×
×

دکتر محمود سلطانی - مدرس مهارت‌های‌ ارتباطی ‏
نشاط اجتماعی ضرورت رسانه

  • کد نوشته: 32498
  • ۱۴۰۰-۰۳-۰۴
  • ۰
  • به لحاظ علمی، میان شادی و نشاط تفاوت و ظرافت‌های متمایز کننده آشکاری وجود دارد.شادی یک هیجانی ‏است که نسبت به نشاط زمان کمتری را به خود اختصاص داده و همیشه با هیجان‌های لبخند و خنده همراه ‏است، اما در نشاط احساس سرور لزوماً با خنده همراه نیست؛ ولی احساسی است که موجب لذت فرد می‌‏شود. تفاوت دیگر اینکه، شادی می‌تواند منفی یا حتی کاذب نیز باشد اما نشاط در انسان همیشه مثبت ‏است.اگر بخواهیم این تفاوت را در یک جمله بررسی کنیم؛ شادی مثبت می‌تواند به نشاط تبدیل گردد، اما ‏شادی کاذب منجر به نشاط انسان نخواهد شد‎.‎
    نشاط اجتماعی ضرورت رسانه
  • تبلیغ هدفمند

    یکی از ویژگی‌های جامعه امروزی گسترش شهرنشینی، دسترسی بیشتر به فناوری، مشغله‌های فــراوان، ‏تحمیل استرس‌های متعدد بر افراد، کاهش ارتباطات عاطفی میان مردم وافزایش اختلالات روانی است.در چنین ‏جامعه‌ای، یکی از مهمترین دغدغه‌ها، برنامه‌ریزی مناسب برای افزایش پویایی اجتماعی و روانی در سبک ‏زندگی مردم است، چراکه یکی از گمشده‌های مردم در چنین جامعه‌ای، نشاط و شادابی اجتماعی بوده و بدون ‏تردید این نشاط در عملکرد افراد در جامعه تأثیرگذار است.‏

    نشاط اجتماعی ضرورت رسانه

    نشاط اجتماعی ضرورت رسانه
    نشاط اجتماعی ضرورت رسانه

    به لحاظ علمی، میان شادی و نشاط تفاوت و ظرافت‌های متمایز کننده آشکاری وجود دارد.شادی یک هیجانی ‏است که نسبت به نشاط زمان کمتری را به خود اختصاص داده و همیشه با هیجان‌های لبخند و خنده همراه ‏است، اما در نشاط احساس سرور لزوماً با خنده همراه نیست؛ ولی احساسی است که موجب لذت فرد می‌‏شود. تفاوت دیگر اینکه، شادی می‌تواند منفی یا حتی کاذب نیز باشد اما نشاط در انسان همیشه مثبت ‏است.اگر بخواهیم این تفاوت را در یک جمله بررسی کنیم؛ شادی مثبت می‌تواند به نشاط تبدیل گردد، اما ‏شادی کاذب منجر به نشاط انسان نخواهد شد‎.‎


    از آنجا که شادی و نشاط، از جمله ضرورت‌هایی است که تمامی افراد جامعه بشری برای برخورداری از یک ‏زندگی سالم، پرنشاط و امیدوارانه به آن نیاز دارند. بی‌گمان در ایجاد چنین روحیه و فضایی، علاوه بر محیط ‏اجتماعی، مجموعه حاکمیت، دولت و خصوصاً وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، دستگاه‌ها و نهادهایی که مسئولیت‌هایی ‏مرتبط با مسائل فرهنگی و اجتماعی دارنـد، نقش اساسی و مهمی بردوش داشته که در این میان رسانه‌ها و ‏به ویژه رسانه ملی به عنوان پرمخاطب‌ترین و گاه پرنفوذترین رسانه در ذهن، فکر و زندگی مردم در به‌ وجود ‏آوردن و تثبیت روحیه شادابی و نشاط در جامعه آن هم در شرایط کنونی؛ نقش حساس‌تر و حیاتی‌تری ایفا ‏می‌کنند.‏


    انجام چنین وظیفه‌ای و تولید برنامه‌ها و اخبار مفرح و سرگرم کننده حتی در شمار دیگر کارکردهای رسانه ‏ملی از جمله اطلاع رسانی، آموزش و اقناع افکار عمومی، دیده‌بانی اجتماعی نیز محسوب می‌شود.
    بنابراین ‏صداوسیما در بخش‌های خبری می‌تواند در کنار و همزمان با تولید خبرها و گزارش‌های خبری جذاب و ‏شادی آفرین به بهتر شدن روند آنها اهتمام ورزد.‏
    ضرورت شادی مثبت و نشاط فردی و اجتماعی برای سلامت روانی انسان، نکته اساسی درک تأثیر متقابل این ‏دو بر یکدیگر است.(تأثیر نشاط فردی بر نشاط اجتماعی و تأثیر نشاط اجتماعی بر نشاط فردی)تحقیقات نشان ‏داده است که سهم نشاط اجتماعی به عنوان یک محرک شادی بخش و نشاط آفرین برای فرد بسیار مهمتر از ‏شادی فردی است.به عبارت دیگر نشاط فردی در شرایطی کامل شده و حاصل می‌گردد که عامل بیرونی ‏داشته باشد. بدون وجود متغیرهای نشاط انگیز در محیط و موقعیت بیرونی، به راحتی نمی‌توان به نشاط ‏طبیعی دست یافت.
    بنابراین، در صورتی که به بحث نشاط اجتماعی و شادی‌های مثبت فردی توجه کافی ‏صورت نپذیرد، شاهد بروز آن از طریق انواع روش‌های هنجارشکنانه اعم از قانون شکنی، قانون‌گریزی و یا ‏آسیب‌های اجتماعی خواهیم بود.‏
    رهبر معظم انقلاب در دیدار با رئیس و مدیران صداوسیما می‌فرمایند: «یکى از مقوله‌هاى بسیار مهم و یقیناً ‏یکى از ضرورت‌هاى جامعه، لبخند است. لبخند یکى از نیازهاى زندگى انسان است. زندگی بدون ‌شادی و ‌لبخند، یک زندگى دوزخى است. زندگى بهشتى، زندگى با لبخند است.لبخند و شادی مؤمن در چهره‌ى اوست. ‏اگر با چهره‌ى خودتان مى‌توانید به جامعه شادی بدهید، باید این کار را بکنید. شادی الزام است و باید آن را ‏براى مردم تأمین کرد».‏
    از این رو، با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب، یکی از مقوله‌های بسیار مهم و یقیناً یکی از ضرورت‌های ‏جامعه لبخند است که صداوسیما باید این موضوع را برای مردم تأمین کند؛ به همین سبب، انتظار می‌رود ‏رسانه ملی به مقوله ایجاد روحیه و فضای شادی و نشاط بیش از پیش توجه کرده و ضرورت‌ها و ظرفیت‌های ‏این مهم را از نظر علمی و پژوهشی بررسی و تبیین کند و باتلاش بیشتر در جهت گسترش فضای مناسب، ‏مفرح و نشاط‌آور برای اقشار مختلف جامعه در بخش‌های مختلف خبری اهتمام جدی ورزد.‏

    نویسنده: دکتر محمود سلطانی - مدرس مهارت‌های‌ ارتباطی ‏

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *