×
×

مدرس مهارت­های ارتباطی و زبان بدن
ارتباط چشمی

  • کد نوشته: 24908
  • ۱۳۹۹-۱۲-۰۴
  • ۰
  • یکی از الزامات برقراری ارتباط غیرکلامی، ارتباط چشمی است. این نوع ارتباط مهارتی است که دانستن آن همراه با زبان بدن می تواند بسیار جذاب و مفید باشد چراکه افراد در این نوع از ارتباط، احساسات مختلفی مانند آرامش، ناراحتی، اعتماد، غیرقابل اعتماد بودن و حتی ترس را به طرف مقابل خود انتقال می دهند.
    ارتباط چشمی
  • تبلیغ هدفمند

    در یادداشت پیشین، ارتباطات غیرکلامی را یکی از بخش های مهم تعامل بین انسان ها بر شمرده و خاطرنشان کردیم که حالت های چهره و ژست های افراد می توانند نگرش ها و احساسات آنها را به دیگران انتقال دهند.

    ارتباط چشمی

    یکی از الزامات برقراری ارتباط غیرکلامی، ارتباط چشمی است. این نوع ارتباط مهارتی است که دانستن آن همراه با زبان بدن می تواند بسیار جذاب و مفید باشد چراکه افراد در این نوع از ارتباط، احساسات مختلفی مانند آرامش، ناراحتی، اعتماد، غیرقابل اعتماد بودن و حتی ترس را به طرف مقابل خود انتقال می دهند.

    شما باید سعی کنید در تمام طول مکالمه خود ارتباط چشمی را نگه دارید، اما مدت زمان نگاه کردن به افراد به میزان صمیمیت رابطه بستگی دارد. زمانی که با شخصی صمیمی تر هستید، ارتباط چشمی بیشتری با او برقرار کنیداما اگر با مخاطب خود نزدیک نیستید زیاد به چشمان او زل نزنید زیرا این کار ممکن است افراد را معذب کند. شما می توانید برای برقراری ارتباط چشمی موثرتر چند ثانیه به چشم راست بعد چشم چپ و سپس لب های فرد مقابل نگاه کنید.معمولاً کسانی که به چشمان طرف مقابل نگاه می کنند، شخصیت هایی با اعتماد به نفس و قوی دیده می شوند و کسانی که هرگز به دیگران نگاه نمی کنند افرادی کمرو، عصبی و ناراحت به نظر می رسند.

    باید و نبایدهای ارتباط چشمی :

    ۱- در جمع یا در سخنرانی سعی کنید نگاه خود را در چشم تمام افراد پخش کنید و نشان دهید که به تک تک آنها اهمیت می دهید.

    ۲- در گفتگوهای دونفره، نگاه خود را هر چند ثانیه به اطراف بیاندازید به گونه ای که انگار چیزی را به یاد می آورید و یا حرف های طرف مقابل را تجزیه و تحلیل می کنید. اما هرگز خود را به پایین نیندازید این کار نشانه اتمام حرف شماست و اینکه دیگر مایل به ادامه گفتگو نیستید.

    ۳- زمانی که به فردی علاقمندید و می خواهید علاقه تان را به او نشان دهید با نگاه خود با او صحبت کرده و چشمانتان را در یک نقطه کانونی قرار دهید. به چشمانش نگاه کنید و بعد سراغ دیگر اجزای صورت بروید و دوباره به چشمان او برگردید. لبخند زدن در این هنگام کاملاً علاقه شما را به فرد مورد نظر می رساند.

    ۴- به چشمان همسر خود و کسی که عاشق او هستید عمیقاً نگاه کنید. هنگام نگاه به کسی که به او علاقه دارید، مردمک چشمانتان بزرگ تر شده و در نتیجه نزدیکی و صمیمیت نیز بیشتر می شود. بنابراین به چشمان همسر خود زیاد نگاه کنید.

    ۵- پلک زدن زیاد و تیک زدن پلک، نشان از استرس و عصبی بودن و همچنین عدم اطمینان است. در طی گفتگو اگر این دو حالت برایتان به وجود بیاید ممکن است فرد مقابل به حرف هایتان اطمینان نکند.

    ۶- زمانی که به فردی علاقمندید و می خواهید علاقه تان را به او نشان دهید با نگاه خود با او صحبت کرده و چشمانتان را در یک نقطه کانونی قرار دهید. به چشمانش نگاه کنید و بعد سراغ دیگر اجزای صورت بروید و دوباره به چشمان او برگردید. لبخند زدن در این هنگام کاملاً علاقه شما را به فرد مورد نظر می رساند.

    ۷- به چشمان همسر خود و کسی که عاشق او هستید عمیقاً نگاه کنید. هنگام نگاه به کسی که به او علاقه دارید، مردمک چشمانتان بزرگ تر شده و در نتیجه نزدیکی و صمیمیت نیز بیشتر می شود. بنابراین به چشمان همسر خود زیاد نگاه کنید.

    ۸- پلک زدن زیاد و تیک زدن پلک، نشان از استرس و عصبی بودن و همچنین عدم اطمینان است. در طی گفتگو اگر این دو حالت برایتان به وجود بیاید ممکن است فرد مقابل به حرف هایتان اطمینان نکند.

    ۹- برای ارتقا مهارت خود می توانید از تصویرسازی ذهنی استفاده کنید. به طور مثال می توانید روزانه به مدت مشخصی یک تصویر سازی ذهنی انجام دهید. همچنین می توانید چند عکس از افراد معروف و مشهور را به دیوار اتاق خود بزنید و هر روز سعی کنید تا ارتباط چشمی را با آن ها تمرین نمایید.

    ۱۰- برای داشتن دیالوگ خوب با شنونده تان، شما باید به سیگنال های دریافت شده از ظرف مقابلتان پاسخ دهید. اگر احساس ناراحتی می کنند، شما نیز این حس را از طریق تن صدا و نگاه مستقیم به چشمانشان این حس را انتقال دهید.


    نویسنده: دکتر محمود سلطانی

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *