×
×

تندیس مختومقلی فراغی درگنبدکاووس نصب می‌شود

  • کد نوشته: 22616
  • ۱۳۹۹-۱۱-۱۴
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از ایرنا، منصور طعنه گنبدی شهردار گنبدکاووس روز دوشنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی این شهرستان گفت که مجسمه مختومقلی فراغی در مراحل نهایی ساخت قرار دارد.
    تندیس مختومقلی فراغی درگنبدکاووس نصب می‌شود
  • تبلیغ هدفمند

    مجسمه مختومقلی فراغی شاعر و عارف نامی قوم ترکمن که توسط شهرداری گنبدکاووس و با مصالح ماسه و سیمان (بُتنی) به ارتفاع چهار متر درحال ساخت است، طی روزهای آینده در میدان ورودی این شهر از سمت شمال نصب می‌شود.

    تندیس مختومقلی فراغی درگنبدکاووس نصب می‌شود

    تندیس مختومقلی فراغی درگنبدکاووس نصب می‌شود
    تندیس مختومقلی فراغی درگنبدکاووس نصب می‌شود

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از ایرنا، منصور طعنه گنبدی شهردار گنبدکاووس روز دوشنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی این شهرستان گفت که مجسمه مختومقلی فراغی در مراحل نهایی ساخت قرار دارد.

    به گزارش ایرنا، “مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن درسال ۱۷۳۳ میلادی برابر با سال ۱۱۱۲ شمسی در روستای حاجی قوشان از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس متولد شد و پس از ۵۷ سال زندگی در کنار چشمه عباساری در دامنه رشته کوه سونگی داغی بین ایران و ترکمنستان درگذشت و پیکرش به روستای آق توقای در ۴۰ کیلومتری غرب مراوه‌تپه در منتهی الیه شرق استان گلستان منتقل و در جوار آرامگاه پدرش دولت محمد آزادی به خاک سپرده شد.

    اشعار این شاعر بزرگ ترکمن که در بین دیگر اقوام ایران زمین و دیگر ملل جهان نیز بلند آوازه شده، دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان شعر او نیز تاکنون به چند زبان دنیا از جمله انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است”.

    همچنین امام جمعه گنبدکاووس نیز دراین جلسه معرفی مشاهیر فرهنگی و تاریخی منطقه را از مطالبات مردم دانست و خاطرنشان کرد: معرفی مشاهیر و ریشه‌های هویتی منطقه شامل آداب، سنن و فرهنگ شفاهی اقوام با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی شهرستان می‌تواند پاسخ به این مطالبه باشد.

    حجت الاسلام محمود ترابی با بیان اینکه زیربنای هر تمدنی، سبک زندگی و فرهنگ آن جامعه است، پیشنهاد کرد تا دبیرخانه‌ای در یکی از دانشگاه‌های این شهرستان برای انجام فعالیت‌های پژوهشی به منظور شناسایی و معرفی مشاهیر و ریشه‌های هویتی اقوام تشکیل شود و ۲ واحد درسی نیز به این موضوع اختصاص یابد. 

    وی با اشاره به ثبت ملی شهر گنبدکاووس به عنوان پایتخت فرش دستباف ترکمن، افزود: برای معرفی این هنر اصیل باید اقدامات فرهنگی مناسب از جمله نصب المان در سطح این شهرستان انجام شود.  

    حجت الاسلام ترابی با قدردانی از شهرداری گنبد برای ساخت مجسمه مختومقلی فراغی شاعر شهیر ترکمن، اضافه کرد: نصب مجسمه این شاعر و عارف نامی ترکمن که از منادیان وحدت بود، علاوه بر تقویت اتحاد و همدلی در شهرستان‌ از اقدامات خوب فرهنگی برای معرفی مشاهیر منطقه نیز بحساب می‌آید.

    فرماندار ویژه گنبدکاووس نیز در این نشست دهه فجر را فرصت مناسبی برای بیان دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی به مردم دانست و گفت: با وجود تمام محدودیت‌ها و مشکلات مالی و تحریم‌های آمریکا و کشورهای غربی، دهه فجر امسال ۴۵۳ پروژه عمرانی، اقتصادی و اشتغال‌زا با مجموع اعتبار هشت هزار و ۷۵۷ میلیارد ریال در این شهرستان افتتاح یا عملیات اجرایی آن شروع می‌شود.

    عبدالقدیر کریمی با اشاره به پیشینه اسلامی و تاریخی شهر جرجان، افزود: مردم و نخبگان جامعه انتظار دارند در حوزه‌های فرهنگی و تاریخی گام‌های موثرتری برداشته شود. 

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *