×
×

نام زیباترین میراث است

  • کد نوشته: 34481
  • ۱۴۰۰-۱۰-۱۲
  • ۰
  • اسم، نام و عنوان، نشانه و تابلوی کاشف از هویت و ماهیت هر چیزی است. اسم لفظی است که انسان با شنیدن آن بدون اختیار به معنا و صاحب آن منتقل می شود. براى همه موجودات (گیاهان، حیوانات، جمادات و…. وجود نام و اسمی که تداعی کننده و مشخص کننده آنان باشد ضرورت دارد.
    نام زیباترین میراث است
  • تبلیغ هدفمند

    از آن جا که انسان اشرف مخلوقات و موجودات است. و هر یک از افراد انسان دارای شخصیت مسقلی هستند، شایسته است که به عنوان عالیترین و بهترین میراث زیباترین و با ارزش ترین اسم ها برای او انتخاب شود.

    نام زیباترین میراث است

    اسم، نام و عنوان، نشانه و تابلوی کاشف از هویت و ماهیت هر چیزی است. اسم لفظی است که انسان با شنیدن آن بدون اختیار به معنا و صاحب آن منتقل می شود. براى همه موجودات (گیاهان، حیوانات، جمادات و…. وجود نام و اسمی که تداعی کننده و مشخص کننده آنان باشد ضرورت دارد.


    از آن جا که انسان اشرف مخلوقات و موجودات است. و هر یک از افراد انسان دارای شخصیت مسقلی هستند، شایسته است که به عنوان عالیترین و بهترین میراث زیباترین و با ارزش ترین اسم ها برای او انتخاب شود.
    نامی که متناسب با حال و شرافت و کرامت انسانى او باشد. خیلی از پدر و مادرها از وقتی جنسیت فرزندشان مشخص می‌شود به دنبال یک اسم منحصر به فرد و خاص هستند وبعضی از آنها نام فرزندشان را از اسمهای مرسوم و معمولی انتخاب می کنند. و عده ای هم برایشان فرقی نمی کندبعد از انتخاب چه اسم های غیر تکراری، مذهبی، اساطیری ….و حتی عجیب و غریب و بی معنی هویت فرزند خود را مشخص می‌کنند.
    بعد از انتخاب اسم فرزند شما با این اسم در جامعه حضور پیدا می کند و به مدرسه بمی رود و در دنیای پر شر و شور بچه ها ی دیگر بزرگ می شود، به دانشگاه می رود و پدر و یا مادر می شود .
    حتما شما هم با افرادی ملاقات داشته اید که نام زیبایی دارند و شنیدن آن برایتان جالب بوده است. بعضی ها از نام ها به خوبی با نام فامیل فرد جفت شده اند و نشان از فکر خوب پدر و مادر او دارند. برخی ها هم بنده های خدا اسم‌های خوبی ندارند. یا بعضی اسم خوب دارند و اصلا با چهره و شخصیتشان جور نیست.
    حالا از این ها که بگذریم، باید گفت انتخاب نام مناسب برای فرزند هم هنر می خواهد. این نیست که فقط یک اسم متفاوت انتخاب کنید و دیگر بقیه چیزها مهم نباشند. قدیم ترها اسم‌ها از اسامی ائمه بود یا با حرف اول نام پدر و مادر شروع می شد. تقریبا همه فرزندان نامی داشتند که یا آوای یکسان، یا حرف اول یا سه حرف آخر مشابه هم داشت.
    مثل فرهاد و فروغ که با فاطمه جور شده اند.
    اما این روزها زوج های جوان فقط می خواهند نام عجیبی برای فرزند خود انتخاب کنند که تک باشد. هیچ کس دیگر هم آن اسم را نداشته باشد. یک‌دانه باشد. مثل تعداد فرزندان خود که عموما تک هستند.
    اما متفاوت بودن نام لزوما به سود کودک نیست. معنی اسم در آینده کودک تاثیر بسیار دارد. باید نامی انتخاب کنید که کودک در مدرسه و زندگی آینده به واسطه آن خجالت نکشد و موردتمسخر اطرافیان قرار نگیرد.
    پدر و مادر باید در نظر داشته باشند که با انتخاب اسم بر روی فرزند خود باعث آسیب و فشار روحی آنها نشوند.
    کودکی که مدام به ‌دلیل نامش مورد تمسخر دوستانش قرار می‌گیرد احساس مثبتی از این وضعیت ندارد. این مسئله حتی پس از دوره کودکی نیز ادامه پیدا می کند.
    اگر فرد نامی با تلفظ یا معنای دشوار داشته باشد و در هر جایی مجبور به تکرار دوباره آن شود، یا دیگران نامش را معمولا اشتباه تلفظ کنند، حس ناخوشایندی به او دست می دهد. همچنین اگر فرد نامی بسیار متفاوت داشته باشد، پرسش‌هایی که همه جا درباره معنای اسمش از او می‌شود شرایطی خسته‌کننده و ملال‌آور برایش به همراه می آورد.
    دکتر مملکت را به اسم قنبر کوره می‌شناسند چرا که اسم پدر بزرگش را روی آن گذاشتند و از آنجایی که پدر بزرگ ایشان عینک ته استکانی می زد به این لقب در بین اهالی محل شهرت داشت و با اینکه آقای دکتر اسم‌شان را از قنبر به علی تغییر دادند اما باز هم بزرگای فامیل قنبر کوره صدایش می کردند.
    حسین هستم و از اسم خودم راضی ام از امل بازی و اسم های عجیب و غریب که اصلا معنای خاصی هم ندارند متنفرم دوستم با اینکه اسم خوبی داشت و با نام خانوادگی اش هماهنگ بود رفت اسم و فامیلش هر دو را با هم عوض کرد و بین همه خود را به اسم بریان …… جا انداخت که بیشتر دوستان او را مرغ بریان صدا می زنند آخه عقل کل داوود چه ایرادی داشت که الان باید رو آتش داغ با حرارت زیاد مر غ بریان بشی…
    اسمم ناز خاتونه همه نازی صدا می کنم از اسمم خوشم میاد اما از اینکه شکسته اش می کنند ناراحتم چرا که با تلفظ اسم شکسته هم قداست اسمم از بین میرود هم معنی آن به کل عوض می شود.
    محمد که مرد ۴۵ ساله است برای ثبت تولد دومین فرزند دوم خود به نام نارسیس به یکی از ادارات ثبت احوال مراجعه کرده است بر اساس اسم پسرم که پادیس است و اسم دخترم را انتخاب کرده ام.
    اسم تاثیر بسزایی روی فرد دارد همواره اسمی راانتخاب ‌کنید که یک مفهوم ذهنی مثبت همراه داشته باشد. خیلی اسمها در ظاهر زیبا هستند اما معنای زیبای ندارند ومی توانند در آینده باعث خجالت و شرمندگی فرزندان شما شوند.
    اسم‌ها حتی می توانند در شکل گیری شخصیت افراد موثر باشند. در نام گذاری فرزند باید به شرایط روز جامعه توجه کنید. باید نامی انتخاب کنید که مناسب ۲۰ و ۳۰ سال دیگر هم باشد و همچنین به جنسیت و فرزند خود توجه کنید اسم پسر را برای دختر انتخاب نکنید و یا برعکس آن. در بیشتر کشورهای دنیا برای نامگذاری نوزاد آیین و مراسم مختلف و متنوعی دارند.
    انتخاب نام کودک تازه متولد شده در خانواده، مستلزم برگزاری آیین ها و مراسم یا تشریفاتی است که ریشه در تاریخ گذشته زندگی آنها دارد.
    با اینکه این روزها خیلی از رسم و رسوم ها مثل قدیم برگزار نمی شود، اما هنوز هم بیشتر ایرانی ها در ششمین شب تولد نوزاد، اقوام خانواده به خصوص پدربزرگ ها و مادربزرگ ها را دعوت می کنند تا با مشورت با یکدیگر و تبادل نظراتشان نامی را برای فرزند تازه متولد شده انتخاب کنند. پس از انتخاب نام، نام این نوزاد و همچنین روز، ماه، سال و ساعت تولد او در حاشیه قرآن، دیوان حافظ یا هر کتاب ارزشمند دیگری که از گذشته های دور نام همه فرزندان خانواده در آن ثبت شده می نویسند.
    مراسم نامگذاری به شیوه سنتی در مناطق مرکزی کشور و بویژه استان های اصفهان و شیراز به این شکل است که در روز هفتم تولد نوزاد یک مراسم غیررسمی برای انتخاب نام و با حضور اقوام درجه یک خانواده انجام می شود تا در شب دهم تولد نوزاد مراسم رسمی نامگذاری برگزار شود. در این شب از همه اعضای خانواده و اقوام و دوستان و آشنایان دعوت می شود در مراسم نامگذاری حاضر شوند. سپس اسم های پیشنهادی روی کاغذهای جداگانه ای نوشته شده و در بین صفحات قرآن قرار می گیرد تا بزرگ خانواده با باز کردن یک صفحه، یک نام از میان نام های نوشته شده را انتخاب کند.
    پس از انتخاب نام، توسط یکی از مومن ترین افراد جمع، در گوش راست نوزاد اذان و در گوش چپ او اقامه خوانده شده و نام انتخاب شده برای نوزاد چندین بار در گوشش تکرار می شود.
    سپس این فرد صورت نوزاد را بوسیده و او را به نفر سمت راستی خود می دهد تا او هم نوزاد را نوازش کند و به این ترتیب همه برای لحظاتی نوزاد را در آغوش گرفته و هدیه ای به او می دهند تا در انتها نوزاد به آغوش مادرش سپرده می شود. «شب ششگانی» نزد بلوچ‌ها اصطلاح معروفی است، در این شب مراسمی برپا می‌شود و پدر نوزاد در حد توان نذری می‌دهد.
    در همین شب نام نوزاد هم انتخاب می‌شود، البته گاهی پیش از روز ششم و حتی هنگام تولد نام کودک خود را می‌گذارند. اما در غرب کشور مراسم نامگذاری که همراه با خواندن اذان و اقامه در گوش نوزاد است، در شب هفتم تولد انجام می‌شود. فردی که اذان را در گوش طفل نجوا می‌کند از ریش‌سفیدان و معتمدان طایفه است. نیشابوری‌ها، در روز دهم، مراسم نامگذاری کودکان خود را برگزار می‌کنند. آنها اسم نوزاد خود را یا از میان اسامی آبا و اجداد خود برمی گزینند یا این که شناسنامه آنها مکتوب به اسامی بزرگان دین می‌شود. خواندن اذان و اقامه بخش اصلی مراسم نامگذاری است.
    پس از آن مدعوین هر کدام به فراخور تحفه‌ای و کادویی به کودک پیشکش می‌کنند.در آذربایجان، مراسم نامگذاری نوزاد در شب ششم تولد برگزار می شود .
    شبی که مخصوص جشن نام گذاری نوزاد است در این شب « عاشیق ها» برای حاضران « ساز » می نوازند و به رقص های آئینی می پردازند. در این مراسم بزرگتر خاندان که او را « ائلجه بیلن » می نامند در گوش نوزاد اذان تلاوت می کند و نامش را در گوشش می‌خواند و بر او نامی نیکو می گذارد و می‌گوید « آدینی من قویدوم، یاشینی حق وئرسین » و یا نام پدر نوزاد را بر زبان می آورد و او را فرزند آن پدر می نامد، و پس از تکرار نامی که بر او گذاشته اند، می گوید « بو آدی اؤزون قازان»
    ما از اسم چه می‌خواهیم؟ قصد داریم اسم فرزندمان رایحه چه خصوصیات اخلاقی را با خود داشته باشد؟ برای این مسئله ابتدا باید به سراغ نماد‌ها برویم.
    یعنی ببینیم مثلا نماد لطافت چیست؟ نماد زیبایی چه‌طور؟ نماد معصومیت یا نماد موفقیت چه چیزهایی هستند؟ لطافت را با شبنم و باران، زیبایی را با پروانه، معصومیت را با غزال و موفقیت را با فیروز پیدا می‌کنیم.
    به همین جهت عده ای به سراغ اسامی افرادی در تاریخ می‌روند که نه یک صفت بلکه تعدادی صفات در آن‌ها بروز داشته. شاید کسی به سراغ اسم پادشاه عادلی برود. دیگری ممکن است برای دخترش به سراغ اسم مریم برود که نام زنی مقدس در تاریخ بوده و هرکس به دنبال صفات نیکو در گذشتگان می‌گردد تا به نامی مناسب برسد. اما در جامعه ایران به دلیل آن‌که مذهب بخش وسیعی از فرهنگ را شامل می‌شود، لاجرم اسامی زیادی به نام شخصیت‌های مذهبی نامگذاری می‌شوند.
    پدر و مادرهایی شخصیت‌های مذهبی اسلام و تشیع را همان مجمع صفات نیک یافته و آن‌ها را انتخاب می‌کنند. این اسامی حول محور نام‌های چهارده شخصیت اصلی اعتقادات شیعه در چرخش است.

    نویسنده: سهیلا علاءالدین
    منبع: بازار کسب و کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *