و قوم است که اگر به‌درستی شناسایی شود به کاهش مهاجرت‌ها کمک می‌کند. در شهر گرگان نیز باستان‌شناسان اشیایی با قدمت هزار ساله را کشف کردند که میراث مردم گلستان است و تبدیل به ویترینی برای بازدید گردشگران می‌شود.

    حمایت مدیریت شهری از صنایع‌دستی باید نهادینه شود

    در ادامه علیرضا نقوی شهردار میبد افزود: از سال ۹۶ که شهر میبد به‌عنوان شهر جهانی زیلو معرفی شد، خون تازه‌ای در هنری که قدمت آن ریشه در پیش از اسلام دارد و رو به فراموشی بود، جاری شد.

    او در ادامه به فعالیت‌های صورت گرفته طی دو سال اخیر در زمینه‌های علمی و ایجاد رشته دانشگاهی زیلو اشاره کرد و گفت: این اتفاق موجب تشویق و ترغیب جوانان به این هنرصنعت شد و در برندسازی استان و قرار گرفتن زیلو در سبد خانواده اتفاقات خوبی افتاد.

    او با اشاره به احداث مجموعه فرهنگی بام میبد با وسعت ۱۵۰ هکتار افزود: فاز یک این مجموعه که پردیس خانوادگی است و می‌تواند کمپین مناسبی برای گردشگران باشد احداث شده و باغ هنر زیلو و سفال نیز با تأثیر از تاریخ کهن میبد در دستور کار قرار دارد.

    او ثبت شهرهای ملی و جهانی را مسئولیتی بر دوش مسئولان استانی دانست و گفت: هنر ایرانی قابلیت عرضه در سطح جهان را دارد و باید این کیفیت را حفظ کنیم. بهترین دستاورد ثبت شهرهای ملی دمیده شدن روح امید میان هنرمندانی بود که سال‌ها برای زنده نگه داشتن صنایع‌دستی شهرشان همت گماشتند که تنها به دلیل عشق و علاقه بود.

    نقوی با اشاره به اهمیت حمایت مدیریت شهری، شورای شهر و شهرداری‌ها از صنایع‌دستی بر نهادینه شدن این موضوع تأکید کرد.

    اهمیت شبکه ارتباطی شهرهای جهانی صنایع‌دستی ایران از دیگر نکات مورد اشاره شهردار میبد بود که پیش از کرونا قرار بر برگزاری آن به میزبانی میبد بود.

    به گزارش ایرنا، استان گیلان روستای ارده شهرستان رضوانشهر با محوریت شال بافی، روستای جیرده شهرستان شفت با محوریت سفال، روستای عنبران شهرستان آستارا با محوریت گلیم بافی و روستای شالما شهرستان ماسال با محوریت چوپ تراشی موفق به دریافت گوهینامه ملی شدند.

    در این مراسم همچنین شهر رشت بعنوان شهر ملی هنرهای سنتی ایران با محوریت رشتی دوزی موفق به دریافت گواهینامه شهرهای ملی شد. در استان اردبیل شهر عنبران و شهر اصلاندوز به ترتیب به عنوان شهر های گلیم و ورنی دشت مغان موفق به دریافت گواهینامه شهرهای ملی شد. شهر فیروزآباد استان فارس به عنوان شهر دستبافته های عشایری گواهینامه شهر ملی را دریافت کرد.

    همچنین در استان گلستان روستای زیارت به عنوان روستای جاجیم بافی روستای شاهکوه به عنوان روستای سوزن دوزی، شهر علی آباد کتول به عنوان شهر رودوزی و نوار بافی همچنین روستای سیاه رودبار به عنوان روستای صنایع دستی موفق به اخذ این گواهینامه شد. همچنین شهر یزد استان یزد به عنوان شهر زیورآلات سنتی نیز موفق به دریافت گواهینامه شهرهای ملی شد.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *