×
×

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی
وجودضعف زیرساخت های حمل ونقل درخراسان شمالی

  • کد نوشته: 29260
  • ۱۴۰۰-۰۱-۱۷
  • ۰
  • محمود قنبری روز سه شنبه در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان شمالی اظهار داشت: ضعف زیرساخت های حمل و نقل در این استان سرمایه گذاری در سایر حوزه ها نیز تحت شعاع خود قرار داده است.
    وجودضعف زیرساخت های حمل ونقل درخراسان شمالی
  • تبلیغ هدفمند

    معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی گفت: در شرایط فعلی این خطه از شمالشرق کشور با وجود ظرفیت های توسعه ای، با ضعف زیرساخت ها در حوزه حمل و نقل زمینی، ریلی و حتی هوایی مواجه است.

    وجودضعف زیرساخت های حمل ونقل درخراسان شمالی

    محمود قنبری روز سه شنبه در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان شمالی اظهار داشت: ضعف زیرساخت های حمل و نقل در این استان سرمایه گذاری در سایر حوزه ها نیز تحت شعاع خود قرار داده است.

    وی خواهان ایجاد بستر مناسب برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه زیرساخت های حمل و نقل ریلی و اتوبان سازی در استان خراسان شمالی شد و اظهارداشت : در شرایط فعلی شبکه ریلی ارزانترین شبکه حمل و نقلی در کشور محسوب می شود که این استان از داشتن این ظرفیت محروم است .
    معاون استاندار خراسان شمالی بروکراسی اداری؛ قوانین دست و پا گیر و محدودیت اختیار بانک های دولتی را از موانع سرمایه گذاری در این استان برشمرد و خاطرنشان کرد : در شرایط فعلی با توجه به افزایش میزان تورم ، باید اختیار بانک ها در سقف پرداخت تسهیلات افزایش یابد تا بتوانند تسهیلات مناسب به سرمایه گذاران و کارآفرینان پرداخت کنند.
    قنبری خاطرنشان کرد : محدودیت سقف پرداختی تسهیلات از سوی بانک های استان ، موجب می شود تا پرونده ها برای تایید به مرکز ارسال شود و  این روند پرداخت ها را طولانی و با شرایط تورمی حاکم بر کشور سرمایه گذاران را با مشکل مواجه می کند.
    وی خواهان افزایش سقف پرداختی بانک های استان خراسان شمالی از سوی بانک های عامل شد.
    رفع موانع مالیاتی و تامین اجتماعی

     معاون اقتصادی استانداری خراسان شمالی سیستم بروکراسی مالیاتی و تامین اجتماعی را از دیگر موانع عرصه تولید در استان بیان کرد و افزود: بر اساس قانون هر شرکت سرمایه گذاری برای تولید باید تسویه حساب ( مفاصا حساب) را از اداره کل مالیات دریافت و ارائه دهند که طولانی شدن روند ارایه تسویه حساب کارآفرینان و سرمایه گذاران را با مشکل مواجه کرد.
    قنبری اظهارداشت : اگرچه ادارات کل تامین اجتماعی و مالیاتی در ارایه تسویه حساب روال قانون را انجام می دهند، ولی باید در اجرای کار سرعت بخشند تا وقت کمتری از سرمایه گذاران تلف شود.
    وی خواهان سرعت بخشی به صدور مجوز سرمایه گذاری در استان خراسان شمالی شد و از مدیران دستگاههای مرتبط خواست تا موانع سرمایه گذاری را در این استان بر طرف کنند.

    معاون اقتصادی استانداری خراسان شمالی، کشاورزی را محور اقتصاد این استان برشمرد و گفت: خرید تضمینی محصولات کشاورزی مانع بزرگی برای حوزه کشاورزی استان محسوب می شود، چرا که با تورم و عرضه سازگاری ندارد و کشاورز محصول خود را بدلیل افزایش تورم عرضه نمی کند.

    وی افزود: در سال گذشته به دلیل اختلاف قیمت گندم خرید تضمینی با بازار ، استان موفق به خرید زیادی نشد و بخش زیادی از کشاورزان محصول خود را در اختیار دولت در قالب خرید تضمینی قرار ندادند و باید نرخ محصولات کشاورزی متناسب با تورم افزایش یابد.
    قنبری کم تعداد بودن مرغداری ها در این استان را مهمترین مشکل پیشروی تولید این صنعت راهبردی دانست و اظهارداشت : در گذشته به این استان برای صدور مجوز احداث مرغداری ها اجحاف شد و صرفا ۸۸ واحد موفق به دریافت مجوز شدند.
    وی اضافه کرد : این در حالیست که صرفا یکی از شهرستان های خراسان رضوی ( سبزوار) برای حدود ۴۰۰ واحد مرغداری مجوز صادر شده است.

    قنبری  ادامه داد: باید اختیار صدور مجوز برای راه اندازی مرغداری ها از وزارتخانه به سازمان های استانی جهاد کشاورزی داده شود تا با تسهیل در صدور مجوز استان هایی همانند خراسان شمالی بتوانند به میزان نیاز مشکل خود را بر طرف کنند.
    وی تامین نهاده های مورد نیاز مرغداران را مانع دیگری در این بخش عنوان کرد و افزود باید امسال تدابیر بهری در این زمینه انجام شود و نهاده مرغداران با سهولت در اختیار آنها قرار گیرد.
    ضعف آماری مشکل تولید 
    دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان شمالی نیز در این نشست نبود بانک اطلاعاتی دقیق از تولید را مهمترین مشکل در حوزه سرمایه گذاری بیان کرد و خواهان تشکیل بانک اطلاعاتی قوی در حوزه تولید و نیازمندی ها شد.
    سعید پورآبادی نبود مشوق سرمایه گذاری را مهمترین مانع برای ورود کارآفرینان در این حوزه دانست و اظهارداشت : ما هیچ وقت تشویق را برای سرمایه گذار به عنوان یک اصل مهم در نظر نگرفته ایم و تا مقدار زیادی تنبیه را در این حوزه مدنظر داریم و سعی می کنیم کمک به سرمایه گذار را با دید منفی بررسی می کنیم.
    رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان خراسان شمالی افزود : باید دستگاه های ذیربط در سال جدید  در کنار بخش خصوصی بیشتر دیده شوند و تمامی مدیرانی که عضو شورای گفت و گوی دولت هستند در جلسات فعالیت مستمری داشته باشند.
    رییس اتاق بازرگانی خراسان شمالی افزود: امسال باید در بخش تولید به صورت سلیقه ای عمل نکنیم و تولید کننده واقعی را حمایت کنیم و میدان را برای بخش خصوصی هموار و نگاه استانی به این حوزه داشته باشیم.
    وی با بیان اینکه مشکلات بخش بین الملل عرصه تولید استان نیز باید برطرف شود، گفت: انگور و زعفران محصولات پربازده ای در استان ما محسوب می شود که تاکنون نتوانسته ایم به کشورهای همجوار صادر کنیم.
    پورآبادی در ادامه افزود: اگر امسال هم به روال سال‌های گذشته پیش رویم، نمی توانیم به نتیجه ای درست در تولید دست یابیم.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *