مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان گفت: عملیات مرمت و بازسازی، ۲ بنای تاریخی عمارت دریاقلی بیگ و ضلع شرقی مسجد تاریخی ملک شهر کرمان آغاز شد.
×
×

آغاز مرمت ۲ بنای تاریخی کرمان

  • کد نوشته: 22468
  • ۱۳۹۹-۱۱-۱۲
  • ۰
  • مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان گفت: عملیات مرمت و بازسازی، ۲ بنای تاریخی عمارت دریاقلی بیگ و ضلع شرقی مسجد تاریخی ملک شهر کرمان آغاز شد.
    آغاز مرمت ۲ بنای تاریخی کرمان
  • تبلیغ هدفمند
    مرمت ۲ بنای تاریخی کرمان آغاز شد
    آغاز مرمت ۲ بنای تاریخی کرمان

    مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان گفت: عملیات مرمت و بازسازی، ۲ بنای تاریخی عمارت دریاقلی بیگ و ضلع شرقی مسجد تاریخی ملک شهر کرمان آغاز شد.

    فریدون فعالی با اشاره به آسیب های وارده به عمارت تاریخی تخت دریاقلی بیگ شهر کرمان افزود: مرمت این عمارت، از ابتدای هفته گذشته آغاز شده و بزودی کاربری آن در قالب فرهنگی و گردشگری تغییر خواهد یافت.

    وی تصریح کرد: برای نگهداری از این بنای تاریخی به همکاری انجمن‌های میراث‌فرهنگی استان نیاز داریم تا بار دیگر تخت درگاه‌قلی‌بیگ به یکی از جاذبه‌های پربازدید گردشگری کرمان تبدیل شود.

     مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان بیان کرد: همچنین مرمت بخش های آسیب دیده ضلع‌ شرقی مسجد ملک کرمان با اعتباری بالغ بر۲ میلیارد ریال نیز آغاز شده که کار مرمت آن ۲ ماه به طول می انجامد.

    وی افزود: این مسجد در دوره‌های مختلف مورد مرمت و تعمیر قرار گرفته و عملیات مرمت این بنای تاریخی، توسط مرمتگران بومی استان کرمان انجام می‌شود.

    فعالی تاکید کرد: باتوجه به اهمیت مرمت بناهای تاریخی، فرهنگی و احیای بافت‌های ارزشمند کشور، به تمامی دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌شود بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی ثبت شده در فهرست آثار ملی در اختیار خود را با تعیین کاربری مشخص شده از سوی وزارت میراث فرهنگی به بخش خصوصی و تعاونی واگذار کنند.

    وی گفت: پروژه‌ها و پژوهش‌های دانشجویان رشته‌های معماری و مرمت ابنیه تاریخی از سوی دانشگاه‌ها به حوزه مستندسازی و تهیه پرونده‌های ثبتی ابنیه‌تاریخی استان کرمان هدایت شوند که همراهی و کمک انجمن‌های دوستدار و حامی میراث‌فرهنگی نیز در این زمینه می ‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد.

    مدیر کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان تصریح کرد: برخی از بناهای با ارزش تاریخی نیاز به مرمت و بازسازی دارند ولی مالک اصلی ندارند که در این مورد باید از طریق قانون وارد عمل شد و آنها را مرمت و در قالب فرهنگی و گردشگری تغییر کاربری داد.

    مسجد ملک یکی از مهم‌ترین مساجد تاریخی شهر کرمان است که قدمت آن به دوره سلجوقیان باز می‌گردد که در تاریخ ۱۵مهر ۱۳۴۶ با شماره ثبت ۷۶۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *