×
×

عدالت اجتماعی درتخصیص بودجه وامکانات رفاهی شهرگرگان

  • کد نوشته: 25898
  • ۱۳۹۹-۱۲-۱۳
  • ۰
  • حال با این اوصاف و بیان عدالت علی (ع)باید اعتراف کرد که هستند مسئولانی که دغدغه مردم و رفع مشکلات مردم را دارند اما متاسفانه آنچه دیده می شود فاصله زیادی با عدل امام علی (ع) دارد .
    عدالت اجتماعی درتخصیص بودجه وامکانات رفاهی شهرگرگان
  • تبلیغ هدفمند

    در خطبه ۱۲۶ نهج البلاغه که در باره عدالت و دادگری صادر شده امام علی می فرمایند :
    اگر اموال بیت المال از خودم بود به گونه ای مساوی در میان مردم تقسیم می کردم چه رسد که جزء اموال خداوند باشد بر اجرای آن سختکوش تر هستم .

    عدالت اجتماعی درتخصیص بودجه وامکانات رفاهی شهرگرگان

    حال با این اوصاف و بیان عدالت علی (ع)باید اعتراف کرد که هستند مسئولانی که دغدغه مردم و رفع مشکلات مردم را دارند اما متاسفانه آنچه دیده می شود فاصله زیادی با عدل امام علی (ع) دارد .

    عوارض و در آمد شهرداری ها جز بیت المال است که از مردم حاصل می شود. بعضی که توانگرند بر اساس فعالیت هایشان بیشتر دخیل هستند و بعضی که ضعیف ترند کمتر.

    حال این درآمد ها باید به چه نحو خرج و صرف شود؟ آیا می توان این طور معتقد بود هرکه بیشتر داده سهم بیشتری داشته باشد و بالعکس کسی که کمتر عوارض و مالیات داده سهم کمتری ببرد؟ و یا اصلا افرادی که فقیر هستند و نمی توانند عوارضی بدهند نباید از امکانات رفاهی سهمی ببرند ؟


    جواب را با این روایت از امام صادق (ع) بررسی می کنیم :
    « ان ا… فرض للفقراء فی الاموال الاغنیاء ما یسعهم» خداوند در اموال اغنیاء و ثروتمندان سهمی قرار داده که نیاز ایشان را بر آورد .


    طبق این روایت حاکمان برای برطرف کردن مشکلات مستمندان و تهیه امکانات رفاهی و اجتماعی فقیران از اغنیا و ثروتمندان مالیات و عوارض گرفته و صرف افرادضعیف جامعه می نماید .

    اما آنچه در این دو دهه از مدیریت شهری شاهد آن هستیم کمتر به این قشر ضعیف جامعه اهمیت داده می شود و امکانات رفاهی و عمران شهری بیشتر حول مرکز و محلات بالا نشین می شود مثلا جانمایی و احداث فضای سبز با امکانات مناسب در مناطق بالا دستی با مناطق حاشیه شهر و پایین دستی قابل مقایسه نیست باز گشایی معابر و زیباسازی معابر مناطق بالانشین با مناطق ضعیف و کم برخوردار قابل مقایسه نیست برای نمونه امکانات رفاهی در شرق گرگان و محلات اوزینه و چناران ، کاشانی اصلا در شان شهروندان نمی باشد همچنین به عنوان مثال احداث و امکانات فضای سبز و پارک اوزینه را با پارک های مشابه در گرگانپارس و جام جم که  هم زمان با هم احداث و افتتاح شده را مقایسه کنید متوجه بی عدالتی در تخصیص اعتبارات و امکانات رفاهی خواهید بود.

    همچنین عمران و ترمیم راه ها و خیابان های مناطق مختلف با حاشیه شهر ها را بررسی کنید متوجه بی عدالتی دیگری خواهید شد بطور مثال چند روگذر و زیرگذر در سطح شهر و تعریض خیابان در سطح شهر و مناطق مرفه نشین مشاهده می کنید که همه آنها ظرف چند سال و مدت زمان کم اجرا شده اما تعریض و بازگشایی در حاشیه شهرها یا انجام نشده ویا به کندی انجام می شود مثال بازگشایی و تعریض خیابان چناران منتهی به کوی اوزینه که محل زندگی و رفت و آمد بیش از ده هزار شهروند گرگانی است و حدود ۲۰ سال توسط اهالی و معتمدین محل پیگیری شده و با توجه به اهمیت تراکم جمعیتی جزو راه های پرتردد محسوب می شود و حتی در قسمتی از آن باعث تصادفات شدید می شود که خسارت های جانی و مالی فراوانی به مردم وارد نموده است اقدامی صورت نمی گیرد .

    آیا از نظر مسئولین ،عدالت اجتماعی شامل این مناطق نخواهد شد؟آیا مردم حاشیه شهر از بودجه هزاران میلیاردی سهمی برای تهیه امکانات رفاهی و رفع مشکلات حاشیه شهر ندارند ؟آیا جواب شما جواب بعضی مسئولین است که معتقد هستند نباید پول عوارض بالا نشین ها را در جای دیگر خرج کرد و یا چون در دید مسئولین بالا دست و مسافرین و توریست ها نیست جز اولویت قرار ندارد می باشد ؟ که اگر چنین است پس عدالت اجتماعی اجرا نخواهد شد و مقصرین در پیشگاه خداوند باید پاسخگوی این بی عدالتی باشند .
    در پایان عرض میکنیم اگر واقعا میخواهیم عدالت اجتماعی را اجرا کنیم باید بعضی طرز تفکرات را اصلاح کرده و علی وار به مشکلات مردم رسیدگی کرده و در اخذ مالیات و عوارض و خرج آن در امور مردم عدل و انصاف را در نظر بگیریم .

    نویسنده: حسینعلی شابدین - فعال فرهنگی اجتماعی

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *