×
×

نکته قابل تامل بازار کسب کار آنلاین
اطفا۲۰فقره آتش‌سوزی طی۲روزگذشته درجنگل‌های گلستان

  • کد نوشته: 22428
  • ۱۳۹۹-۱۱-۱۲
  • ۰
  • عرصه‌های جنگلی گلستان از ابتدای بهمن سالجاری تا بدین لحظه وقوع ۲۹ مورد آتش سوزی در سطح ۱۶.۸ هکتار از این منابع خدادادی را شاهد بوده است که ۲۰ فقره آن با گستره ۱۴ هکتار طی ۴۸ ساعت گذشته به وقوع پیوست که همه آنها با تلاش نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی، محیط زیست و بسیج مردمی مهار و خاموش شد.
    اطفا۲۰فقره آتش‌سوزی طی۲روزگذشته درجنگل‌های گلستان
  • تبلیغ هدفمند

    بر اساس گزارشات میدانی بازار کسب کار آنلاین بسیاری از این حوادث را می توان ناشی از بی توجهی اهالی روستاهای حاشیه نشین جنگل ها دانست تا جایی که این حوادث بر اثر عدم توجه والدین و ریش سفیدهای این روستا نسبت به کنترل و دخالت دادن نوجوانانی که امروز به دنبال تخلیه کردن انرژی درونی خود هستند و آنرا با رفتن به دل جنگلی که آماده جرقه ای است تا با کوچترین شعله تبدیل به فاجعه ای شود که کنترل آن به مراتب سختتر از کنترل نوجوانی است که به جنگل رفته و با غرور توخالی خود اقدام به خاموش نمودن همان آتشی که در جمع دوستانه افروخته نمی کند و آنرا به حال خود رها می کند فارغ از اینکه این بی مسئولیتی قرار است چه حادثه ای را رقم بزند.

    اطفا۲۰فقره آتش‌سوزی طی۲روزگذشته درجنگل‌های گلستان
    اطفا۲۰فقره آتش‌سوزی طی۲روزگذشته درجنگل‌های گلستان
    اطفا۲۰فقره آتش‌سوزی طی۲روزگذشته درجنگل‌های گلستان

    عرصه‌های جنگلی گلستان از ابتدای بهمن سالجاری تا بدین لحظه وقوع ۲۹ مورد آتش سوزی در سطح ۱۶.۸ هکتار از این منابع خدادادی را شاهد بوده است که ۲۰ فقره آن با گستره ۱۴ هکتار طی ۴۸ ساعت گذشته به وقوع پیوست که همه آنها با تلاش نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی، محیط زیست و بسیج مردمی مهار و خاموش شد.

    لازم است در این زمان که کرونا باعث شده تا بسیاری از شغل های و مشاغل در سکوت خاموشی فرا روند و در پی آن تعطیلی مدارس موجب شده تا نوجوانان و جوانان روستا نشین بخصوص حاشیه جنگل با رفتن دوستانه به دل جنگل و نشستن های رفاقتی اقدام به گذراندان زمان کنند شوراها و هیاری های روستا با کمک و همراهی پایگاه های بسیج با یک برنامه ریزی سازنده و جذب این ینده سازان کشور آن را در جهت شکوفایی سوق و سیقل دهند تا این که به دام دشمنی که همواره قسم به بر هم زدن این آرامش خورده ندهیم این در حالی است که در سالجاری خانواده های که تا دیروز دسترسی به فضای مجازی نداشته اند با کمک خیرین هر خانواده دارای یک گوشی هوشمند شده است که اینجاست که همه باید در کنار هم آنگونه که نیاز است اقدام به سیقل دادن روح و فکر نوجوانان و جوانانی کنیم که آینده ساز این خاک آب هستند تا خدای نکرده در دقیقه نود گلی نخوریم که جبرانش هزینه بردار خواهد بود.

    هزینه ای که برای خاموش کردن شعله کوچکی که با کمی آب و یا خاک میشد خاموشش کرد نتوان آن را کنترل کرد و می بایست دست به آسمان شد تا خداوند از آسمان باران را بفرستد تا آتشی کوچک که برای گذران زمان و تفریح که توسط نادانی و از روی غفلت افروخته و خاموش نشده است را خاموش کند.

    در ادامه نظرتان را به حوادثی که طی چند روز اخیر در دل طبیعت از روی همین کوتاهی و غفلت افروخته شده جلب می کنیم و امید است که بزرگان روستاها با درنظر گرفته حفظ امنیت جان فرزندانشان به دنبال ایجاد نظم ، امنیت و آرامش اهالی خود باشند و با ایجاد طرح ها و برنامه های مشارکتی این نوگلان نسل آینده را در کارهای جهادی مشارکت دهند و آنها را خیلی راحتی به حال خود رها نکنند چرا که این رها کردن عاقبتش، عاقبت خوبی نخواهد بود:

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان روز شنبه به ایرنا گفت که جنگل‌های علی‌آباد کتول، گرگان، آزادشهر، رامیان، گالیکش، مراوه‌تپه و مینودشت در مدت یاد شده، دچار حریق شدند که بیشترین عرصه درگیر با آتش سوزی با گستره ۱۰ هکتار مربوط به عرصه‌های جنگلی علی آباد بود.

    محمد آریان‌فر افزود: در آتش سوزی‌های بهمن ماه امسال بیشتر برگ‌های خشک کف جنگل‌، درختان خشک و پوسیده و سرشاخه‌های خشک برخی گونه‌های جنگلی گلستان دچار حریق شد و از بین رفتند.

    وی، عامل انسانی را علت اصلی آتش سوزی‌های اخیر عرصه‌های جنگلی گلستان دانست و اضافه کرد: شرایط طبیعی، پوشیده بودن کف جنگل‌ها از برگ‌های خشک و تابش مستقیم آفتاب باعث شده با کوچکترین بی احتیاطی عمدی و یا سهوی مردم و یا شیطنت قاچاقچیان چوب و قانون شکنان، بستر وقوع حریق در جنگل‌های استان فراهم شود.

    آریان‌فر افزود: با وجود هشدار چند روز پیش هواشناسی نسبت به وزش بادهای گرم و خشک و احتمال وقوع آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی گلستان، به سبب سهل انگاری مردم، ۲۰ فقره آتش سوزی در ۴۸ ساعت گذشته رخ داد.

    به گفته جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، علت بخش زیادی از آتش ‌سوزی‌های این مدت سهل انگاری مردم نسبت به خاموش کردن آتش‌های برپا شده برای پخت کباب و چای و بخشی نیز عمدی و توسط قاچاقچیان چوب و قانون شکنان بوده است.

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین پیش از این نیز سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در گفت و گو با ایرنا، عامل ۶۰ درصد آتش سوزی در جنگل‌های استان را قاچاقچیان چوب اعلام کرد و اظهارداشت: این افراد برای دستیابی به سود به جنگل‌ها ضربه می‌زنند.

    عبدالرحیم لطفی گفته بود: در ۱۰ روز آخر دی ماه امسال، با وقوع ۹۷ مورد آتش سوزی در جنگل‌های گلستان به غیر از پارک ملی، ۷۳ هکتار از عرصه‌های جنگلی استان خسارت دید که در کنار قاچاقچیان چوب، سهل انگاری مردم و اقدام تلافی جویانه متخلفان از دیگر دلایل بروز این حوادث است.

    همچنین آتش سوزی جنگل‌های گلستان که ۲۰ دی و با شعله ور شدن در بخشی از عرصه های جنگلی گرگان آغاز شده بود از ۲۷ دی به پارک ملی گلستان رسید و در نهایت با تلاش ۴۸ ساعته نیروهای امدادی خاموش شد.

    به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان، امسال در مجموع افزون بر ۵۶ هکتار از عرصه‌های جنگلی پارک ملی گلستان که بیشتر آنها برگ‌های کف و درختان خشک بود، در چندین فقره آتش سوزی دچار خسارت شد.

    محمدرضا کنعانی افزود: ۴۷ هکتار از کل حریق‌های امسال مربوط به آتش سوزی ۲۷ دی در منطقه دره شمالی پارک ملی گلستان بود که با همکاری ۱۶۰ نفر از نیروهای یگان حفاظت محیط زیست، مردم محلی، بسیج، سپاه و ارتش در کنار استفاده از بالگرد آب پاش هوافضای سپاه و هلال احمر در ۴۸ ساعت مهار شد.

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از ایرنا، عرصه‌های جنگلی گلستان به دلیل شکل گیری جوامع پرتراکم گیاهی ناشی از بارش برف و باران در فصل های پاییز و زمستان شاهد آتش سوزی‌های زیادی است که نمونه بازر آن سوختن ۲۰۰ هکتار از محدوده جنگل توسکستان گرگان در آبان امسال است.

    جنگل‌های گلستان با ۴۵۲ هزار هکتار وسعت به طول ۲۶۰ کیلومتر از گلوگاه در شرق مازندران آغاز شده و تا روستای گلیداغ شهرستان مراوه‌تپه در منتهی الیه شرق استان گلستان ادامه دارد.

    علاوه بر این پارک ملی گلستان به عنوان قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم نظیر برای حیات وحش در این استان قرار دارد که هزار و ۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع گستره خود جای داده است.

    بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد.

    نویسنده: حمیدرضا محمدیاری

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *