×
×

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
افزایش مراجعات و موارد مثبت کرونا در خراسان جنوبی

  • کد نوشته: 4510
  • ۱۳۹۹-۰۴-۰۹
  • ۰
  • مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: میزان مراجعات مردمی و موارد مثبت بیماری کرونا در استان خراسان جنوبی به ویژه بیرجند خیلی افزایش یافته است.
    افزایش مراجعات و موارد مثبت کرونا در خراسان جنوبی
  • تبلیغ هدفمند

    مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: میزان مراجعات مردمی و موارد مثبت بیماری کرونا در استان خراسان جنوبی به ویژه بیرجند خیلی افزایش یافته است.

    دکتر مسعود ضیایی روز یکشنبه به رسانه‌ها اظهار داشت: تاکنون ۲ بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) بیماران مبتلا به ویروس کرونا در بیرجند پر شده است و درصدد راه‌اندازی و تجهیز بخش سوم هستیم.

    وی افزود: ۲ روز قبل بخش جدید مراقبت‌های ویژه (ICU) برای بیماران مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان ولی عصر (عج) بیرجند راه‌اندازی شد که اکنون این بخش هم پر شده است.

    رییس بخش عفونی بیمارستان ولی عصر (عج) بیرجند گفت: از نیمه خرداد به بعد حجم زیادی از مراجعه کنندگانی که برای تست کرونا به مراکز درمانی مراجعه کردند، جواب آزمایش آنها مثبت شد.

    وی تصریح کرد: این موارد در حدی بود که در بخش عفونی به طور میانگین روزانه بیش از ۵۰ نفر بستری داریم همچنین یک بخش عفونی برای بیماران کرونایی به بیمارستان ولی عصر (عج) بیرجند اضافه کردیم.

    افزایش مراجعات و موارد مثبت کرونا در خراسان جنوبی
    افزایش مراجعات و موارد مثبت کرونا در خراسان جنوبی

    وی گفت: این افزایش موارد به ویژه بیماران بدحال که اکثرا هم مسن هستند متوسط سن ۷۰ سال دارند و پدر و مادرهای ما هستند که به دلیل رعایت نکردن مسایل بهداشتی توسط جوانان و نوجوانان و اعضای خانواده با تماس آنها آلوده شده‌اند و وضعیت خوبی ندارند.

    ضیایی افزود: همه روزه تعداد زیادی از بیماران نیازمند بستری وارد بیمارستان می‌شوند که نیاز به خدمات دارند از طرفی چندین ماه است پرسنل درگیر بیماران هستند.

    وی گفت: افزایش بیماران برای پرسنل خستگی می‌آورد و از سویی حجم کار زیاد حساسیت، مواظبت و مراقبت کادر درمان از خود و بیمار را کاهش می‌دهد، مراقبت نکردن و خستگی نیز سبب آلودگی پرسنل شده و موجب خواهد شد فرد حداقل به مدت ۲ هفته غیبت داشته باشد.

    متخصص بیماری‌های عفونی اظهار داشت: در این صورت بیمارستان با کمبود پرسنل مواجه خواهد شد و از طرفی نیاز به دارو، خدمات و تجهیزات داریم و وقتی بار بیماران زیاد شود در تامین آن با مشکل مواجه می‌شویم لذا همه این مشکلات در کنار هم سبب قفل شدن سیستم درمان شده و در نتیجه خدمات مناسبی در اختیار بیماران قرار نخواهد گرفت.

    وی افزود: مردم استان ما در تعطیلات نوروز تا نیمه خرداد خیلی خوب مراقبت کردند و توانستیم این بیماری را کنترل کنیم اما بعد از بازگشایی‌ها خیال مردم راحت شد و مراقبت‌ها را کنار گذاشتند که اکنون نیز درخواست داریم با کادر درمان همکاری کنند.

    جدی نگرفتن نکات بهداشتی از دلایل شیوع بیماری است

    ضیایی بیان کرد: یکی از مهمترین دلایل شیوع بالای بیماری، جدی نگرفتن مسایل بهداشتی توسط مردم است همچنین به نظر می‌رسد مردم خسته شده‌اند و اطلاع رسانی به مردم نیز کاهش یافته است.

    وی گفت: اگر مردم خسته شده‌اند باید بدانند پرسنل درمان هم خسته‌تر شده‌اند، همانطور که در زمان جنگ نمی‌توان به خاطر خستگی مبارزه را کنار گذاشت اکنون هم نباید مراقبت‌های بهداشتی را کنار بگذاریم.

    مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تاکید کرد: در حال حاضر که شرایط عادی شده و مردم مسایل بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و خسته شده‌اند بهترین زمان جولان کرونا است به همین خاطر شیوع بیماری افزایش یافته است.

    وی یکی از مسایل مهمی که توسط مردم جدی گرفته نمی‌شود را حضور در مراسم ترحیم دانست و گفت: یک زن ۹۰ ساله در یکی از روستاهای استان فوت کرد که افراد زیادی از شهر و روستاهای مجاور در این مراسم شرکت کردند و منجر به ابتلای بیش از ۳۵ نفر تاکنون شده که حال چند نفر آنها وخیم است.

    وی افزود: از طرفی مراسم عروسی نیز با مجوز یا بدون مجوز در خانه‌ها و باغ‌های روستایی و شهری برگزار می‌شود که در نتیجه آن با حجم زیادی از ابتلای موارد خانوادگی مواجه شده‌ایم.

    ضیایی بیان کرد: برگزاری جشن‌های تولد، مسافرت‌های غیرضروری و دورهمی‌های خانوادگی از دیگر دلایل شیوع بیماری کرونا در استان است که باید مردم از حضور و برگزاری این مراسم جلوگیری کنند.

    وی گفت: اگر مردم همت کنند و مانند تعطیلات نوروز بیماری کرونا را با رعایت مسایل بهداشتی، استفاده از ماسک و شستن و ضد عفونی کردن دست‌ها جدی بگیرند بار بیمارستان کم و امکانات و خدمات به بیماران بیشتر خواهد شد.

    وی افزود: در غیر این صورت خیلی سریع‌تر از آنچه فکر می‌کنیم تعداد بیماران روز به روز افزایش می‌یابد و دچار مشکلات زیادی خواهیم شد.

    خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و براساس آخرین آمار هیچ شهر سفیدی در استان نداریم این در حالی است که موارد ابتلا به ویروس کرونا از اواخر فروردین تا اوایل خردادماه امسال در خراسان جنوبی روند کاهشی نسبتا ثابت داشت و در چند روز به صفر رسید.

    موارد مثبت جدید از نیمه خرداد امسال در خراسان جنوبی صعودی شده است.

    براساس آخرین گزارش رنگ‌بندی مناطق کشور درخصوص شیوع بیماری کرونا توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های بیرجند و طبس در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) قرار دارند.

    بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند مرکز اصلی پذیرش و بستری بیماران کرونایی در مرکز استان است.

    به گفته مسوولان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بخش عمده افزایش آمار بیماران کرونایی در استان طی ۱۵ روز گذشته، موارد ابتلای خانوادگی بوده و حضور در مراسم و تجمعات از علل اصلی شیوع مجدد کرونا در خراسان جنوبی است.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *