×
×

مراقب باشیم
چهارشنبه‌سوری سنتی، نه به چهارشنبه‌سوزی….

  • کد نوشته: 52333
  • ۱۴۰۲-۱۲-۲۱
  • ۰
  • سنت اصلی در تاریخچه و آداب و رسوم جشن چهارشنبه سوری برپایی آتش و خواندن شعر زردی من از تو سرخی تو از من هنگام پریدن از روی آن بوده است
    چهارشنبه‌سوری سنتی، نه به چهارشنبه‌سوزی….
  • تبلیغ هدفمند

    چهارشنبه سوری یکی از آیین های پاک و جشن های ایرانی است که از غروب آخرین سه‌شنبه تا پس از نیمه شب آخرین چهارشنبه سال در اسفند ماه برگزار می‌گردد که برافروختن و پریدن از روی آتش مشخصه اصلی آن است.

    سنت اصلی در تاریخچه و آداب و رسوم جشن چهارشنبه سوری برپایی آتش و خواندن شعر زردی من از تو سرخی تو از من هنگام پریدن از روی آن بوده است

    شعر دعایی بوده است که ایرانیان از قدیم برای آتش می‌خوانند و از آن می‌خواستند تا بیماری ها نگرانی‌های سال گذشته را از آنها بگیرد تا سال جدید را با شادکامی و سرزندگی شروع کنند.

    چهارشنبه سوری اولین پایکوبی برای پیشواز بهار شمرده می‌شود.

    در سالیان اخیر بی توجهی به نکات ایمنی و استفاده از مواد محترقه و منفجره و عدم توجه به برپایی مراسم چهارشنبه سوری سنتی زیان‌های جانی و مالی سنگین و غیر قابل جبرانی در پی داشته است.

    لذا مواردی جهت پیشگیری از حوادث ناشی از چهارشنبه سوری بیان می‌گردد:

    باید کودکان و نوجوانان را تشویق کرد تا که از حوادث درک خوبی داشته باشند باید به آنها آموزش داد که در مقابل مواد محترقه و منفجره و آتش بازی آسیب پذیر هستند.

    والدین با معرفی چهارشنبه سوری سنتی و آداب و رسوم آیینی این مراسم تهیه سرگرمی‌های کودکان را تشویق به ماندن در خانه کنند و در این مراسم به درستی و سنتی شرکت نمایند.

    از نگهداری مواد محترقه و منفجره و تهیه و ساخت وسایل آتش‌بازی به خصوص در منزل، زیرزمین، محل کار و غیره جدا جلوگیری کنید.

    همیشه در مواقع آتش بازی جهت اطفاء حریق نکات ایمنی را رعایت کنید و کپسول اطفای حریق و آب حدالامکان جعبه کمک‌های اولیه در دسترس باشد.

    هیچگاه مواد آتش‌ بازی را در ظروف شیشه‌ای یا فلزی قرار ندهید و یا به طرف افراد دیگر پرت نکنید.

    از آتش زدن لاستیک، هیزم، کارتون‌های خالی و امثال آن در واحدهای مسکونی معابر کوچه و خیابان خودداری نمایید.

    خانواده‌ها در پیشگیری از حوادث نقش مهمی را ایفا می‌کنند ممکن است موضوع ایمنی و پیشگیری مربوط به چهارشنبه سوری در بدو امر برای گروه سنی نوجوانان زیاد جالب نباشد، چرا که آنها مجبورند مقداری محدودیت در ترقه بازی، فشفشه بازی و آتش بازی خود متحمل شوند ولی می‌توان با نشان دادن درست موضوع سنت چهارشنبه سوری و اینکه این امر با زندگی آنها مرتبط است و با آموزش این زمینه را می‌توان برای آنها جالب‌تر نمود.

    حادثه برای هر کس اتفاق می‌افتد در برخی حوادث افرادی کشته شده و جان خود را از دست دادند و یا به شدت آسیب دیده اند اما با آموزش و هوشیاری میتوان از اغلب حوادث چهارشنبه آخر سال پیشگیری کرد.

    قربانیان حوادث چهارشنبه آخر سال یا چهارشنبه سوری تنها افرادی نیستند که با مواد محترقه و خطرناک سر و کار دارند، بلکه بعضاً شهروندانی نیز هستند که ناظر حوادث خطرناک چهارشنبه سوری بودند و یا در مواردی خودروهای امدادی و انتظامی به ویژه خودروهای آتش نشانی که در شهر مستقر هستند با پرتاب مواد منفجره به سمت خودروهای امدادی، انتظامی خساراتی وارد می‌شود و سرنشینان خودروها را دچار مصدومیت‌های شدید کرده است.

    آخرین چهارشنبه سال با هدف شادی برگزار می‌شود بیایید شور و شادی چهارشنبه سوری را با یک غفلت به یک عمر غم و افسوس عوض نکنیم هیچ لذتی بالاتر از لذت سلامتی نیست.

    با چهارشنبه سوری سنتی و انجام آداب و رسوم کهن خود با شادی و سلامتی به استقبال بهار میرویم.

    حمید بهادرزاده

    نویسنده: حمید بهادرزاده
    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *